[Ημερησία] Εντάξεις 30 χιλ. στρμ. στα σχέδια - Επεκτάσεις 30 χλμ. στην Αττική Οδό
ΤΟΥ ΚΑΣΣΙΑΝΟΥ ΤΖΕΛΗ
Στο «συρτάρι» βάζει η νέα ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, επικαλούμενη την οικονομική κρίση, το «πράσινο» ρυθμιστικό σχέδιο της Τίνας Μπιρμπίλη και αναμένεται να ενσωματώσει τις αντιρρήσεις του ΤΕΕ, του ΣΕΒ, της περιφέρειας Αττικής και άλλων φορέων, παρουσιάζοντας ένα σχέδιο που, σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου, θα «ακουμπά» τις ανάγκες της αγοράς και «θα δίνει ώθηση στην ανάπτυξη».
Ουσιαστικά, φαίνεται ότι προτιμούν ένα σχέδιο που θα κινείται στη μέση της απόστασης μεταξύ των ρυθμιστικών σχεδίων Μπιρμπίλη, το οποίο χαρακτηρίστηκε από «πράσινο» έως «δογματικό» - και Σουφλιά που θεωρήθηκε «φαραωνικό». Υπό αυτό το πλαίσιο, αναμένεται:
Να προβλεφθούν περισσότερα οδικά έργα με έμφαση στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Το υπό διαβούλευση ρυθμιστικό προβλέπει μόνο την επέκταση της περιφερειακής Υμηττού από την Καισαριανή μέχρι τη λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος του Ελληνικού καθώς και την κατασκευή της λεωφόρου Κύμης που θα συνδέει τον ομώνυμο κόμβο της Αττικής Οδού με τον κόμβο του Ολυμπιακού Χωριού της Εθνικής Οδού στην Κάτω Κηφισιά. Το υπουργείο Υποδομών ζητά εξ αρχής -και σε αυτό φαίνεται ότι συμφωνεί και και ο Γ. Παπακωνσταντίνου- την ένταξη στο σχέδιο, τουλάχιστον και της σύνδεσης των νοτίων προαστίων με το αεροδρόμιο μέσω της σήραγγας της Αργυρούπολης. Συνολικά, αναμένεται να ενταχθούν 30 χλμ. περίπου επεκτάσεων. Το υπουργείο Υποδομών θέλει να ενταχθεί και το έργο οδικής σύνδεσης Περάματος-Σαλαμίνας που προβλέπεται να υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης, ενδεχομένως στο ίδιο πακέτο με τον άξονα Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη.
Να προβλεφθεί τουλάχιστον μία ακόμη νέα γραμμή μετρό πέρα από τη γραμμή 4 που προτάθηκε αρχικά. Στο ρυθμιστικό Μπιρμπίλη προτείνεται ακόμη και η επέκταση της γραμμής 2 έως το Ίλιον και το Καματερό.
Να προβλεφθεί η ένταξη τουλάχιστον 30.000 στρεμμάτων στα σχέδια πόλης. Με το ρυθμιστικό Μπιρμπίλη προβλέπονται μηδενικές εντάξεις και υιοθετείται αυστηρά η αρχή της συμπαγούς πόλης σε μια προσπάθεια ανάσχεσης της πολεοδομικής επέκτασης της πρωτεύουσας, κυρίως προς τα Μεσόγεια. Σε αυτό το «μηδέν» πάντως, όπως επισημαίνει το ΤΕΕ, δεν εντάσσεται το Ελληνικό. Το ΤΕΕ θεωρεί ότι μέσω των εντάξεων θα δοθεί «ανάσα» στην αγορά ακινήτων και στην οικοδομική δραστηριότητα, σημειώνοντας ότι οι μηδενικές εντάξεις ουσιαστικά ωφελούν μόνο εκείνα τα συμφέροντα που κερδίζουν από τη «φούσκα των τιμών γης». Αν τελικά περάσει η πρόταση για εντάξεις, για τις οποίες δεν φαίνεται να φέρει αντιρρήσεις η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, ουσιαστικά μπαίνει στο «συρτάρι» και ο προγραμματισμός για την επέκταση των οικονομικών κινήτρων που δόθηκαν σε Γεράνι και Μεταξουργείο για επιστροφή των κατοίκων στις υποβαθμισμένες περιοχές του κέντρου.
Ανοιχτό είναι και το ενδεχόμενο, «λόγω οικονομικής κρίσης», όπως σημειώνουν στελέχη του υπουργείου, να μην υλοποιηθεί και η φιλόδοξη πεζοδρόμηση της λεωφόρου Πανεπιστημίου και μέρους της οδού Πατησίων.
Έως το τέλος του 2012 στη Βουλή
Το ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας που παρουσιάστηκε στα μέσα του Καλοκαιριού και τις προσεχείς ημέρες θα ξεκινήσει η επίσημη διαβούλευσή του με στόχο να κατατεθεί στη Βουλή εντός του Δεκεμβρίου, είχε τη σφραγίδα της Τίνας Μπιρμπίλη και του προέδρου του Οργανισμού Αθήνας, καθηγητή Γιάννη Πολύζου, και ενσωμάτωνε τις αρχές της συμπαγούς πόλης.
Βασικός του στόχος ήταν η ανάσχεση της πολεοδομικής επέκτασης της Αθήνας προς τα προάστια και δη τα Μεσόγεια, με εργαλεία όπως η παροχή οικονομικών κινήτρων για την επιστροφή των κατοίκων σε περιοχές του κέντρου όπως το Γεράνι, το Μεταξουργείο και τα Κάτω Πατήσια, καθώς και το πάγωμα των εντάξεων. Επίσης, προέβλεπε εκτεταμένες πεζοδρομήσεις στο κέντρο με αιχμή τη λεωφόρο Πανεπιστημίου, την επέκταση των γραμμών του τραμ και ήταν φειδωλό ως προς τις επεκτάσεις του μετρό, του προαστιακού και των περιαστικών αυτοκινητοδρόμων.
|