[Καθημερινή] Για χαμηλές πτήσεις προετοιμάζονται Aegean Airlines και Olympic Air
Τρόπους επιβίωσης εν μέσω αρνητικότατων προβλέψεων για τη χειμερινή περίοδο αναζητούν οι δύο μεγάλες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, Aegean Airlines και Olympic Air, οι οποίες βιώνουν τις χειρότερες μέρες τους. Οι ζημίες των εταιρειών εκτοξεύονται, το λειτουργικό κόστος διογκώνεται λόγω ανόδου των τιμών των καυσίμων, ενώ η αστάθεια που χαρακτηρίζει την ελληνική πολιτική και οικονομική σκηνή απειλούν ανοιχτά πλέον τους δύο ανταγωνιστές, οι οποίοι αναζητούν τρόπους ανάκαμψης της αγοράς. Κατά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του πρώτου 6μήνου του 2012, ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Airlines, Δημ. Γερογιάννης, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα η εταιρεία να προχωρήσει σε «περαιτέρω σημαντικές προσαρμογές, ευελιξία και εξωστρέφεια», προμηνύοντας σημαντικές αλλαγές στο πτητικό της έργο. Δεν αποκλείεται οι δύο αεροπορικές εταιρείες να προχωρήσουν σε περικοπές δρομολογίων, τα οποία θεωρούνται αμιγώς ζημιογόνα, ενώ πιθανότερο σενάριο κρίνεται να ακολουθήσουν την τακτική των ξένων ανταγωνιστών τους, που περιλαμβάνει περιορισμό συχνοτήτων ορισμένων πτήσεων. Ήδη, και οι δύο εταιρείες έχουν ριχτεί στη μάχη των προσφορών, περιορίζοντας συνεχώς τις τιμές εισιτηρίων σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της επιβατικής τους κίνησης και αύξησης του κύκλου εργασιών τους.
Η Aegean Airlines εμφάνισε το πρώτο 6μηνο του 2012 ζημίες ύψους 38,52 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 19,8 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2011.
Παράλληλα, κατά το πρώτο 6μηνο οι πωλήσεις της Aegean Airlines μειώθηκαν κατά 26 εκατ. ευρώ, ενώ της Olympic Air κατά 16,4 εκατ. ευρώ. Το ισχυρό «χαρτί» της Aegean Airlines αυτή τη στιγμή αποτελούν τα ταμειακά της διαθέσιμα που διαμορφώθηκαν στα 181 εκατ. ευρώ στο τέλος Ιουνίου.
Εκπρόσωποι και των δύο εταιρειών επιμένουν περισσότερο από ποτέ αυτή την περίοδο στην ανάγκη μείωσης των τελών αεροδρομίων, εφιστώντας την προσοχή στο ζήτημα των χρεώσεων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος». Ο περιορισμός του κόστους χρήσης του αεροδρομίου της Αθήνας κρίνεται απαραίτητος από τις εταιρείες για τη βιωσιμότητά τους, ενώ ακόμη και ξένες εταιρείες ζητούν επισταμένως τη βελτίωση των τιμολογίων του ΔΑΑ, με στόχο να ενισχύσουν την παρουσία τους στην ελληνική αγορά. Ο προγραμματισμός για αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων προβληματίζει την αεροπορική και τουριστική αγορά, οι οποίες ανησυχούν για ενδεχόμενη επανάληψη συμβάσεων τύπου ΔΑΑ, που θα εκτοξεύσουν τα τέλη χρήσης και των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.
Χωρίς εθνική στρατηγική
Την ίδια στιγμή, η απουσία στρατηγικής για τις αερομεταφορές προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη ανασφάλεια στις δύο ανταγωνίστριες εταιρείες, οι οποίες αναμένουν συγκεκριμένες κινήσεις από την πολιτική ηγεσία. Σε πρόσφατη συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη με εκπροσώπους του τουριστικού κλάδου, συζητήθηκε η ανάγκη άμεσης χάραξης και εφαρμογής μιας αεροπορικής πολιτικής, η οποία θα περιλαμβάνει σύμφωνα με πληροφορίες και τον τρόπο ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων. Υπολογίζεται ότι έως το τέλος Οκτωβρίου θα έχει διαμορφωθεί ένα πρώτο πλαίσιο προς αυτή την κατεύθυνση.
Επιπλέον, πλήγμα και για τις δύο αεροπορικές εταιρείες αποτελεί το γεγονός ότι πολλές ξένες εταιρείες έχουν διακόψει τη σύνδεση με τη χώρα μας. Υπολογίζεται ότι μέχρι στιγμής πάνω από 55 δρομολόγια από το εξωτερικό δεν θα εκτελεστούν φέτος, περιορίζοντας ακόμη περισσότερο τη δυναμική των ελληνικών εταιρειών.
Οι απόπειρες συνεργασίας
Το ενδεχόμενο συνεργασίας των δύο ανταγωνιστριών αεροπορικών εταιρειών είχε τεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων πολύ πριν εκφραστεί επισήμως με αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Λίγο πριν συμφωνήσει η MIG με το ελληνικό Δημόσιο για την «αγορά» της αεροπορικής εταιρείας, Βγενόπουλος και Βασιλάκης είχαν συναντηθεί το 2008 με αφορμή το ενδεχόμενο συνεργασίας των δύο εταιρειών. Συμφωνία δεν επήλθε μεταξύ τους και ο καθένας πήρε τον δρόμο του. Απόπειρα συνεργασίας πραγματοποιήθηκε δύο χρόνια αργότερα, όταν η κρίση είχε πια χτυπήσει την πόρτα των δύο εταιρειών, οι οποίες διατηρούσαν την πεποίθηση -όπως και όλη η αεροπορική αγορά- ότι μια αγορά σαν την ελληνική είναι πολύ μικρή για να συντηρεί δύο μεγάλες αεροπορικές εταιρείες. Η Ε.Ε. δεν ενέκρινε τη συνεργασία και η Aegean Airlines δραστηριοποιήθηκε στο δίκτυο εξωτερικού και η Olympic Air στο εσωτερικό, μοιράζοντας ουσιαστικά την αγορά. Οι δύο εταιρείες δεν αποκλείεται να αναζητήσουν εκ νέου τρόπους συνεργασίας.
|