[Euro2Day] Υποχρεωτικά στην «αγκαλιά» της Siemens το μετρό
Μία σύμβαση ύψους 45 εκατομμυρίων ευρώ, που καρκινοβατεί από το 2009, για το σύστημα σηματοδότησης (signaling) των συρμών και των σταθμών των νέων επεκτάσεων του μετρό όχι μόνο καθυστερεί την παράδοση των σταθμών, με αποτέλεσμα χιλιάδες πολίτες της πρωτεύουσας να ταλαιπωρούνται καθημερινά, αλλά φέρνει και κινδύνους η χώρα μας να υποχρεωθεί να επιστρέψει στην Ευρωπαϊκή Ένωση εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, που αποτελούν την κοινοτική συμμετοχή στα συγκεκριμένα συγχρηματοδοτούμενα έργα.
Πρόκειται για τη σύμβαση την οποία έχει κερδίσει η Siemens στον διαγωνισμό που έγινε στις αρχές του 2009, ωστόσο, και παρά το πράσινο φως που έδωσαν τόσο το Ελεγκτικό Συνέδριο όσο και η Ευρωπαϊκή Ένωση για την υπογραφή της, οι αρμόδιοι υπουργοί (κατά σειρά άσκησης των καθηκόντων τους Σουφλιάς, Ρέππας, Ραγκούσης) δεν προχώρησαν στην υπογραφή της για λόγους που σχετίζονταν με την εμπλοκή της γερμανικής εταιρίας στο σκάνδαλο με τα «μαύρα ταμεία».
Με τρία χρόνια καθυστέρηση
Με καθυστέρηση τριών χρόνων σχεδόν, το υπουργικό συμβούλιο έδωσε χθες την έγκρισή του στον υπουργό Οικονομικών να προχωρήσει σε εξωδικαστικό συμβιβασμό με τη γερμανική εταιρία ώστε τα έργα να απεμπλακούν.
Όμως, η καθυστέρηση ολοκλήρωσης των έργων τηλεδιοίκησης και σήμανσης έχει ως αποτέλεσμα να βρίσκονται σε αναγκαστική «αργία» έργα αξίας 1 δισ. ευρώ, τα οποία έχουν εκτελεστεί στις επεκτάσεις προς το Ελληνικό και το Χαϊδάρι. Οι σταθμοί είναι έτοιμοι σε ποσοστό άνω του 95%, αλλά δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν αν δεν γίνουν οι εργασίες που προβλέπει η εν λόγω σύμβαση.
Κίνδυνος επιστροφής 256 εκατομμυρίων στην Ε.Ε.
Όπως παραδέχεται το υπουργείο Υποδομών, είναι ορατός ο κίνδυνος «για ανάκτηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση της κοινοτικής συνδρομής», η οποία να σημειώσουμε ότι ανέρχεται σε 256 εκατομμύρια ευρώ, αν τα έργα επεκτάσεων του μετρό προς το Ελληνικό και την Ανθούπολη αντίστοιχα δεν καταστούν λειτουργικά μέχρι τις 30/6/2012 και τις 31/3/2013.
Προϋπόθεση για να ολοκληρωθούν και να τεθούν σε λειτουργία τα έργα αυτά είναι η υλοποίηση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, που διασφαλίζει την ασφάλεια στην κυκλοφορία των συρμών στις σήραγγες και στους σταθμούς.
Για τα έργα θα χρειαστούν 8 - 10 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης
Το πλέον ανησυχητικό είναι ότι, ακόμη και αν υπογραφεί αμέσως η σύμβαση και ξεκινήσουν οι εργασίες, η παράδοση των νέων σταθμών στη διάθεση του επιβατικού κοινού δεν αναμένεται να γίνει πριν από διάστημα 8 - 10 μηνών, παρότι σε δηλώσεις του χθες ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Τσίτουρας εμφανίστηκε σχετικά αισιόδοξος.
Ωστόσο, θεωρείται πολύ δύσκολο τα έργα να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουνίου του επόμενου χρόνου, όπως κανονικά θα έπρεπε για τη γραμμή προς το Ελληνικό, προκειμένου να μην υπάρξει πρόβλημα με την κοινοτική χρηματοδότηση.
Θα πρέπει, πάντως, να αναφέρουμε ότι ο κίνδυνος να υποχρεωθεί η χώρα μας σε επιστροφή χρημάτων δεν αφορά το έργο της επέκτασης προς την Αγία Μαρίνα (Χαϊδάρι), καθώς η περίοδος επιλεξιμότητας του ΕΣΠΑ γι' αυτό λήγει στο τέλος του 2015.
Δεν υπάρχει εναλλακτική επιλογή
Ιδιαίτερη αξία έχει, να σημειώσουμε, ότι, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό Λειτουργίας, κ. Μανώλης Δρακάκης, η ελληνική πλευρά δεν έχει ουσιαστικά εναλλακτική λύση καθώς θα πρέπει υποχρεωτικά να χρησιμοποιηθεί το σύστημα της Siemens, αφού το σύστημα οποιουδήποτε άλλου κατασκευαστή δεν θα είναι συμβατό για να μπορεί να επικοινωνεί το δίκτυο του μετρό στο σύνολό του.
Μάλιστα, ο κ. Δρακάκης σημειώνει ότι ακόμη και για μελλοντικές επεκτάσεις του μετρό, που τώρα φαίνεται πως ξεμπλοκάρουν, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα χρειαστεί να εγκατασταθεί σύστημα τηλεδιοίκησης από τη Siemens γιατί τα εν λόγω συστήματα, προς το παρόν τουλάχιστον, δεν είναι «ανοιχτής αρχιτεκτονικής», με αποτέλεσμα να μην είναι συμβατά με άλλα ανταγωνιστικά. Έτσι, για να εξασφαλίζεται η επικοινωνία στο σύνολο του δικτύου θα πρέπει να προέρχονται από τον ίδιο κατασκευαστή.
Όμηροι των δρόμων 150.000 πολίτες καθημερινά
Οι καθυστερήσεις στα έργα τηλεδιοίκησης και σήμανσης των δύο γραμμών προκαλούν τεράστιο πρόβλημα στη λειτουργία της πόλης. Χαρακτηριστικό είναι ότι, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, τον Ιανουάριο του 2010 θα παραδίδονταν σε λειτουργία οι σταθμοί στις περιοχές Χαϊδάρι, Περιστέρι και Ανθούπολη καθώς και το αμαξοστάσιο του Ελαιώνα, ενώ για το καλοκαίρι του προηγούμενου έτους προγραμματιζόταν η λειτουργία των σταθμών στις περιοχές Ελληνικό, Άλιμος, Αργυρούπολη και Ηλιούπολη.
Η ολοκλήρωση της επέκτασης της γραμμής 2 μετά τον Άγιο Αντώνιο, με τη κατασκευή των Σταθμών Περιστέρι και Ανθούπολη, θα δώσει τη δυνατότητα στους κατοίκους του μεγαλύτερου δήμου της Αθήνας να διανύουν την απόσταση Ανθούπολη - Σύνταγμα σε 11 μόλις λεπτά, τη στιγμή που τα επιβατικά αυτοκίνητα, σε ώρες αιχμής, χρειάζονται τουλάχιστον 45 λεπτά. Σε καθημερινή βάση αναμένεται να εξυπηρετούνται 75 χιλιάδες άτομα.
Με την απόδοση στην κυκλοφορία της γραμμής προς το Ελληνικό υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετούνται καθημερινά περίπου 80.000 επιβάτες ημερησίως, οι οποίοι θα φθάνουν από το Ελληνικό στο Σύνταγμα σε 14 λεπτά, όταν σήμερα με Ι.Χ. σε ώρες αιχμής χρειάζονται περισσότερα από 45 λεπτά. Επίσης, αναμένεται να μειωθεί κι η οδική κυκλοφορία κατά περίπου 50.000 μετακινήσεις Ι.Χ. ημερησίως.
|