[ToMellon.gr] Μετρό Αθήνας: παγώνει επ'αόριστον η επέκταση του ΗΣΑΠ προς Άγιο Στέφανο
Εξαιρετικά άσχημη η εξέλιξη στο θέμα της επέκτασης της γραμμής του ΗΣΑΠ προς τον Άγιο Στέφανο. Σύμφωνα με εξακριβωμένες πληροφορίες από τις αρχές Μαρτίου η Αττικό Μετρό αλλάζει τα σχέδια ανάπτυξής της, περικόπτοντας υφιστάμενες επεκτάσεις του μετρό και των ΗΣΑΠ και ανασχεδιάζοντας άλλες με κριτήριο την εξυπηρέτηση πολυπληθέστερων περιοχών και απώτερο στόχο την μεγαλύτερη αύξηση των εσόδων της.
Στα πλαίσια αυτής της αλλαγής στρατηγικής «παγώνει» επ' αόριστον την επέκταση της γραμμής των ΗΣΑΠ από την Κηφισιά προς τον Άγιο Στέφανο. Όπως είναι ήδη γνωστό πολύ σύντομα η Αττικό Μετρό μετατρέπεται σε μεγαλοκατασκευαστή του Δημοσίου αφού από τον επόμενο μήνα αναλαμβάνει πέραν των έργων του Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τις κατασκευές των ΗΣΑΠ και της Τραμ Α.Ε.
Να σημειώσουμε ότι μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου θα έχει ολοκληρωθεί η συγχώνευση της Αττικό Μετρό Διαχείρισης και Λειτουργίας με τους ΗΣΑΠ και την Τραμ ΑΕ από τις οποίες θα δημιουργηθεί η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε), αλλαγές που αναφύονται μέσα από το Σχέδιο Ανασυγκρότησης των Αστικών Συγκοινωνιών της Πρωτεύουσας.
Τα παλιά σχέδια
Εδώ και δέκα περίπου χρόνια έχει «πέσει στο τραπέζι» το θέμα της επέκτασης του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου προς Βορρά . Πριν από τρία χρόνια είχε «ανοίξει ο δρόμος» για την επέκταση του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου από την Κηφισιά μέχρι τον Άγιο Στέφανο. Το διοικητικό συμβούλιο των ΗΣΑΠ είχε πάρει απόφαση που ενέκρινε τις πέντε μελέτες επέκτασης που είχαν γίνει για το έργο.
Το σχέδιο προέβλεπε επέκταση των ΗΣΑΠ με επτά υπόγειους σταθμούς έως τον Άγιο Στέφανο, τρεις εκ των οποίων θα εξυπηρετούσαν την ευρύτερη περιοχή της Νέας Ερυθραίας. Η μελέτη εφικτότητας και κόστους-οφέλους του έργου είχε ήδη ολοκληρωθεί από το Σεπτέμβριο του 2006 για την επέκταση της γραμμής 1 των ΗΣΑΠ. Οι περιοχές που προβλεπόταν ότι θα εξυπηρετούνται ήταν: Κηφισιά, Νέα Ερυθραία, Αγ. Στέφανος, Άνοιξη, Κρυονέρι, Διόνυσος, Δροσιά, Ροδόπολη και Σταμάτα. Το έργο θα ήταν προϋπολογισμού 470 εκατ. ευρώ και θα αφορούσε την κατασκευή της επέκτασης του δικτύου των ΗΣΑΠ από την Κηφισιά έως την Εθνική Οδό.
Η επέκταση των ΗΣΑΠ μέχρι τον Αγ. Στέφανο, σύμφωνα με τη μελέτη εφικτότητας του ΟΑΣΑ, χώριζε το έργο σε δυο φάσεις. Το πρώτο τμήμα μήκους 6,5 χλμ. άρχιζε από το σταθμό ΚΑΤ και κατέληγε στο 20ο χλμ. της Εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας.
Στο τμήμα αυτό προβλεπόταν να κατασκευασθούν οι κάτωθι πέντε σταθμοί:
-Υπόγειος σταθμός Κηφισίας (υπογειοποίηση υπάρχοντος).
-Υπόγειος σταθμός επί της Τατοΐου στο ύψος του αθλητικού ομίλου Κηφισιάς.
-Υπόγειος σταθμός επί της τριγωνικής νησίδας πλησίον της διασταύρωσης Τρικούπη και Θησέως, ο οποίος θα εξυπηρετήσει τη Νέα Ερυθραία.
-Υπόγειος σταθμός παράπλευρα της Θησέως στο ύψος της συμβολής Αγ. Σαράντα και Ισμήνης στη θέση Καστρί.
-Υπόγειος σταθμός στο 20ο χλμ Εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας περίπου 1.100 μέτρα πριν την γέφυρα του ΟΣΕ, κοντά στα «120 Ενωμένα Εργοστάσια».
Στη θέση αυτή προβλεπόταν να κατασκευασθεί μεγάλος χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων, ώστε να εξυπηρετείται ο κόσμος που φθάνει στην Αθήνα μέσω της Εθνικής οδού, καθώς και αμαξοστάσιο εναπόθεσης συρμών (depot). Για την πρώτη φάση υπήρχε εκτίμηση ότι θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέχρι το 2014 και θα εξυπηρετούσε περίπου 100.000 επιβάτες ημερησίως.
Το δεύτερο τμήμα μήκους 4,6 χλμ, θα άρχιζε από το σταθμό που βρίσκεται στο 20ο χλμ. της Εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας και θα κατέληγε στον Άγιο Στέφανο. Στο τμήμα αυτό προβλεπόταν να κατασκευασθούν οι κάτωθι δυο σταθμοί:
-Υπόγειος σταθμός 150 μέτρα εσωτερικά της Λεωφόρου Μαραθώνος στην πρώην κοινότητα Άνοιξης.
-Υπόγειος σταθμός παράπλευρα του σημερινού σταθμού ΟΣΕ στον Άγιο Στέφανο προς το βόρειο μέρος του.
Η δεύτερη φάση θα κόστιζε περίπου 250 εκατ. ευρώ και στα χαρτιά προβλεπόταν να ολοκληρωθεί το 2017.
Στη βουλή
Το 2008 λοιπόν είχε ανακοινωθεί από την τότε ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, «μετά βαΐων και κλάδων» η επέκταση των ΗΣΑΠ μέχρι την Εθνική Οδό και στη συνέχεια μέχρι τον Άγιο Στέφανο.
Μόνιμο πρόβλημα
Το συγκοινωνιακό είναι ένα από τα άλυτα προβλήματα της περιοχής της Βόρειας Αττικής το οποίο ταλανίζει τους κατοίκους της επί σειρά ετών. Παρά την εκρηκτική ανάπτυξη που παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια η Βόρεια Αττική και οι Δήμοι της και ενώ πολλοί πολίτες την επιλέγουν - λόγω του πρασίνου και του ιδιαίτερου φυσικού της κάλλους -ως περιοχή πρώτης κατοικίας εν τούτοις αντιμετωπίζεται από την Πολιτεία ως περιοχή δεύτερης κατηγορίας.
Με τον Κηφισό να μποτιλιάρει με ουρές χιλιομέτρων και ατελείωτες ώρες αναμονής, και τους σταθμούς των διοδίων να αυξάνονται μαζί με το αντίτιμο διέλευσης οι κάτοικοι του Βόρειου τμήματος της Αττικής έχουν μέχρι στιγμής ως μοναδικές επιλογές πρόσβασης προς τη πόλη της Αθήνας, στην οποία πολλοί εργάζονται, το τρένο - το οποίο εξυπηρετεί κατά μικρό μόνο μέρος - και κατά δεύτερο λόγο τη συγκοινωνία του ΚΤΕΛ.
Παρά τις κατά καιρούς κυβερνητικές εξαγγελίες, καμία σοβαρή, οργανωμένη και ολοκληρωμένη προσπάθεια δεν έχει γίνει για να συνδεθεί συγκοινωνιακά η Βόρεια Αττική με την Αθήνα. Τουναντίον, μετά την αύξηση των διοδίων, την ποινικοποίηση της μη καταβολής του αντιτίμου και τη δημιουργία πλευρικών σταθμών τώρα σταματάνε και την επέκταση του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου.
''Νομίζω ότι οι ιοί των κομπιούτερ θα πρέπει να θεωρηθούν ζωή. Αποκαλύπτει πολλά για την ανθρώπινη φύση το γεγονός ότι η μόνη μορφή ζωής που φτιάξαμε μέχρι σήμερα είναι καθαρά καταστροφική. Φτιάξαμε ζωή κατ’εικόνα και ομοίωσίν μας.''
Stephen Hawking.
|