Του Κασσιανού Τζέλη
Μ ετρό σε Ίλιον, Καματερό, Κυψέλη, Γαλάτσι, Παγκράτι, Καισαριανή, Βύρωνα και Υμηττό θα ανακοινώσουν, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Δημήτρης Ρέππας και ο Γιάννης Μαγκριώτης στις αρχές Νοεμβρίου. Πρόκειται για μια επέκταση και δυο νέες γραμμές του μετρό της Αθήνας, που θα χρηματοδοτηθούν από την ΕΤΕπ και το ΕΣΠΑ. Συγκεκριμένα, αναμένεται να ανακοινωθούν:
Η εκπόνηση της οριστικής μελέτης και η δημοπράτηση μέσα στο 2011 του πρώτου τμήματος της νέας γραμμής 4 που θα ξεκινάει από τον σταθμό Πανεπιστήμιο, θα κινείται βόρεια προς την πλατεία Εξαρχείων, μετά στη πλατεία των Δικαστηρίων και στην πλατεία της Κυψέλης και από εκεί θα κινείται προς το Γαλάτσι και το Άλσος Βεΐκου.Δεν αποκλείεται να προστεθεί στον σχεδιασμό ένας ακόμη σταθμός στον Ευαγγελισμό με τη νέα γραμμή να κινείται παράλληλα με την γραμμή 2 για περίπου ένα χιλιόμετρο, έτσι ώστε η νέα γραμμή να έχει μήκος 8 χλμ.
Κόστος
Το κόστος αυτής της επέκτασης είναι περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
Το υπουργείο Υποδομών είναι σε θέση να προκηρύξει άμεσα τις οριστικές μελέτες του έργου, η δημοπράτηση να ξεκινήσει μέσα στο 2011 και οι εργασίες μέσα στο 2012, καλώς εχόντων των πραγμάτων.
Μελλοντικά και με βάση τον μέχρι τώρα σχεδιασμό, η γραμμή προβλέπεται να επεκταθεί προς Ζωγράφου, Γουδή, Ψυχικό, Φιλοθέη και Μαρούσι.
Εξετάζεται η επέκτασή του κι από το Γαλάτσι προς την Καλογρέζα και το Ηράκλειο ή προς τον Περισσό. Επίσης εξετάζεται μελλοντικά η επέκταση από το Μαρούσι προς Πεύκη και Λυκόβρυση.
Η νέα επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό από την Ανθούπολη, όπου θα φτάσει μέσα στον επόμενο χρόνο έως το Ίλιον και το Καματερό, μέσω της οδού Θηβών. Η επέκταση θα έχει δυο σταθμούς. Το μεγάλο πρόβλημα αυτής της επέκτασης είναι τα «δύσκολα» εδάφη που υπάρχουν σε όλη την γύρω περιοχή και ειδικότερα αμέσως μετά τον μελλοντικό σταθμό της Ανθούπολης.
Η νέα γραμμή που θα ξεκινάει από τον Ευαγγελισμό και θα κινείται ανατολικά προς τα σύνορα Παγκρατίου και Καισαριανής (Φιλολάου) κι από εκεί προς τον Βύρωνα και τον Υμηττό. Συνολικά πρόκειται να κατασκευαστούν 4 νέοι σταθμοί.
Για τα δυο αυτά έργα, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν καν προμελέτες κι όλα πρέπει να ξεκινήσουν από την αρχή.
Πράγμα που σημαίνει ότι πολύ δύσκολα μέσα στα επόμενα τουλάχιστον δυο χρόνια θα μπορέσει να υπάρξει οποιοδήποτε ενδεχόμενο δημοπράτησης.
Από εκεί και πέρα, τον Δεκέμβρη θα ξεκινήσει τελικά η λειτουργία του νέου σταθμού στην Αγία Παρασκευή ύστερα από χρόνια καθυστέρησης. Αυτή τη στιγμή έχουν ξεκινήσει οι απαραίτητες δοκιμές. Οι υπόλοιπες επεκτάσεις που είναι αυτή τη στιγμή σε φάση κατασκευής εξαρτώνται από την... Siemens.
Εγκαταστάσεις
Η Siemens έχει αναλάβει την υλοποίηση των ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων των γραμμών. Ωστόσο μετά τη δικαστική εμπλοκή της εταιρείας και το πολιτικό θέμα που προέκυψε η σύμβαση ουδέποτε υπογράφηκε και γι' αυτό το λόγο έχουν καθυστερήσει οι εργασίες των επεκτάσεων.
Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ζήτησε από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής να εξετάσει το ζήτημα και να ανάψει το πράσινο φως είτε για την υπογραφή των συμβάσεων είτε για την επαναπροκύρυξη του αντικειμένου που έχει αναλάβει η γερμανική εταιρεία.
Καλά πληροφορημένες πηγές πάντως θεωρούν δεδομένο ότι η Επιτροπή θα δώσει την έγκρισή της, ώστε να υπογραφούν οι συμβάσεις και να προχωρήσουν τα έργα και με αυτόν τον τρόπο δεν θα «χρεωθεί» η ηγεσία του υπουργείου το οποιοδήποτε, ενδεχόμενο πολιτικό κόστος, αφού θα πρόκειται για μια διακομματική απόφαση της Βουλής.
Σε αυτή τη περίπτωση οι επεκτάσεις από Αγιο Δημήτριο μέχρι Ελληνικό, από Αγιο Αντώνιο έως Περιστέρι και Ανθούπολη κι από Αιγάλεω μέχρι Χαϊδάρι θα μπορούν να παραδοθούν μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2011, εκτός απρόοπτου, φυσικά.
Διαγωνισμοί
Εν τω μεταξύ, πηγές της Αττικό Μετρό ανέφεραν ότι είναι πλέον πολύ πιθανό να ξεκινήσει στις αρχές της νέας χρονιάς η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την επέκταση του Μετρό από το Χαϊδάρι προς τον Πειραιά μέσω Αγ. Βαρβάρας, Κορυδαλλού, Νίκαιας και Κερατσινίου που έχει μπλοκαριστεί από προσφυγές διαφόρων εταιρειών στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Εξάλλου, σύμφωνα με πληροφορίες, λίγο πριν από τα Χριστούγεννα ο Δημήτρης Ρέππας και ο Γιάννης Μαγκριώτης θα καλέσουν τους παραχωρησιούχους των μεγάλων οδικών έργων, προκειμένου να ξεκινήσει η συζήτηση για την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης.
Τα βασικά σημεία αυτής της επαναδιαπραγμάτευσης φαίνεται ότι είναι η μείωση του ποσοστού που εισπράττει μεσοσταθμικά το ελληνικό δημόσιο (περίπου το 70%) από τα διόδια, έτσι ώστε το τέλος να είναι πιο φτηνό για τους χρήστες και η αλλαγή φυσικού αντικειμένου που προβλέπεται στις υφιστάμενες συμβάσεις.
Θεωρείται πολύ πιθανό ότι εκτός θα βγει το κομμάτι του αυτοκινητοδρόμου που επρόκειτο να διαπερνά τον βιότοπο του Καϊάφα στην Ηλεία λόγω περιβαλλοντικών προβλημάτων και προσφυγών.