Αποτελέσματα και μάλιστα σημαντικά έχει αρχίσει να δείχνει το πρόγραμμα εξυγίανσης που υλοποιείται τον τελευταίο χρόνο στις εταιρείες του ομίλου ΟΑΣΑ όπου καταγράφεται σημαντική βελτίωση των επιδόσεων τόσο της μητρικής όσο και των θυγατρικών εταιρειών, γεγονός που δημιουργεί αισιοδοξία ότι οι αστικές συγκοινωνίες μπορούν, με την κατάλληλη διαχείριση, να εξελιχθούν σε υγιείς Δημόσιες Επιχειρήσεις.
Ειδικότερα κατά το 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου στην μητρική εταιρεία ΟΑΣΑ καταγράφηκε πλεόνασμα 3 εκατομμυρίων ευρώ, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στην ιστορία της εταιρείας. Το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι η εταιρεία είχε εμφανίσει έλλειμμα της τάξης του 1,5 εκατομμυρίου ευρώ.
Η θετική επίδοση που είχε ως αποτέλεσμα την βελτίωση κατά σχεδόν 350% των οικονομικών σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά οφείλεται σε δύο παραμέτρους: αφενός στην αύξηση των λειτουργικών εσόδων κατά 1,5% και αφετέρου στη μείωση, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, κατά 36,5% των δαπανών λειτουργίας που διαμορφώθηκαν στα 7,1 εκατομμύρια ευρώ έναντι 11,3 εκατομμυρίων την προηγούμενη χρονιά.
Μέσα Σταθερής Τροχιάς: Πλεόνασμα 3 εκατομμύρια το 2011
Σε θετικό έδαφος κινούνται και οι επιδόσεις της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) η οποία ενσωματώνει όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας.
Ειδικότερα κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2011 στα μέσα σταθερής τροχιάς καταγράφηκε μείωση κατά 104% του λειτουργικού ελλείμματος το οποίο από τα -47,4 εκατομμύρια ευρώ στο 11μηνο του 2010 διαμορφώθηκε σε +1,9 εκατομμύρια ευρώ το 2011.
Το ίδιο διάστημα τα λειτουργικά έσοδα των ενισχύθηκαν κατά 2,7% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και από τα 130,5 εκατομμύρια πέρυσι, φέτος έφτασαν τα 159,1 εκατομμύρια, χωρίς στο συγκεκριμένο ποσό να περιλαμβάνονται τα ποσά της κρατικής επιδότησης. Αισθητή ήταν και η μείωση των δαπανών λειτουργίας που υποχώρησαν κατά 24,1% και διαμορφώθηκαν στα 157,7 εκατομμύρια ευρώ το 2011 έναντι 206,5 εκατομμύρια στο ενδεκάμηνο της προηγούμενης χρονιάς.
Μάλιστα από τα αποτελέσματα του ενδεκάμηνου εκτιμάται ότι για το σύνολο του 2011 η ΣΤΑΣΥ Α.Ε. θα καταγράψει πλεόνασμα ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ.
Λεωφορεία και τρόλεϊ: Βελτίωση αλλά οι μεγάλες αποκλείσεις παραμένουν
Βελτίωση των επιδόσεων της καταγράφει και η εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες (λεωφορεία και τρόλεϊ) η οποία πάντως εξακολουθεί να εμφανίζει μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στα έσοδα και τα έξοδα.
Ειδικότερα η εταιρεία, στην οποία έχουν ενσωματωθεί τα μπλε λεωφορεία και τα τρόλεϊ, στο διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου κατέγραψε μείωση του ελλείμματος της κατά 65,2%, από 189,8 εκατομμύρια ευρώ το 2010 στα 66 εκατομμύρια ευρώ το 2011.
Την ίδια ώρα αυξημένα κατά 5,96% ήταν τα έσοδα λειτουργίας που από 122,2 εκατομμύρια στο ενδεκάμηνο του 2010 διαμορφώθηκαν στα 129,5 εκατομμύρια ευρώ του 2011. Οι λειτουργικές δαπάνες υποχώρησαν κατά 20,6% και από τα 398,1 εκατομμύρια το 2010 διαμορφώθηκαν το 2011 στα 316,1 εκατομμύρια ευρώ φέτος.
Αυξημένα τα έσοδα από εισιτήρια και κάρτες
Σε ότι αφορά τα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών στο ενδεκάμηνο του 2011 καταγράφηκε αύξηση κατά 9,4% με την μεγαλύτερη ενίσχυση να καταγράφεται τους μήνες της άνοιξης και του καλοκαιριού ενώ, εντύπωση προκαλεί η σχεδόν οριακή ήταν η διαφορά που καταγράφηκε τους μήνες του φθινοπώρου. Ενδιαφέρον έχει το στοιχείο που καταγράφει επηρεασμό των εσόδων από την τη μεγάλη μείωση των μετακινήσεων του επιβατικού κοινού με σκοπό την αναψυχή και τις αγορές στο σύνολο του λεκανοπεδίου λόγω της οικονομικής κρίσης.
Τζάμπα κοινωνική πολιτική
Πάντως σοβαρό πρόβλημα για τις αστικές συγκοινωνίες εξακολουθεί να παραμένει η μη καταβολή οφειλών από την πλευρά πολλών δημόσιων φορέων. Πρόκειται για ένα χρόνιο πρόβλημα στο οποίο δεν έχει δοθεί λύσει ακόμη. Ενδεικτικό είναι ότι για το 2011 οι οφειλές τρίτων προς τις εταιρείες του Ομίλου ΟΑΣΑ ανέρχονται σε 61,6 εκατομμύρια ευρώ. Μάλιστα αν τα εν λόγω ποσά είχαν αποδοθεί στις αστικές συγκοινωνίες η διαφορά εσόδων – δαπανών λειτουργίας θα ήταν της τάξης των 10 εκατομμυρίων ευρώ και το αποτέλεσμα θα ήταν οι συγκοινωνιακοί φορείς να μην παρουσιάζουν οικονομικό έλλειμμα το 2011.
Οι μεγαλύτεροι οφειλέτες είναι τα υπουργεία Υγείας, Παιδείας και Απασχόλησης που χρωστούν 25, 24 και 23 εκατομμύρια ευρώ αντίστοιχα στους συγκοινωνιακούς φορείς από την άσκηση κοινωνικής πολιτικής.