[Το Βήμα] Προς τη συγκρότηση ενιαίου μετώπου στις συγκοινωνίες
Έντονες ζυμώσεις για τη δημιουργία μίας ενιαίας πλατφόρμας διεκδικήσεων καταγράφονται στους κόλπους των σιδηροδρόμων και των αστικών συγκοινωνιών, καθώς τα συνδικάτα εξετάζουν το ενδεχόμενο κοινών δράσεων.
Οι συνδικαλιστές διατηρούν ανοιχτή γραμμή μεταξύ τους και προτάσσουν το κοινό αίτημα για εξαίρεση από το ενιαίο μισθολόγιο, κάτι που σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) μπορεί να επιτευχθεί δια της επαναφοράς των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, ούτως ώστε να αναγνωριστούν οι ιδιαιτερότητες των επαγγελμάτων. Μάλιστα, θα επιδιωχθεί να τεθεί το συγκεκριμένο πλαίσιο υπό την αιγίδα της ΓΣΕΕ.
Παράλληλα, τα συνδικάτα αφήνουν να εννοηθεί ότι σε περίπτωση που ενταχθούν τελικά οι εργαζόμενοι των συγκοινωνιών στο ενιαίο μισθολόγιο, τότε θα προχωρήσουν σε κοινές κινητοποιήσεις, οι οποίες αναμένεται να είναι μακράς διαρκείας.
Οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες και στον σιδηρόδρομο θεωρούν ότι η ένταξή τους στο ενιαίο μισθολόγιο τους αδικεί κατάφορα, καθώς εν αντιθέσει με την πλειονότητα των δημοσίων υπαλλήλων, εργάζονται τη νύχτα, τις αργίες ή τα Σαββατοκύριακα.
Οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΑ αναμένουν νέα από τις διοικήσεις της ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) και της ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Τραμ, ΗΣΑΠ), οι οποίες με τη σειρά τους έχουν ζητήσει - μέσω του υπουργείου Υποδομών - οδηγίες από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει αναστολή της μισθολογικής εξομοίωσής τους με τους δημοσίους υπαλλήλους, εκτιμάται ότι είναι θα πυροδοτηθεί νέος κύκλος απεργιακών κινητοποιήσεων.
Αυτή την «εκεχειρία», όμως, έσπασε το Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών (ΣΕΛΜΑ), το οποίο προκήρυξε απεργία για την Πέμπτη 17 Ιανουαρίου. Όπως παρατηρούν εργαζόμενοι στο Μετρό, το ΣΕΛΜΑ έχει αυτονομηθεί, την ώρα που τα περισσότερα σωματεία της ΣΤΑΣΥ τείνουν να συντονιστούν για κοινές δράσεις.
Παράλληλα, οι εργαζόμενοι στις δημόσιες μεταφορές στηρίζουν το αίτημα των σιδηροδρομικών για αναστολή των ιδιωτικοποιήσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ROSCO) που αποσχίζεται από τον ΟΣΕ. Ήδη, υπήρξε το παράδειγμα της πρόσφατης 48ωρης απεργίας των σιδηροδρομικών, στην οποία συμμετείχαν και τα μέσα σταθερής τροχιάς για μία ημέρα.
Η ΠΟΣ είχε συναντήσεις με τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους των κομμάτων, με αίτημα την κατάθεση διάταξης περί επιστροφής στον ΟΣΕ των εργαζομένων της τεχνικής βάσης που θα περισσέψουν από την απόσχιση της ROSCO.
Ωστόσο, αν και η πρόταση υποστηρίχθηκε από τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους, δεν έγινε δεκτή από την κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΣ, κ. Θανάση Λεβέντη η θέση είχε αρχικά εγκριθεί από τον υπουργό Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Κωστή Χατζηδάκη, όμως στη συνέχεια, υποστηρίζει ότι το υπουργείο έκανε πίσω. «Αυτό μας βάζει σε σκέψεις για το εάν τελικά υπάρχει ειλικρινής διάλογος με το υπουργείο» σημειώνει.
Η ΠΟΣ υπογραμμίζει το παράδοξο γεγονός ότι την ώρα που η ROSCO παίρνει τον δρόμο για το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), ο ΟΣΕ δεν έχει εδώ και έξι μήνες διοικητικό συμβούλιο και αντιτίθεται στην αποκρατικοποίηση των σιδηροδρόμων, μιλώντας για «αποελληνοποίηση των υποδομών».
Προβλήματα και στη Θεσσαλονίκη
Παράλληλα, χωρίς λεωφορεία θα μείνει την Τετάρτη η Θεσσαλονίκη, λόγω της επίσχεσης εργασίας των υπαλλήλων του ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με τον ΟΑΣΘ αυτό προέκυψε «εκ του γεγονότος ότι δεν τους έχουν καταβληθεί οι νόμιμες αποδοχές, επειδή από το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχουν δοθεί τα χρήματα που οφείλονται» στον οργανισμό.
Οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι από τον Δεκέμβριο και έχουν λαμβάνειν 6,5 εκατ. ευρώ. Ο ΟΑΣΘ δηλώνει ότι τα ταμεία του είναι άδεια και διεκδικεί την άμεση καταβολή 30 εκατ. ευρώ, τα οποία του επιδίκασε διαιτητικό δικαστήριο. Το δημόσιο θα προσφύγει στο εφετείο για την ανατροπή της απόφασης.
|