Διώροφα λεωφορεία στην Αθήνα; Τι πιστεύετε;
Στην Αθήνα έχουν αποκτηθεί ως τώρα δύο φορές διώροφα αστικά λεωφορεία. Η πρώτη στις αρχές της δεκαετίας του 1980 με τα 20 Βρετανικής κατασκευής Leyland Olympian, που κυκλοφόρησαν μέχρι το 1994, και πρόσφατα τα τέσσερα ανοικτά Volvo Urbis, τα οποία ενώ αρχικά προορίζονταν για την γραμμή 400 - Αξιοθέατα της Αθήνας, εν τέλει κυκλοφόρησαν ελάχιστα στο Ε22 και μετά αποσύρθηκαν.
Με ένα μεγάλο μέρος του στόλου να πρέπει να αντικατασταθεί άμεσα, θα μπορούσαν οι ιθύνοντες να ερευνήσουν την δυνατότητα απόκτησης διώροφων λεωφορείων; Αρκετοί κατασκευαστές φτιάχνουν διώροφα ακόμα και 12 μέτρων με 2 σκάλες και 3 πόρτες.
Τα υπέρ των λεωφορείων αυτών είναι:
- Έχουν μεγάλη χωρητικότητα, καταλαμβάνοντας όμως λιγότερο χώρο στο οδόστρωμα σε σχέση με τα αρθρωτά.
- Για τον ίδιο λόγο, καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο και στα αμαξοστάσια.
- Σε γραμμές μεγάλου μήκους, ήτοι κορμούς και διαδημοτικές όπως το 550, οι επιβάτες που διανύουν μικρές αποστάσεις μπορούν να μείνουν στον κάτω όροφο, ενώ όσοι διανύουν μεγάλες αποστάσεις να ανεβαίνουν πάνω, όπου απαγορεύονται οι όρθιοι επιβάτες, οπότε οι συνθήκες είναι πιο άνετες.
- Αναπτύσσουν πιο εύκολα μεγάλες ταχύτητες σε σχέση με τα αρθρωτά, σημαντικό κυρίως για τις γραμμές που χρησιμοποιούν την Αττική Οδό.
Τα μειονεκτήματα είναι:
- Σε κεντρικές γραμμές που όμως απαιτείται μεγάλη χωρητικότητα, όπως π.χ. η 608, τα αθρωτά με 4 πόρτες έχουν το πλεονέκτημα ότι υπάρχουν περισσότερες θύρες για την ταυτόχρονη επιβίβαση / αποβίβαση επιβατών
- Υπάρχουν σημεία όπου τα διώροφα δεν μπορούν να διέλθουν λόγω φυσικών εμποδίων, π.χ. χαμηλές γέφυρες. Αυτά βεβαίως είναι πολύ λίγα.
- Οι Αθηναίοι δεν είναι συνηθισμένοι στην χρήση τέτοιων λεωφορείων. Ακόμα και τα Leyland Olympian πέρασαν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής στους στις γραμμές express του αεροδρομίου Ελληνικού.
Εάν αποκτθούν τέτοια λεωφορεία, οι γραμμές που μπορούν να κυκλοφορήσουν είναι:
- Τα express του αεροδρομίου. Τα λεωφορεία αυτών των γραμμών μπορούν να είναι ειδικά διαμορφωμένα με ράφια αποσκευών, καθίσματα τύπου πούλμαν, ακόμα και ανέσεις όπως ενημερωτικές οθόνες και wi-fi.
- Οι γραμμές κορμοί προς το Θριάσειο Πεδίο (Ελευσίνα και Ασπρόπυργο)
- Οι γραμμές κορμοί προς Γλυφάδα και Βούλα από κέντρο Αθήνας και Πειραιά (ειδικά στην Α1 το καλοκαίρι μπορούν να δρομολογούν και τα ανοικτά)
- Η 550 Παλαιό Φάληρο - Κηφισιά
- Οι γραμμές από Στ. Νομισματοκοπείου προς Αρτέμιδα (304 και 305)
- Κάποιες μεγαλύτερες σε μήκος γραμμές κορμοί των δυτικών προαστίων (Α10, Β12)
Τα διόρωφα θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν ορισμένα από τα αρθρωτά κατασκευής 1999-2002 (Volvo B7LA και MB O405GN2) στις προαναφερθείσες γραμμές, ενώ τα Solaris Urbino 18 μπορούν να αναλάβουν γραμμές που απαιτούν οχήματα με μεγάλη χωρητικότητα αλλά οι διαδρομές που διανύουν οι περισσότεροι επιβάτες είναι μικρές (π.χ. 608, 049, Β5).
|