Λόγω των αυξημένων αναγκών και της περιορισμένης διαθεσιμότητας τροχαίου υλικού για τις συγκοινωνίες της Αθήνας, οι ΟΣΥ προχώρησαν στην ενοικίαση τροχαίου υλικού στη λογική "Dry lease", μετά από μια διαγωνιστική διαδικασία που πέρασε τρικυμίες και.. ελεγκτικά συνέδρια.
Το χρονικό:
Στις 23/9/2020, οι ΟΣΥ και το ΥΜΕ, έπειτα από την ομολογούμενη αδυναμία να υποστηρίξουν τις συγκοινωνιακές ανάγκες της Αθήνας εν μέσω πανδημίας, διακυρήσσουν τον διαγωνισμό 11/2020 (
20PROC007362045,
20PROC007362048) με κριτήριο την οικονομικότερη προσφορά "με προϋπολογισθείσα δαπάνη 30.240.000,00€ πλέον του αναλογούντος Φ.Π.Α., για την «Μίσθωση ενενήντα (90) ντιζελοκίνητων
αρθρωτών (με ρυμουλκό) και διακοσίων δέκα (210) κανονικών (διαξονικών), αστικών λεωφορείων»", για 3+1 χρόνια. Η μέγιστη τιμή μίσθωσης ορίστηκε στα 2800€ ανά όχημα για όλους τους τύπους των οχημάτων.
Η διακύρηξη ανέφερε αρχικά τον αριθμό των 300 λεωφορείων κατασκευής του 2010 ή νεότερων και κατηγορίας Euro V ή νεότερης, ενώ οι ανάδοχοι θα αποζημιώνονταν για τον αριθμό των λεωφορείων που διέθεσαν. Η αποζημίωση των αναδόχων είναι συνάρτηση και της διαθεσιμότητας των οχημάτων, σε προσπάθεια τυχόν βλάβες - αβαρίες να μην βαραίνουν τις ΟΣΥ.
Τα οχήματα, θα συντηρούνταν από τον ανάδοχο του έργου, με κόστη ανταλλακτικών και εργατικών να καλύπτονται από τον ανάδοχο του έργου, επίσης. Οι ΟΣΥ, υποχρεώθηκαν για την παροχή ελαστικών για τα οχήματα, κατά το χρονικό διάστημα της μίσθωσης και θα διέθεταν τους χώρους στάθμευσης εντός των αμαξοστασίων της. Σε περίπτωση αποδεδειγμένης κακής χρήσης και βλάβης, ο ανάδοχος θα συνεχίσει να αποζημιώνεται για το εν λόγω όχημα.
Στο τέλος της διάρκειας μίσθωσης των οχημάτων, αναφέρεται ρητά η προαίρεση αγοράς των οχημάτων, με αρχική εκτίμηση τα 12000€ για τα κανονικά οχήματα, και 15000€ για τα αρθρωτά, με τιμή που διακυμαίνεται ανάλογα με την ηλικία και την κατάσταση του οχήματος την δεδομένη στιγμή.
Έπειτα από δύο γύρους διευκρινίσεων (
20PROC007494986,
20PROC007535911), όπου τροποποιήθηκαν οι προδιαγραφές ώστε να μπορέσει να καλυφθεί η ζήτηση από την προσφορά οχημάτων, καθώς αρχικά προβλεπόταν μόνο 3 πόρτες για τα κανονικά οχήματα και 4 πόρτες για τα αρθρωτά, αλλά και να μπορούν να παραδοθούν οχήματα τα οποία θα είναι όχι εξ'ολοκληρου χαμηλοδάπεδα (σε απόκλιση των λοιπών τύπων), όπως αναφέρεται: "γίνονται αποδεκτά λεωφορεία με δύο (2) θύρες υπηρεσίας χωρίς καμία βαθμίδα εισόδου και στις δυο θύρες τα οποία ωστόσο θα διαθέτουν εσωτερική βαθμίδα ή βαθμίδες για την πρόσβαση των επιβατών από την δεύτερη θύρα έως το πίσω μέρος του λεωφορείου."
Έπειτα από την ολοκλήρωση του κύκλου των διευκρινίσεων, η υπόθεση έφτασε στο ελεγκτικό συνέδριο, για την μη ύπαρξη παραθύρων αερισμού, σύμφωνα με τις σύννομες προδιαγραφές, αλλά και για άλλες ελλείψεις, όπως ελλιπή χαρακτηριστικά κλιματιστικών και ιπποδύναμης, αλλά επίσης προέκυψαν και προβλήματα επί των προσφορών, καθώς οι διαφορετικές προσφορές / τύποι επί των ίδιων ζητουμένων (αθρθωτά/κανονικά) θεωρήθηκαν από το ελεγκτικό συνέδριο ως εναλλακτικές, άρα και μη παραδεκτές. Άλλες ενστάσεις όπως η μη χρήση εναλλακτικών καυσίμων ή ηλεκτροκίνησης δικαιολογήθηκαν με την έλλειψη τεχνογνωσίας και σημείων ανεφοδιασμού (2 από τα 5 αμαξοστάσια διαθέτουν δυνατότητα πλήρωσης CNG). Η άρνηση προέκυψε από την πράξη
50/2021 του ΣΤ' Κλιμακίου του ΕΣ.
Τελικά εγκρίθηκαν οι σχετικοί τύποι από το Ζ κλιμάκιο του ΕΣ,
απόφαση 497/2021, έπειτα της αρχικής αρνητικής γνωμοδότησης, κατόπιν διευκρινίσεων (τα πλευρικά παράθυρα θα τοποθετούνταν στην Ελλάδα, προ της παράδοσης, ενώ τα διαφημιστικά φυλλάδια δημιούργησαν κλίμα σύγχυσης, σύμφωνα με το ΔΤ της ΟΣΥ). Τελικός αριθμός οχημάτων θεωρείται τα 293, από τα αρχικά 300.
Ακολούθησε
δελτίο τύπου της ΟΣΥ που ανέφερε τα παραπάνω, διευκρινίζοντας πως εάν είχε κληθεί εξ'αρχής, θα είχε διαλευκανθεί η υπόθεση συντομότερα.
Έπειτα, ακολούθησε το
δελτίο τύπου για την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ των ΟΣΥ και τριών αναδόχων, της
Σαρακάκης Α.Ε., της κοινοπραξίας
Εθνικής Leasing - Σταματίου, και της
MED Bus συμφερόντων Παπαδάκη.
Αναλυτικά οι ποσότητες των συμβάσεων
Ακολούθησε η παράδοση των πρώτων 41 οχημάτων, η οποία απαρτιζόταν από οχήματα των τύπων
Παπαδάκης:
Mercedes Benz Citaro C1 (Facelift) LE
MAN A21
Σταματίου - Εθνική leasing:
Irisbus Crossway LE
Solaris Urbino 12
Solaris Urbino 18
Σαρακάκης:
Volvo 7700 (Volvo B9L)
Τα οχήματα πήραν πινακίδες της σειράς XEK-6xxx και τοποθετήθηκαν στα αμαξοστάσια Βοτανικού (Citaro, A21), Ανθούσας (Crossway), Μπραχαμίου (Volvo 7700) και Π.Ράλλη (Solaris όλων των τύπων).
Τα οχήματα τύπου Citaro, A21 και Crossway (1) κυκλοφόρησαν εξ'αρχής, ενώ τα οχήματα τύπου Solaris σύμφωνα με δημοσιεύματα που αναφέρουν εσωτερικές πληροφορίες, αλλά και πληροφόρηση από την ίδια την τηλεματική, την οποία αξιοποιούμε, καθυστέρησαν να ενταχθούν στα κυκλώματα δρομολόγησης.
Η κυκλοφορία του πρώτου batch τοποθετείται στις 9/4/2021, όπου πραγματοποιήθηκε εκδήλωση και δηλώσεις του υπουργού μεταφορών και του πρωθυπουργού, τα ξημερώματα της ίδιας ημέρας, στο αμαξοστάσιο της Π. Ράλλη.
Οι αρχικές προγραμματισμένες γραμμές ήταν οι παρακάτω:
051 "ΣΤ. ΥΠΕΡ. ΛΕΩΦ. ΚΗΦΙΣΟΥ - ΟΜΟΝΟΙΑ (μέσω ΑΚΑΔ. ΠΛΑΤ.),
224 ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ - ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ (ΠΟΛΥΓΩΝΟ),
813 (ΑΒΕΡΩΦ -ΠΡΟΥΣΣΗΣ),
211(ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ-ΑΚΑΔΗΜΙΑ)
550 (ΚΗΦΙΣΙΑ -Π. ΦΑΛΗΡΟ),
040 (ΣΥΝΤΑΓΜΑ- ΠΕΙΡΑΙΑΣ),
049 (ΠΕΙΡΑΙΑΣ -ΟΜΟΝΟΙΑ),
Α7 (ΣΤΟΥΡΝΑΡΗ -ΚΗΦΙΣΙΑ),
Β2 (ΣΥΓΓΡΟΥ ΦΙΞ - ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ),
Α3 (ΑΚΑΔΗΜΙΑ -ΓΛΥΦΑΔΑ),
Α5 (ΑΚΑΔΗΜΙΑ – ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ –ΑΝΘΟΥΣΑ),
622 (ΓΟΥΔΗ-ΑΝΩ ΓΑΛΑΤΣΙ) -815 (ΓΟΥΔΗ -ΤΑΥΡΟΣ),
136 (ΑΝΩ ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ -ΣΤ. ΣΥΓΓΡΟΥ ΦΙΞ)- 137(ΑΝΩ ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ -ΣΤ. ΣΥΓΓΡΟΥ ΦΙΞ)
106 (ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑ -ΣΤ. ΣΥΓΓΡΟΥ ΦΙΞ) -126 (ΠΑΛ. ΦΑΛΗΡΟ -ΣΤ. ΣΥΓΓΡΟΥ ΦΙΞ)
Όμως τα λεωφορεία έχουν χρησιμοποιηθεί για την νεοσυσταθείσα γραμμή Χ7, στο 214, στο Α1 αλλά και στα αεροδρομιακά Χ95 και Χ93.