Συνεργασία με τις εταιρείες Airbus και Nicarnica Aviations
Το αεροσκάφος δοκιμής Airbus A340 μπορεί να συνδράμει στη διατήρηση ανοιχτού του εναέριου χώρου του Ηνωμένου Βασιλείου σε περίπτωση ηφαιστειακής έκρηξης στην διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων.
Η easyJet και η Nicarnica Aviations ανακοίνωσαν ότι ήρθαν σε συμφωνία με την εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών Airbus, για την τοποθέτηση του συστήματος ανιχνευτή στάχτης AVOID, σε ένα αεροσκάφος δοκιμής Airbus A340-300.
H πρώτη φάση των δοκιμών πραγματοποιήθηκε στις 4-14 Ιουλίου και οι αρχικές δοκιμαστικές πτήσεις που έγιναν στα 40,000 πόδια ήταν επιτυχείς. Ο εξοπλισμός ενσωματώθηκε εξωτερικά στο Airbus A340 στην αριστερή πλευρά της ατράκτου αεροσκάφους και μέσα στην καμπίνα τοποθετήθηκε εξοπλισμός μαγνητοσκόπησης με οθόνες που θα παρέχουν εικόνες “πραγματικού χρόνου”.
Οι δοκιμαστικές πτήσεις έχουν πραγματοποιηθεί κοντά στη βάση της Airbus στην Τουλούζη της Γαλλίας, για να εκτιμηθεί πρώτα πως θα ανταποκριθεί ο αισθητήρας την ώρα της τοποθέτησης πάνω στο αεροσκάφος και εν ώρα πτήσης και στη συνέχεια να εξεταστεί η απόδοση του συστήματος ανίχνευσης χωρίς την παρουσία ηφαιστειακής τέφρας.
Ο Ian Davies, Engineering Director της easyJet
Ο εξοπλισμός AVOID έχει τοποθετηθεί στο δοκιμαστικό αεροσκάφος Airbus, καθώς ζητήθηκε από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας κατά τη διάρκεια των επικειμένων Ολυμπιακών Αγώνων. Τώρα που η πρώτη φάση των δοκιμών είναι σε εξέλιξη με μεγάλη επιτυχία, η easyJet, Nicarnica Aviations και η Airbus δεσμεύτηκαν να προσφέρουν την παροχή αυτής της υποστήριξης για ανίχνευση τέφρας.
Στο ενδεχόμενο μίας ηφαιστειακής έκρηξης στο εναέριο χώρου του Ηνωμένου Βασιλείου, το σύστημα AVOID θα παρέχει σε “πραγματικό χρόνο” πληροφορίες για τις πραγματικές ποσότητες τέφρας που βρίσκονται στην ατμόσφαιρα. Όταν τα στοιχεία ενσωματωθούν στα πρωτόκολλα ασφάλειας πτήσεων θα συμφωνηθούν από τις εταιρείες και θα ελεγχθούν από τον υπουργό Πολιτικής Αεροπορίας σε συνδυασμό με τα στοιχεία μετρήσεων τέφρας και τα μοντέλα πρόβλεψης, ώστε να είναι δυνατόν στα αεροσκάφη να πετούν με ασφάλεια στο εναέριο χώρο του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ο κ.
Ian Davies, Engineering Director της easyJet, δήλωσε:
“Τώρα που η πρώτη φάση των δοκιμών έχει πραγματοποιηθεί, η easyJet και η Airbus είναι σε θέση να παρέχουν αυτό το καλοκαίρι υποστήριξη ανίχνευσης τέφρας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου. Η απειλή των μεγάλων ηφαιστειακών εκρήξεων παραμένει τόσο πραγματική όσο ποτέ. Μέχρι στιγμής τα ηφαίστεια Katla και Askja στην Ισλανδία βρίσκονται σε ‘heightened alert’, καθώς μεγάλη σεισμική δραστηριότητα έχει καταγραφεί. Σε περίπτωση έκρηξης σε ένα από αυτά τα ηφαίστεια, θα είναι περίπου 10 φορές μεγαλύτερη από την έκρηξη στα Grimsvotn και Eyjafjallajökull”.
Ο Dr.
Fred Prata της εταιρείας Nicarnica είπε:
“Την ιδέα ενός ανιχνευτή ηφαιστειακής τέφρας που τοποθετείται πάνω σε αεροσκάφη την σκέφθηκα για πρώτη φορά πριν 20 χρόνια, για αυτό είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση και ενθουσιασμό που η easyJet και η Airbus δοκίμασαν το AVOID σε ένα αεροσκάφος A340.
Οι δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν στην Τουλούζη με το σύστημα AVOID μας απέδειξαν ότι λειτουργεί καλά σε μεγάλα υψόμετρα και σε κανονικές ταχύτητες. Το AVOID εντόπισε νέφη 100 nm μπροστά από το Α340, αποδεικνύοντας για πρώτη φορά ότι υπέρυθρες κάμερες μπορούν να παρέχουν επαρκή χρόνο προειδοποίησης. Το σύστημα απεικόνιζε μέσω iPad, σε ‘πραγματικό χρόνο’, τη φύση και την πυκνότητα των νεφών.
Το επόμενο βήμα είναι να δοκιμαστεί το σύστημα σε περιοχή που υπάρχει ηφαιστειακή στάχτη ή ενδεχομένως να δημιουργηθεί σκόνη σαν της Σαχάρας, η οποία έχει παρόμοια υπέρυθρη υπογραφή, όπως η τέφρα και αποτελεί επίσης έναν κίνδυνο για πολιτικά και στρατιωτικά αεροσκάφη”.
Ο κ.
Axel Krein, SVP Research & Technology της Airbus πρόσθεσε:
“Ο στόχος μας είναι να μειώσουμε τις επιπτώσεις που δημιουργούνται από τα ηφαιστειακά σύννεφα τέφρας και η υπέρυθρη τεχνολογία AVOID που αναπτύσσεται, μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη όσο αφορά την ασφάλεια της διαχείρισης των αεροπορικών μεταφορών στην Ευρώπη Ένωση, καθώς επίσης και να βελτιώσει τους αεροδιάδρομους. Αυτός είναι ο λόγος που η Airbus υποστηρίζει την ανάπτυξη των τεχνολογιών τέτοιου τύπου, βοηθώντας τις αεροπορικές εταιρείες να πάρουν δραστικές αποφάσεις σχετικά με την ασφάλεια μίας πτήσης έχοντας πλήρη εικόνα της συνολικής κατάστασης”.
“Έχουμε τώρα στη διάθεση μας μία σειρά από ‘εργαλεία’ για να μειωθούν οι επιπτώσεις της ηφαιστειακής τέφρας, όπως την βελτιωμένη πρόβλεψη καιρού”, ανέφερε ο Padhraic Kelleher, CAA Head of Airworthiness. “Ωστόσο, αυτό δεν εγγυάται ότι η διαταραχή θα ελαχιστοποιηθεί όσο θα μπορούσε και με το υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας. Το CAA (YΠA) καλωσορίζει τη συνεργασία easyJet, Nicarnica Aviation και Airbus. Αν το AVOID πραγματικά μπορεί να προσφέρει αυτό που υπόσχεται, τότε το ποσοστό του εναέριου χώρου που οι αεροπορικές εταιρείες θα χρειάζονται να αποφεύγουν θα μειωθεί”.
Στις 10 Ιουλίου, στο Farnborough, οι Ian Davies and Dr Fed Prata αναγνωρίστηκαν ως οι Flightglobal’s Aviators του Χρόνου για το έργο τους - σύστημα AVOID. Το βραβείο αυτό, απονέμεται κάθε χρόνο σε ανθρώπους ή ομάδες που έχουν προχωρήσει περισσότερο σε ενέργειες – τεχνολογία, ώστε να βελτιώσουν τις συνθήκες ασφάλειας και των επιχειρησιακών πρακτικών στον τομέα της αεροπορίας.
Επίσης, είχαν προκριθεί και οι
Andre Borschberg, Bertrand Piccard της Solar Impulse,
Mark Stucky, πιλότος δοκιμών από την Scaled Composites και οι Αμερικανοί πιλότοι των πεζοναυτών
Major Richard Rusnok και ο αντισμήναρχος
Matt Kelly.
Πως λειτουργεί το σύστημα AVOID
Το σύστημα AVOID αποτελεί ένα αποτελεσματικό ραντάρ καιρού που αφορά τη στάχτη. Το σύστημα έχει σχεδιαστεί από τον Dr. Fred Prata του Νορβηγικού Ινστιτούτου Εναέριας Έρευνας (NILU) και αποτελείται από υπέρυθρη τεχνολογία, που ενσωματώνεται στα αεροσκάφη, ώστε να παρέχει εικόνες στους πιλότους και το κέντρο ελέγχου πτήσης της εκάστοτε αεροπορικής εταιρίας.
Οι εικόνες θα επιτρέπουν στους πιλότους να βλέπουν σύννεφα στάχτης που βρίσκονται έως και 100 χλμ. μακριά από το αεροσκάφος και σε υψόμετρο από 5,000 έως 50,000 πόδια, δίνοντάς τους έτσι τη δυνατότητα να προσαρμόζουν την πορεία πτήσης του αεροσκάφους, ώστε να αποφεύγουν πιθανά σύννεφα στάχτης. Το όλο σύστημα είναι αρκετά παρεμφερές με τα ραντάρ καιρού, τα οποία αποτελούν δεδομένο εξοπλισμό για όλες τις πολιτικές αεροπορικές εταιρίες σήμερα.
Στο έδαφος, οι πληροφορίες που θα λαμβάνονται από τα αεροσκάφη με τεχνολογία AVOID θα είναι δυνατόν να χρησιμοποιούνται, ώστε να υπάρχει έγκυρη και ακριβής εικόνα του σύννεφου ηφαιστειακής στάχτης, βάση δεδομένων που συλλέγονται σε πραγματικό χρόνο. Μια τέτοια ενέργεια θα συντελούσε στο άνοιγμα μεγάλων τμημάτων εναέριου χώρου, τα οποία σε διαφορετική περίπτωση θα παρέμεναν κλειστά στη διάρκεια μια ηφαιστειακής έκρηξης, γεγονός από το οποίο θα επωφεληθούν οι επιβάτες, καθώς θα ελαχιστοποιηθεί η διαταραχή.
Το σύστημα AVOID δοκιμάστηκε στον εναέριο χώρο, με μεγάλη επιτυχία, πρώτη φορά πάνω από Mount Etna and Stromboli το Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2011 σε Flight Design CT αεροσκάφος σε ύψος 12,000 πόδια.
Η επόμενη φάση της δοκιμασίας θα είναι να πετάξουν, μέσα στο χρόνο, τα αεροσκάφη Airbus A340 κοντά σε ηφαιστειακή στάχτη – εκεί που πιθανά να παρουσιαστεί ηφαιστειακή δραστηριότητα όπως στην Ινδονησία, Αλάσκα, Ιαπωνία, και φυσικά Ισλανδία, εκεί που βρίσκεται το ηφαίστειο Eyjafjallajökull, που προκάλεσε πρωτοφανείς διαταραχές τον Απρίλιο του 2010.
Στο τέλος της δοκιμαστικής φάσης και της διαπίστευσης από τον EASA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Αεροναυπηγικής Ασφάλειας), το σύστημα AVOID θα είναι έτοιμο για να βγει στη μαζική παραγωγή. Η easyJet θεωρεί ότι εάν 100 αεροσκάφη (20 από τα οποία θα είναι της easyJet) ανά την Ευρώπη εξοπλίζονταν με τα συστήματα AVOID, αυτό θα παρείχε ουσιαστική κάλυψη της ηπείρου, δίνοντας τη δυνατότητα στις αεροπορικές εταιρίες να παρέχουν σημαντικές πληροφορίες στις Αρχές, ώστε να υποστηριχθούν οι νέες διαδικασίες που εισήχθηκαν μετά την έκρηξη του Eyjafjallajökull το 2010. Αυτές οι καίριες πληροφορίες θα επιτρέψουν σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες να συνεχίσουν τις ασφαλείς πτήσεις σύμφωνα με την καθοδήγηση της CAA για τις ασφαλείς ζώνες πτήσεις.