Χεκίμογλου Αχιλλέας
Αποδίδει καρπούς το πρόγραμμα εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία του πρώτου επταμήνου του 2012, τα οποία παρουσιάζει «Το Βήμα», καθώς καταγράφεται για πρώτη φορά εδώ και χρόνια πλεόνασμα και λειτουργική κερδοφορία, ύψους 15 εκ. ευρώ.
Ωστόσο, προκαλεί εντύπωση ότι η ΣΤΑΣΥ (Μετρό, ΗΣΑΠ, Τραμ) κατέγραψε λιγότερα έσοδα λειτουργίας από την ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ), δηλαδή 75 εκ. ευρώ έναντι 83 εκ. ευρώ, φαινόμενο που παρατηρείται για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια.
Αν και σε μεγάλο βαθμό το «συμμάζεμα» έγινε σε βάρος των επιβατών, οι οποίοι πληρώνουν ακριβότερο εισιτήριο εδώ και ενάμιση χρόνο, η ραγδαία μείωση των εξόδων οδηγεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς πιο κοντά στην οικονομική βιωσιμότητα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία του επταμήνου του 2012, το σύνολο των εσόδων του ΟΑΣΑ ξεπέρασε τα 280 εκ. ευρώ (165 εκ. ευρώ έσοδα λειτουργίας και 115 εκ. ευρώ η επιδότηση), όταν το 2011 ήταν 274 εκ. ευρώ (έσοδα 180 εκ. ευρώ και επιχορήγηση 93 εκ. ευρώ) και 279 εκ. ευρώ το 2010 (έσοδα 165 εκ. ευρώ και επιδότηση 114 εκ. ευρώ).
Πρακτικά, τα συνολικά έσοδα λειτουργίας αυξήθηκαν κατά 2,29% σε σχέση με πέρυσι, άνοδος που οφείλεται στην αύξηση της κρατικής επιχορήγησης κατά 23%, αφού τα έσοδα λειτουργίας από μεταφορικό έργο μειώθηκαν κατά 8,5%.
Πάντως, στο επτάμηνο οι πωλήσεις εισιτηρίων μειώθηκαν κατά 10%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, φτάνοντας τα 151 εκ. ευρώ, αντί 169 εκ. ευρώ το 2011 και 153 το 2010.
Δηλαδή, η μείωση της κινητικότητας, που έφερε η οικονομική κρίση, σε συνδυασμό με την διόγκωση των «τζαμπατζήδων» στις συγκοινωνίες επέστρεψαν τα έσοδα από πώληση κομίστρων πίσω στο 2010, δείχνοντας ότι η αύξηση του εισιτηρίου διαδραμάτισε αμφισβητήσιμο ρόλο στα οικονομικά του ΟΑΣΑ. Σημειωτέον ότι αυτό το επιχείρημα πλέον θα χρησιμοποιήσει στην Τρόικα και το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης, το οποίο στρέφεται στην αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής σε μία προσπάθεια να βρει το «ισοδύναμο» που θα αναστείλει την επικείμενη αύξηση του κομίστρου που προβλέπεται από το μνημόνιο.
Το σύνολο των εξόδων λειτουργίας μειώθηκε στα 264 εκ. ευρώ από 320 εκ. ευρώ το 2011, δηλαδή κατά ποσοστό 17%, τάση που οφείλεται πρωτίστως στη μείωση της μισθολογικής δαπάνης από 232 εκ. ευρώ (επτάμηνο 2011) σε 177 εκ. ευρώ (πτώση 23%).
Έτσι, στο επτάμηνο του 2012 το αποτέλεσμα λειτουργίας, της κρατικής επιδότησης συμπεριλαμβανομένης, έφτασε σε πλεόνασμα, ύψους 15 εκ. ευρώ, αντί ζημίας 45 εκ. ευρώ το 2011 (μείωση -134%) και αρνητικού αποτελέσματος, 124 εκ. ευρώ το 2010.
Αναφορικά με την ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ), τα συνολικά έσοδα λειτουργίας αυξήθηκαν κατά 4,5%, καθώς έφτασαν τα 162 εκ. ευρώ (83 εκ. ευρώ έσοδα λειτουργίας και 79 εκ. ευρώ επιδότηση) αντί 155 εκ. ευρώ το 2011 (78 ευρώ έσοδα λειτουργίας και 79 εκ. ευρώ επιχορήγηση). Τα έξοδα λειτουργίας μειώθηκαν σε 174 εκ. ευρώ αντί 210 εκ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Το αποτέλεσμα της λειτουργίας της ΟΣΥ έφτασε στο επτάμηνο σε ζημίες, ύψους 11 εκ. ευρώ αντί 55 εκ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Η ΣΤΑΣΥ κατέγραψε στο επτάμηνο του 2012 συνολικά έσοδα, ύψους 111 εκ. ευρώ και δεν σημείωσε καμία αλλαγή σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Αυτό που άλλαξε ήταν ότι αυξήθηκε η κρατική επιδότηση κατά 120%, διότι από 16 εκ. ευρώ έφτασε στα 36 εκ. ευρώ, αφού τα έσοδα λειτουργίας μειώθηκαν κατά 20%, δηλαδή από τα 95 εκ. ευρώ στο επτάμηνο του 2011 έπεσαν σε 75 εκ. ευρώ το 2012.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η «γραμμή» του business plan του ΟΑΣΑ ήταν η ΣΤΑΣΥ να μην λαμβάνει επιδότηση, αφού θεωρούνταν ότι με το Μετρό και τους ΗΣΑΠ τα έξοδα θα «έβγαιναν».
Σε ό,τι αφορά τα έξοδα λειτουργίας, αυτά μειώθηκαν σε 87 εκ. ευρώ αντί 104 εκ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Δηλαδή σε λειτουργικό επίπεδο, το πλεόνασμα έφτασε στα 23,8 εκ. ευρώ. Όμως, εάν στα έξοδα εκμετάλλευσης καταγραφούν και οι αποσβέσεις, καθώς και άλλα έκτακτα έξοδα, καταγράφεται σύνολο εξόδων εκμετάλλευσης, ύψους 114 εκ. ευρώ.
Έτσι, λογιστικά, τουλάχιστον, η ΣΤΑΣΥ θα «έγραφε» ζημιές στο επτάμηνο του 2012, ύψους 3 εκ. ευρώ.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο τα υπουργεία Παιδείας και Υγείας οφείλουν για το 2012 στον ΟΑΣΑ άνω των 130 εκ. ευρώ για μειωμένα εισιτήρια. Κύκλοι του ΟΑΣΑ παρατηρούν ότι εάν αυτά τα χρήματα δίδονταν, τα οικονομικά αποτελέσματα θα ήταν πολύ καλύτερα.