Δεν έχει τέλος το δράμα του επιβατικού κοινού της Αθήνας καθώς η κατάσταση στο μέτωπο των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας επιδεινώνεται συνεχώς. Οι ελλείψεις σε ανταλλακτικά και προσωπικό έχουν αποδεκατίσει τον στόλο και τα δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ, ενώ οι διοικήσεις των συγκοινωνιακών φορέων προσλαμβάνουν μουσικούς επιμελητές και τοποθετούν συστήματα τηλεματικής σε παροπλισμένα οχήματα!
Οπως χαρακτηριστικά καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, «αυτή τη στιγμή οι αστικές συγκοινωνίες παρουσιάζουν εικόνα διάλυσης».
Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι να μειώνονται συνεχώς τα δρομολόγια και να ταλαιπωρούνται οι επιβάτες που αναγκάζονται να περιμένουν για αρκετή ώρα στις στάσεις, ειδικά στις πιο απομακρυσμένες γραμμές.
Ηδη, τα αστικά λεωφορεία που παραμένουν παροπλισμένα στα αμαξοστάσια της εταιρείας των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ), κυρίως λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και προσωπικού, αυξάνονται συνεχώς, με τη διοίκηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) να εξαντλεί τις παρεμβάσεις της σε κινήσεις όπως η πρόσφατη, που αφορά την πρόσληψη μουσικού επιμελητή!
Στα αμαξοστάσια
Από στοιχεία που διαθέτουν «ΤΑ ΝΕΑ» προκύπτει πως από ένα σύνολο 2.023 λεωφορείων που έχουν απομείνει στην ΟΣΥ καθημερινά βγαίνουν στους δρόμους της Αθήνας για εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου μόλις 850-900!
Περίπου 280 λεωφορεία δεν μπορούν να κινηθούν λόγω έλλειψης προσωπικού (οδηγών) και άλλα 840 παραμένουν καθηλωμένα στα αμαξοστάσια με βλάβες που δεν επιδιορθώνονται εδώ και πολύ καιρό λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και τεχνικού προσωπικού. Στα ακινητοποιημένα λόγω βλαβών οχήματα υπάρχουν και 211 λεωφορεία που έχουν κριθεί μη επισκευάσιμα και έχουν αποχαρακτηριστεί. Τα συγκεκριμένα λεωφορεία «λεηλατούνται» καθημερινά από τους τεχνικούς, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν εξαρτήματά τους (λάστιχα, μηχανολογικός εξοπλισμός, ακόμη και καθρέφτες) για επισκευή των άλλων.
Τα ξεγυμνώνουν
Πολλά από τα παροπλισμένα οχήματα έχουν απογυμνωθεί εντελώς και όπως τονίζουν οι εργαζόμενοι δεν θα κυκλοφορήσουν ποτέ ξανά. «Ηδη στα αμαξοστάσια υπάρχουν περίπου 300 λεωφορεία τα οποία δεν πρόκειται να ξαναβγούν στους δρόμους, ενώ για αρκετά από τα οχήματα αυτά δεν έχει γίνει ακόμα οριστική παραλαβή», επισημαίνει ο πρόεδρος του Σωματείου Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΑΣΑ - ΟΣΥ Απόστολος Ραυτόπουλος.
Σαν να μην έφτανε αυτό, το τελευταίο διάστημα στα παροπλισμένα λόγω βλαβών λεωφορεία τοποθετούνται συστήματα τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου! Είναι χαρακτηριστικό ότι συστήματα τηλεματικής (οθόνες που ενημερώνουν τον επιβάτη για τη διαδρομή, τις επόμενες στάσεις, τους χρόνους κ.λπ.) έχουν ήδη εγκατασταθεί σε 196 παροπλισμένα! «Προφανώς για να μη χάνονται στις υπαίθριες αλάνες των αμαξοστασίων...», σχολιάζουν με νόημα οι εργαζόμενοι, οι οποίοι επισημαίνουν πως παρά τις κατά καιρούς δεσμεύσεις του υπουργείου Μεταφορών, οι αποθήκες των ανταλλακτικών είναι σχεδόν άδειες αφού εδώ και πολύ καιρό η ΟΣΥ αδυνατεί να προμηθευτεί ανταλλακτικά. Ειδικά τα αμαξοστάσια των περιοχών του Αγίου Ιωάννη Ρέντη, της Ανθούσας και του Ελληνικού έχουν μετατραπεί σε νεκροταφεία λεωφορείων λόγω της έλλειψης κονδυλίων για την προμήθεια ανταλλακτικών. «Τα οχήματα έχουν καθηλωθεί κυρίως λόγω της τρομακτικής έλλειψης σε ελαστικά και μπαταρίες, τα οποία οι προμηθευτές δεν παραδίδουν, δεδομένου ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές της εταιρείας ξεπερνούν τα 42 εκατ. ευρώ», τονίζει ο Απόστολος Ραυτόπουλος.
Και στα τρόλει
Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στο αμαξοστάσιο των ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ) στην οδό Πέτρου Ράλλη, όπου βρίσκονται παροπλισμένα δεκάδες οχήματα. Από τα 366 του στόλου για δρομολόγια βγαίνουν καθημερινά περίπου170 οχήματα. Τα υπόλοιπα είναι παροπλισμένα κυρίως λόγω έλλειψης γεννητριών και κεραιών.
Επιπλέον, όπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι, 3 έχουν καταστραφεί ολοσχερώς από αγνώστους στην περιοχή γύρω από το Πολυτεχνείο, ενώ άλλα 10 έχουν αχρηστευθεί. Οι ελλείψεις σε προσωπικό εξακολουθούν να μην καλύπτονται από τα συναρμόδια υπουργεία παρά τις διαβεβαιώσεις των αρμοδίων. Οπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι της ΟΣΥ, εκκρεμούν μέχρι σήμερα οι προσλήψεις 450 οδηγών και άλλων ειδικοτήτων που είχαν εγκριθεί το 2014 για τον ΟΣΥ. Επίσης, για την κάλυψη των άμεσων αναγκών των ΗΛΠΑΠ απαιτούνται επιπλέον 150 οδηγοί.
Στο μεταξύ, οι αστικές συγκοινωνίες συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, κυρίως από τη μείωση της κρατικής επιδότησης και την εισιτηριοδιαφυγή, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους απέναντι σε συνεργάτες και προμηθευτές.
Επιπλέον, υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι, η κυβέρνηση ευθύνεται για τρύπα εκατοντάδων εκατομμυρίων στις εταιρείες συγκοινωνιών αφού υλοποιεί προγράμματα για την ελεύθερη μετακίνηση ανέργων και άλλων κοινωνικών ομάδων, χωρίς όμως κανένα υπουργείο να καλύπτει αυτές τις απώλειες εσόδων. «Μόνο η ελεύθερη μετακίνηση την περίοδο των capital controls το καλοκαίρι του 2015 κόστισε 10 εκατ. ευρώ, ενώ από τα χρήματα αυτά οι συγκοινωνιακοί φορείς δεν έχουν εισπράξει ούτε ένα ευρώ. Επιπλέον τα χρήματα που τους οφείλονται από τα διάφορα υπουργεία για την ελεύθερη μετακίνηση ειδικών ομάδων επιβατών και των ανέργων ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατ. ευρώ», προσθέτει ο κ. Ραυτόπουλος.