Η στροφή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των μεγάλων χρηματοδοτικών ομίλων, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και τα διεθνή funds, προς τις πράσινες επενδύσεις επηρεάζει και το σχεδιασμό της κυβέρνησης στο μεγάλο διαγωνισμό για τα νέα λεωφορεία των ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή την περίοδο βρίσκεται σε τελικό στάδιο η διαπραγμάτευση για το πως ο διαγωνισμός θα γίνει περισσότερο «πράσινος» ώστε να υπάρξει και η μεγαλύτερη χρηματοδοτική στήριξη από την ΕΤΕπ.
Η ανασύνταξη των αστικών συγκοινωνιών αποτέλεσε μία από τις προτεραιότητες του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή κατά τη διάρκεια της πανδημίας και αυτή την περίοδο σχεδιάζεται το επόμενο στάδιο.
Ο διαγωνισμός για τα πρώτα 800 λεωφορεία
Ο διαγωνισμός για τα πρώτα 800 λεωφορεία αποτελεί τμήμα μιας ευρύτερης στρατηγικής για την ανανέωση του στόλου των οργανισμών αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, με βάση σχέδιο που καταρτίζεται από κοινού με την ΕΤΕπ. Τόσο η τελευταία, όσο και η Κομισιόν και το υπουργείο Υποδομών επιδιώκουν να προσδώσουν περισσότερα πράσινα χαρακτηριστικά στη μεγάλη προμήθεια.
Μια λύση είναι να αυξηθεί ο αριθμός των ηλεκτρικών λεωφορείων που θα περιλαμβάνονται στο πρώτο πακέτο των 800 λεωφορείων. Κάτι τέτοιο όμως αυξάνει και το κόστος των υποδομών φόρτισης που πρέπει να δημιουργηθούν. Δεν θα αρκούν, δηλαδή, μόνο οι φορτιστές που θα εγκατασταθούν στα αμαξοστάσια. Πρέπει να τοποθετηθούν ταχυφορτιστές και σε άλλα σημεία μέσα στην πόλη, όπως οι αφετηρίες / τερματισμοί, ώστε να αξιοποιούνται τα κενά μεταξύ των δρομολογίων για να φορτίζονται τα ηλεκτρικά οχήματα. Συνεπώς αναζητείται η χρυσή τομή μεταξύ ενός «πράσινου» διαγωνισμού και της ταχύτητας ανάπτυξης των υποδομών φόρτισης.
Το τεύχος δημοπράτησης
Υπενθυμίζεται πως το τεύχος δημοπράτησης του πρώτου διαγωνισμού για λεωφορεία των ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ είχε βγει προ διμήνου σε δημόσια διαβούλευση με προϋπολογισμό 372 εκατ. ευρώ (με τον ΦΠΑ). Προέβλεπε την προμήθεια 200 αστικών λεωφορείων, 12 μέτρων, υβριδικής τεχνολογίας EURO VI, 200 αστικών λεωφορείων, επίσης 12 μέτρων, με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG), τεχνολογίας EURO VI, 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων, 18 μέτρων, επίσης με φυσικό αέριο και 300 ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων μαζί με τους φορτιστές, κ.α.
Το τεύχος δημοπράτησης που είχε τεθεί σε διαβούλευση προέβλεπε, επίσης, πως οι ανάδοχοι θα έχουν 430 ημερολογιακές ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης προκειμένου να παραδώσουν τα λεωφορεία σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, ενώ καλούνται να προσφέρουν και πενταετή εγγύηση καλής λειτουργίας. Προβλέπεται πως τα λεωφορεία θα παραδίδονται σταδιακά ανά κατηγορία.
Ένας από τους όρους που θεωρούνται κρίσιμοι από πλευράς υπουργείου είναι η δοκιμαστική λειτουργία κάποιων οχημάτων στις συνθήκες της πόλης (Αθήνας και Θεσσαλονίκης) για κάποιο χρονικό διάστημα ώστε να εντοπιστούν οι προσαρμογές που πρέπει να γίνουν πριν αρχίσει η παράδοση από τον κατασκευαστή.