[Ημερησία] Στον «αέρα» ξανά 7+6 σταθμοί του μετρό
Του Κασσιανού Τζέλη
«Κόκκινο φως» άναψε και πάλι για τις επεκτάσεις του μετρό λόγω οικονομικής κρίσης αλλά και της υπόθεσης Siemens. Το αποτέλεσμα είναι πως ενώ έχουν ετοιμαστεί επτά νέοι σταθμοί αλλά και έχουν δεσμευτεί 500 εκατ. ευρώ για να κατασκευαστούν επιπλέον έξι, εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται στις καθημερινές τους μετακινήσεις ενώ μεγαλώνει ο κίνδυνος επιβολής προστίμου 250 εκατ. από την Ε.Ε. καθώς τελειώνουν οι προθεσμίες.
Πριν από λίγες εβδομάδες, ο υπουργός Υποδομών Μάκης Βορίδης ανακοίνωσε ότι ανάβει το «πράσινο φως» για την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της Siemens προκειμένου να εγκατασταθεί το σύστημα σηματοδότησης στις ήδη έτοιμες επεκτάσεις προς Ελληνικό, Ανθούπολη και Χαϊδάρι. Ωστόσο, για να υπογραφεί η σύμβαση θα πρέπει πρώτα απ' όλα να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση μεταξύ του υπουργού Οικονομίας Ευάγγ. Βενιζέλου και της γερμανικής εταιρείας για το ύψος της αποζημίωσης (περίπου 220 εκατ. ) που θα απαιτήσει το ελληνικό δημόσιο λόγω του σκανδάλου Siemens.
Σύμφωνα με πληροφορίες όμως η διαπραγμάτευση «πάγωσε» και πάλι λόγω των τελευταίων πολιτικών εξελίξεων και δεν αναμένεται να αρχίσει πριν ξεκαθαριστεί τουλάχιστον το πολιτικό τοπίο στην Ελλάδα. Περαιτέρω καθυστέρηση στην υλοποίηση της σύμβασης οδηγεί και σε απώλεια κοινοτικών κονδυλίων ύψους τουλάχιστον 250 εκατ. Για να τεθούν σε λειτουργία οι νέοι σταθμοί (που είναι ήδη έτοιμοι) θα πρέπει να μεσολαβήσουν τουλάχιστον 10 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης με τη Siemens για την εγκατάσταση του ηλεκτρονικού συστήματος.
Το Καλοκαίρι, ωστόσο, λήγει η περίοδος επιλεξιμότητας για την επέκταση προς το Ελληνικό. Πράγμα που σημαίνει ότι αν δεν λειτουργήσει έως τότε η επέκταση, το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να επιστρέψει στην Ε.Ε. τα 250 εκατ. με τα οποία συγχρηματοδότησε το έργο (άλλα 250 εκατ. προέρχονται από πόρους του Δημοσίου). Οι «παγωμένοι» λόγω Siemens σταθμοί είναι οι εξής: Ηλιούπολη, Άλιμος, Αργυρούπολη, Ελληνικό, Χαϊδάρι (Αγ. Μαρίνα), Περιστέρι και Ανθούπολη.
Πειραιάς
Εξάλλου, κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα και η μεγάλη επέκταση προς Πειραιά παρά το γεγονός ότι υπάρχουν δεσμευμένα χρήματα και ο διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί. Η ανάδοχος εταιρεία του έργου επέκτασης της γραμμής 3 από το Χαϊδάρι μέχρι τον Πειραιά διά μέσου της Αγίας Βαρβάρας, του Κορυδαλλού, της Νίκαιας και των Μανιάτικων, θα πρέπει μέσα στους επόμενους τρεις μήνες να καταθέσει εγγυητική επιστολή για την καλή εκτέλεση του έργου. Η εγγύηση ισούται με το 5% του προϋπολογισμού του έργου (500 εκατ. ευρώ), δηλαδή 25 εκατ. ευρώ.
Γραμμή αξίας... 515 εκατ.
Η σύμβαση του έργου της επέκτασης της γραμμής του μετρό προς Πειραιά πήγε στη Βουλή πριν από 10 ημέρες. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, τα εργοτάξια θα αρχίσουν να στήνονται προς το τέλος του καλοκαιριού.
Το έργο, κόστους 515 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει γραμμή 7 χιλιομέτρων και τους σταθμούς Αγ. Βαρβάρας, Κορυδαλλού, Νίκαιας, Μανιάτικων, Πειραιά και Δημοτικού Θεάτρου και υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά 132.000 επιβάτες μειώνοντας τον κυκλοφοριακό φόρτο κατά 23.000 αυτοκίνητα και την ατμοσφαιρική ρύπανση κατά 119 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ημερησίως.
''Νομίζω ότι οι ιοί των κομπιούτερ θα πρέπει να θεωρηθούν ζωή. Αποκαλύπτει πολλά για την ανθρώπινη φύση το γεγονός ότι η μόνη μορφή ζωής που φτιάξαμε μέχρι σήμερα είναι καθαρά καταστροφική. Φτιάξαμε ζωή κατ’εικόνα και ομοίωσίν μας.''
Stephen Hawking.
|