Εμπρηστικό μηχανισμό ο οποίος θα μπορούσε να προκαλέσει φωτιά μεγάλης έκτασης και ανάλογες καταστροφές εντόπισαν, τον προηγούμενο Νοέμβριο, υπάλληλοι του μετρό και αξιωματικοί της Αντιτρομοκρατικής Υπηρεσίας σε στοά του μετρό της Αθήνας, ανάμεσα στους σταθμούς Αμπελοκήπων και Πανόρμου (γραμμή 3, Αεροδρόμιο προς Αιγάλεω). Απέφυγαν ωστόσο να δημοσιοποιήσουν την ανεύρεσή του. Το συγκεκριμένο συμβάν, σε συνδυασμό με τη ληστρική επιδρομή, την περασμένη Τετάρτη, στον χώρο φύλαξης των χρημάτων του μετρό στον σταθμό Εθνική Αμυνα, εγείρει σειρά ερωτημάτων για τα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνονται το τελευταίο χρονικό διάστημα στο μέσο με το οποίο καθημερινά μετακινούνται περισσότεροι από 500.000 επιβάτες! Μάλιστα, σε εσωτερικά υπηρεσιακά έγγραφα, αλλά και σε δικαστικό φάκελο, περιέχονται αναφορές για προβλήματα ασφαλείας που παρουσιάζονται στο μετρό, αλλά και για σχετικές παρατυπίες διευθυντικών στελεχών του.
Ο εμπρηστικός μηχανισμός ανακαλύφθηκε την Πέμπτη 12 Νοεμβρίου του 2009, από την ομάδα ελέγχου γραμμών, στη χιλιομετρική θέση 9.875 της γραμμής 3, μέσα σε στοά και σε απόσταση 93 μέτρων από τον σταθμό Πανόρμου (ο σταθμός αυτός βρίσκεται στη χιλιομετρική θέση 9.968 του δικτύου). Αμέσως, από το Κέντρο Ελέγχου της Αττικό Μετρό ειδοποιήθηκε η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία και κλήθηκαν να δώσουν κατάθεση οι τεχνικοί του μετρό που ανακάλυψαν τον εμπρηστικό μηχανισμό. Ακόμη, συντάχθηκε εσωτερικό σημείωμα για την «ανακάλυψη εκρηκτικού μηχανισμού», όπως μνημονεύεται, το οποίο υπογράφει ο υπεύθυνος επίβλεψης του δικτύου
κ. Αθανάσιος Μάστακας.
Ο μηχανισμός αποτελείτο από ένα μπουκάλι βενζίνη, στο οποίο ήταν κολλημένο με μονωτική ταινία ένα κυλινδρικού τύπου βεγγαλικό, που είχε φιτίλι πράσινου χρώματος, μήκους περίπου 4 εκατοστών. Οπως ανέφεραν πρώην στελέχη του Τμήματος Εξουδετέρωσης Εκρηκτικών Μηχανισμών της ΕΛ.ΑΣ., «το βεγγαλικό ενεργοποιείται και προκαλεί ανάφλεξη στη βενζίνη. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι σε έναν κλειστό χώρο, και ειδικότερα σε μια στοά, η έκταση της φωτιάς θα ήταν μεγαλύτερη. Αν περνούσε εκείνη την ώρα συρμός θα υπήρχε σημαντικό πρόβλημα στους επιβάτες από τη φλόγα, αλλά και από τα αέρια της καύσης,τα οποία θα κατέκλυζαν τμήμα της στοάςγιατί δεν υπάρχει εκτόνωση» .
Το εύρημα προκάλεσε ανησυχίες, αφού εντοπίστηκε παραμονές της επετείου του Πολυτεχνείου, σε μια χρονική περίοδο δηλαδή που η κατάσταση εθεωρείτο από τους αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. «έκρυθμη». Επιπλέον, τον προβληματισμό μεγέθυνε και το γεγονός ότι αντιεξουσιαστικές οργανώσεις έχουν τα τελευταία χρόνια προχωρήσει σε εμπρηστικές επιθέσεις και σε σταθμούς των ΗΣΑΠ στην Κηφισιά και αλλού.
Στελέχη του μετρό με τα οποία επικοινώνησε «Το Βήμα» επιχείρησαν να υποβαθμίσουν το γεγονός, λέγοντας ότι «επρόκειτο για μια πεταμένη μολότοφ η οποία δεν υπήρχε περίπτωση να “ενεργοποιηθεί”. Την πέταξαν πιθανόν κάποιοι οπαδοί του Παναθηναϊκού, οι οποίοι πήγαινανεκείνη την ημέρασε αγώνα στο Ολυμπιακό Στάδιο». Εκείνη την ημέρα ωστόσο δεν υπήρχε κανένας αγώνας στο Ολυμπιακό Στάδιο, ούτε ποδοσφαίρου ούτε μπάσκετ. Μάλιστα, η ομάδα μπάσκετ του Παναθηναϊκού αγωνιζόταν εκείνη την εβδομάδα, Τετάρτη 11 Νοεμβρίου, στην Πολωνία με την Πρόκομ. Επιπλέον, την προηγούμενη της συγκεκριμένης ημέρας Κυριακή η ομάδα ποδοσφαίρου του Παναθηναϊκού αγωνιζόταν στη Λιβαδειά. Εξάλλου δεν υπήρχε αθλητική συνάντηση που το ενδεχόμενο σύγκρουσης χούλιγκαν να ήταν πιθανό...
Οπως πάντως προκύπτει από υπηρεσιακά έγγραφα και από την αλληλογραφία στελεχών του μετρό, τα προβλήματα που παρουσιάζονται σε θέματα ασφαλείας είναι ζωτικής σημασίας. Σύμφωνα με έγγραφα του πρώην προϊσταμένου της υπηρεσίας Ασφαλείας του μετρό κ. Δημοσθένη Γιαννησόπουλου, η φρούρηση του μετρό από τους περίπου 100 αστυνομικούς οι οποίοι έχουν αναλάβει το σχετικό έργο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί επαρκής. Οπως αναφέρεται σε σχετικό έγγραφο, «η παρουσία των αστυνομικών σε χώρους με μεγάλη διακίνηση κοινού όπως η ΑΜΕΛ έχει αναδείξει προβλήματα συμπεριφοράς,κακής εκπαίδευσης και μάλιστα έχουν καταγραφεί πέντε εκπυρσοκροτήσεις όπλων μέσα στις εγκαταστάσεις του μετρό!» Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υπεύθυνος ασφαλείας του μετρό, ο οποίος συμμετείχε και στο πρόγραμμα ασφαλείας των Ολυμπιακών Αγώνων, απομακρύνθηκε τον προηγούμενο Ιούνιο. Ο ίδιος απάντησε με αγωγή κατά διευθυντικών στελεχών τού μετρό, στην οποία αναφέρει μεταξύ άλλων: «Δεχόμουν πιέσεις εκ μέρους αυτών των στελεχών να προσλάβω κόσμο χωρίς να έχει τηρηθεί έστω κάποια τυπική διαδικασία πρόσληψης. Μου έθεταν κριτήρια εντελώς αυθαίρετα, με πίεζαν να εξυπηρετήσω δικές τους υποθέσεις,προσωπικές,να υπογράψω φύλλα μισθοδοσίας για υπαλλήλους που δεν είχα καν γνωρίσει και ελάμβανα αντί βιογραφικού για υποψηφίους έντυπο κομματικού ψηφοφόρου με τα στοιχεία τους και πιεζόμουν να εισηγηθώ θετικά. Πράγματα που δεν έκανα και διαμαρτυρήθηκα γραπτώς και εντόνως».
Τα μέτρα ασφαλείας
600 κάμερες παρακολούθησης σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους 100 φύλακες υπάλληλοι της εταιρείας
100 ιδιωτικοί αστυνομικοί
100 αστυνομικοί της ΕΛ.ΑΣ.
6 ανιχνευτές εκρηκτικών και χημικών (βρίσκονται στις αποθήκες)
Απουσία κάδων απορριμμάτων
Πρόσβαση στα WC μόνο με άδεια υπαλλήλου της εταιρείας