Στις... ράγες μπαίνει η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, καθώς το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων φαίνεται να εξασφαλίζει τους πόρους για τη χρηματοδότηση των πρώτων τμημάτων, ενώ προχωρούν και οι σχετικές μελέτες.
Σύμφωνα με τους προγραμματισμούς, κατά το τέλος του 2011 - αρχές 2012 θα μπορέσει να δημοπρατηθεί το πρώτο τμήμα της νέας γραμμής, από το Αλσος Βεΐκου μέχρι τον Ευαγγελισμό, μήκους 8 χιλιομέτρων περίπου. Η υλοποίηση του έργου υπολογίζεται να ξεκινήσει το 2013.
Ταυτόχρονα, εμφάνιση κάνει μία ακόμα γραμμή Μετρό, η οποία θα ξεκινά από τον Ευαγγελισμό με κατεύθυνση προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό. Ο σταθμός του Ευαγγελισμού μετατρέπεται σε μεγάλο κόμβο, από τον οποίο θα διέρχονται τρεις γραμμές: Η γραμμή του Βύρωνα, η υφιστάμενη γραμμή Αιγάλεω- Αεροδρόμιο και η γραμμή 4 Γαλάτσι - Κέντρο - Μαρούσι.
Ο υπ. Υποδομών Μεταφορών Δ. Ρέππας και ο υφυπουργός Γ. Μαγκριώτης πιστεύουν πως οι νέες επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας μπορούν να υλοποιηθούν μέσα στην τρέχουσα 10ετία.
Αναλυτικά
Οι νέες γραμμές ανασχεδιάζονται και φθάνουν τα 32 χιλιόμετρα. Η γραμμή 4 ξεκινά από το Αλσος Βεΐκου ενώ μελλοντικά θα επεκταθεί μέχρι τον Περισσό και θα ενωθεί με τη γραμμή 1 του ΗΣΑΠ. Από τον τερματικό σταθμό του Μαρουσίου προβλέπεται επέκταση προς την Πεύκη και τη Λυκόβρυση. Ο προϋπολογισμός του έργου αγγίζει τα 3,5 δισ. ευρώ.
Πρώτο θα δημοπρατηθεί το τμήμα Αλσος Βεΐκου -Ευαγγελισμός, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ. Η γραμμή θα διέρχεται από το κέντρο, παράλληλα με την υπάρχουσα γραμμή 2, με την οποία ενδέχεται να συγκοινωνεί μέσω τούνελ στο ύψος του Πανεπιστημίου. Η χάραξη μίας ακόμα γραμμής στο κέντρο της Αθήνας θα ανακουφίσει σημαντικά τους υφιστάμενους σταθμούς, ιδίως αυτόν του Συντάγματος.
Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει με ήδη συμφωνημένο χαμηλότοκο δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από την αναδιάταξη του ΕΣΠΑ (η υπ. Περιβάλλοντος Τ. Μπιρμπίλη έχει συμφωνήσει να εκχωρήσει αδιάθετα κονδύλια από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον), ενδεχομένως και από το Ε’ ΚΠΣ που ξεκινά μετά το 2013.
Το νέο δίκτυο
Τα υπόλοιπα τμήματα των επεκτάσεων θα δημοπρατηθούν με την εξής σειρά: Ευαγγελισμός -Φάρος Ψυχικού, Ευαγγελισμός - Βύρωνας, Φάρος Ψυχικού - Μαρούσι, Αλσος Βεΐκου - Περισσός, Μαρούσι - Εθνική Οδός.
Μία ακόμα επέκταση, από την Ανθούπολη προς το Ιλιον, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται να δημοπρατηθεί λίγο πριν από τη δημοπράτηση της επέκτασης προς Εθνική Οδό. Και σε αυτές τις περιπτώσεις η χρηματοδότηση θα γίνει με δάνειο από την ΕΤΕπ, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Ε’ ΚΠΣ, ενώ συζητείται και το σενάριο της τιτλοποίησης των μελλοντικών εσόδων από τα διόδια της Αττικής Οδού.
Μανίνα Νικολοπούλου