Από παράταση σε παράταση πάει η ολοκλήρωση της παράδοσης των λεωφορείων που μισθώθηκαν με τη μέθοδο του leasing από την ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) προκειμένου να ενισχυθεί ο στόλος των οχημάτων της εταιρίας σε συνδυασμό και με την παραχώρηση 60 περιφερειακών γραμμών στα ΚΤΕΛ.
Την ώρα που ο κορονοϊός καλπάζει σπάζοντας καθημερινά νέα μαύρα ρεκόρ κρουσμάτων, διασωληνωμένων και απωλειών και οι επιβάτες έρχονται αντιμέτωποι με φαινόμενα συνωστισμού ειδικά τις ώρες αιχμής στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (παρά τις ανακοινώσεις του υπουργείου για πληρότητα άνω του ορίου μόνο στο 5% των οχημάτων), στα αμαξοστάσια της εταιρίας δεν έχουν φτάσει ακόμα αρκετά από τα λεωφορεία του leasing, ενώ σημαντικός αριθμός όσων έχουν ήδη φτάσει βρίσκονται στην τεχνική βάση με βλάβες.
Το «ethnos.gr» προσπάθησε επανειλημμένως να έρθει σε επαφή με την ΟΣΥ προκειμένου να λάβει στοιχεία για το πόσα λεωφορεία έχουν παραληφθεί, αλλά δεν κατέστη δυνατή η ενημέρωση. Σύμφωνα με πηγές των εργαζομένων, πάντως, από το σύνολο των 293 λεωφορείων που έπρεπε να έχουν παραδοθεί, εξακολουθούν να υπολείπονται περίπου πενήντα, τα οποία κατά κύριο λόγο αποτελούν τα 18μετρα αρθρωτά που θα δρομολογούνται σε γραμμές κορμού ή μεγάλης επιβατικής κίνησης.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι και σε αυτές τις γραμμές η εταιρία αναγκάζεται να δρομολογεί 12μετρα λεωφορεία, η χωρητικότητα των οποίων είναι σαφώς περιορισμένη συγκριτικά με τα αρθρωτά.
Παρόλο που το χρονοδιάγραμμα παράδοσης βάσεις των υπογραφεισών συμβάσεων ήταν σαφές και είχε ήδη εξαρχής μειωθεί ο αριθμός των αρθρωτών λεωφορείων από 90 σε 50, τα εν λόγω οχήματα δεν έχουν παραληφθεί ακόμα. Αντίθετα, τις προηγούμενες ημέρες υπεγράφη από τον πρόεδρο της ΟΣΥ η δεύτερη παράταση στο χρόνο παράδοσης των χρονομισθωμένων λεωφορείων.
Με έγγραφο της 29ης Οκτωβρίου, το οποίο αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», αποφασίστηκε η παράταση του χρόνου παράδοσης οχημάτων κατά 30 ημέρες για όλους τους αναδόχους, δηλαδή τις εταιρείες “ΣΑΡΑΚΑΚΗΣ AEBME”, “MED BUS & TRUCK CENTER – ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΦΟΡΤΗΓΟΥ & ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΥ Α.Ε.” και «ΕΘΝΙΚΗ LEASING A.E.».
Αυτή δεν ήταν η πρώτη παράταση που δίνεται στην προθεσμία παράδοσης. Το καλοκαίρι, όπως προκύπτει από σχετικό έγγραφο με ημερομηνία 21 Ιουλίου είχε δοθεί ακόμα μία παράταση, δίμηνη αυτή τη φορά, η οποία αιτιολογήθηκε λόγω ...«καλοκαιρινής περιόδου».
Οι συμβάσεις με τους τρεις αναδόχους είχαν υπογραφεί στις αρχές Απριλίου με στόχο να ακολουθηθούν διαδικασίες fast track και βάσει του χρονοδιαγράματος, οι παραδόσεις έπρεπε να ολοκληρωθούν το αργότερο έως τον Σεπτέμβριο.
Οι ανάδοχοι θα είχαν μάλιστα ήδη κηρυχθεί έκπτωτοι εάν στις συμβάσεις δεν είχαν προβλεφθεί οι παρατάσεις που τελικά δόθηκαν δεδομένου ότι αναφέρεται ξεκάθαρα πως «ο ανάδοχος με την επιφύλαξη της συνδρομής λόγων ανωτέρας βίας κηρύσσεται υποχρεωτικά έκπτωτος από την ΣΠΥ και από κάθε δικαίωμα που απορρέει από αυτήν, εαν δεν εκπληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις ή δεν συμμορφωθεί με τις γραπτές εντολές του αναθέτοντος φορέα, που είναι σύμφωνες με την ΣΠΥ ή τις κείμενες διατάξεις και εάν υπερβεί υπαίτια τη συνολική προθεσμία εκτέλεσης της ΣΠΥ, λαμβανομένων υπόψη των παρατάσεων που μπορεί να χορηγηθούν».
Σύμφωνα με τις υπογεγραμμένες συμβάσεις, το σύνολο των λεωφορείων θα έπρεπε να έχει παραδοθεί το αργότερο σε διάστημα 150 ημερων ή πέντε μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, γεγονός που μπορεί να παρατείνει τη διαδικασία έως τον Αύγουστο.
Συγκεκριμένα οι ρυθμοί παράδοσης έχουν οριστεί ως εξής:
Το 20% εντός 30 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης.
Το 20% εντός 75 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης.
Το 30% εντός 120 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης.
Το 30% εντός 150 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης.
«Οχι μόνο δεν έχει παραληφθεί το σύνολο των οχημάτων που όριζαν οι συμβάσεις, αλλά αυτά που λείπουν είναι κυρίως τα 18μετρα που θα μπορούσαν να αποφορτίσουν γραμμές με υψηλή επιβατική κίνηση» λέει στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Αθηνών και μέλος του Δ.Σ. του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Ηλίας Γκιουλάκης. Και συνεχίζει: «Επιπλέον και από αυτά που έχουν έρθει, μεγάλος αριθμός παραμένει εκτός κυκλοφορίας με βλάβες. Στο αμαξοστάσιο της Πέτρου Ράλλη κατά διαστήματα είναι κλεισμένα μέσα έως και το 60% των λεωφορείων leasing με τη συγκοινωνία να καλύπτεται τελικά με τα παλιά ιδιόκτητα λεωφορεία της ΟΣΥ».
Το συγκεκριμένο αμαξοστάσιο ήταν και αυτό που είχε επισκεφτεί χαράματα ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης για να επιθεωρήσει την παραλαβή και δρομολόγηση των πρώτων 40 οχημάτων τον περασμένο Απρίλιο.
Οι οδηγοί θα πρέπει να ενημερώνουν για την πληρότητα
Την ίδια στιγμή προβληματισμό στους οδηγούς εχει προκαλέσει και η ανακοίνωση που έφτασε στα γραφεία κίνησης της ΟΣΥ, σύμφωνα με την οποία από χθες Πέμπτη προστίθενται στο σύστημα της τηλεματικής δύο νέα μηνύματα που θα στέλνουν οι οδηγοί των οχημάτων προς το Κέντρο Διαχείρισης αναφορικά με την πληρότητα.
Πρακτικά ζητείται από τους οδηγούς να ενημερώνουν το Κέντρο για το πότε κάθε όχημα είναι πλήρες ή έχει αυξημένη πληρότητα υπολογίζοντας με βάση τον αριθμό των ορθίων και τη δυσκολία στην επιβίβαση/αποβίβαση, χωρίς ωστόσο να δίνονται κάποιες οδηγίες ως προς το τι να κάνουν εφόσον πράγματι οδηγούν ένα πλήρες όχημα.
Οι δύο νέες επιλογές για τους οδηγούς, σύμφωνα με τις πρόσφατες οδηγίες του ΟΑΣΑ είναι οι εξής:
«Όχημα πλήρες: Η πληρότητα του οχήματος έχει υπερβεί το 85% της ονομαστικής χωρητικότητας (ένδειξη για οδηγό: υπάρχει αρκετή ή/και μεγάλη δυσκολία στην αποβίβαση/επιβίβαση.
Παρατήρηση: Θεωρείται ότι το όχημα πλήρες προκύπτει από την δυσκολία στη στάση για την άνοδο και κάθοδο των επιβατών.
Αυξημένη πληρότητα: Η πληρότητα του οχήματος έχει υπερβεί το 65% της ονομαστικής χωρητικότητας (ένδειξη για οδηγό: υπάρχουν αρκετοί όρθιοι ακόμα και μπροστά στις πόρτες)».
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται επίσης ότι η χωρητικότητα θα πρέπει να υπολογιστεί από τις συνολικές τιμές ανά τύπο, μοντέλο οχήματος (όρθιοι και καθήμενοι), ενώ η χρήση των μηνυμάτων θα γίνεται καθόλη τη διάρκεια εκτέλεσης των δρομολογίων και για όσες φορές κρίνει ο οδηγός.