Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Ένα εκατομμύριο «ρεπλίκες» εισιτηρίων διακινεί κάθε μήνα στην αγορά των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής οργανωμένο κύκλωμα, το οποίο καταφέρνει να αναπαράγει ακόμη και την ταινία γνησιότητας των αυθεντικών εισιτηρίων.
Κατά πληροφορίες του Capital.gr, Γεωργιανοί, Αλβανοί, Βούλγαροι και Ρουμάνοι αποτελούν τους εγκέφαλους της «μηχανής» παραγωγής πλαστών εισιτηρίων που προκαλεί στον ελλειμματικό ΟΑΣΑ μηνιαία οικονομική ζημιά 1 εκατ. ευρώ.
Πλήρως ενήμερα για την ύπαρξη του συγκεκριμένου κυκλώματος βρίσκονται εδώ και πολλούς μήνες τα υπουργεία Προστασίας του Πολίτης και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ενώ έχουν εντοπιστεί περισσότερα από 50 περίπτερα σε όλη την Αττική να πωλούν ψεύτικα εισιτήρια.
Πώς δρουν
Όπως σημειώνουν καλά πληροφορημένες πηγές, οι επικεφαλής του κυκλώματος επιλέγουν τυχαία περιπτερούχους, στους οποίους προτείνουν «συνεργασία». Να τους τροφοδοτούν με εισιτήρια – ρεπλίκες με κέρδος άνω του 50% (έναντι του νόμιμου περιθωρίου 4% επί της τιμής πώλησης ).
Στους υποψήφιους «dealers» υπόσχονται απόλυτη νομική προστασία, σε περίπτωση που συλληφθούν. Εξάλλου, ο ισχύων νόμος προβλέπει μέγιστη ποινή φυλάκισης μόλις έξι μηνών με αναστολή για εμπορία και διακίνηση πλαστών εισιτηρίων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι «πρόταση συνεργασίας» έγινε ακόμη και σε εκδότη εισιτηρίων της ΕΘΕΛ (μπλε λεωφορεία), ο οποίος την απέρριψε. Υπάλληλος όμως, του ΟΑΣΑ υπέκυψε στο εύκολο «μαύρο» χρήμα και πλέον έχει αποπεμφθεί από τον οργανισμό.
Ο εντοπισμός του περιπτερούχου - «dealer» δημιουργεί και μία σημαντική «παράπλευρη απώλεια». Αφότου κληθεί να λογοδοτήσει ενώπιον της δικαιοσύνης, στη συνέχεια συνήθως παύει να πουλά εισιτήρια, με αποτέλεσμα να μειώνονται δραματικά τα σημεία πώλησης για τον ΟΑΣΑ.
«Μαύρη τρύπα»
Εάν συνυπολογιστούν στις απώλειες εσόδων λόγω πλαστών εισιτηρίων, οι ζημιές που προκαλούνται εξαιτίας της λαθρεπιβίβασης, όπως και της «δωρεάς» μεταξύ επιβατών μεταχειρισμένων εισιτηρίων, τότε στα οικονομικά του ΟΑΣΑ δημιουργείται «μαύρη τρύπα» αξίας, άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ σε μηνιαία βάση. Και αυτό τη στιγμή που τα μηνιαία έσοδα από εισιτήρια αγγίζουν τα 25 εκατ. ευρώ.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, έως το τέλος του έτους, όπως σημείωσε ο αρμόδιος υπουργός, Δημήτρης Ρέππας, στην εφημερίδα «Κεφάλαιο» του Σαββάτου, θα έχει δημιουργηθεί ένας κεντρικός μητροπολιτικός φορέας που θα έχει το σχεδιασμό των δρομολογίων.
Εκτελεστικοί του βραχίονες θα είναι τα επιμέρους μέσα (μετρό, λεωφορεία, τραμ, τρόλεϊ), ενώ συνεργάτης θα είναι και το ΚΤΕΛ.