Της Αλεξάνδρας Κασσίμη
Νέος κύκλος ταλαιπωρίας περιμένει τους επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών, καθώς οι εργαζόμενοι στο μετρό προγραμματίζουν νέες κινητοποιήσεις, παρά την περιορισμένη συμμετοχή των συναδέλφων τους. Τις επόμενες ημέρες πρόκειται να διεξαχθεί γενική συνέλευση του Σωματείου Ηλεκτροδηγών του μετρό προκειμένου να λάβουν αποφάσεις για νέες 24ωρες απεργίες, που θα προκαλέσουν στην πρωτεύουσα κυκλοφοριακό χάος και καθυστερήσεις.
Εντύπωση προκαλεί ωστόσο το γεγονός ότι τα σωματεία λαμβάνουν τις αποφάσεις για τις κινητοποιήσεις χωρίς απαραίτητα να έχουν τη συναίνεση της βάσης, γεγονός το οποίο αποκαλύπτεται από την ανάλυση των συμμετοχών. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 25 Ιουνίου, οπότε και προχώρησαν σε στάση εργασίας οι εργαζόμενοι στο μετρό από την έναρξη της βάρδιας έως τις 9 το πρωί, στην κινητοποίηση συμμετείχαν μόλις 7 εργαζόμενοι από τους 32 οδηγούς της γραμμής 3, που ήταν προγραμματισμένοι να εργαστούν το παραπάνω διάστημα. Αντίστοιχα, στο δίκτυο της γραμμής 2 ήταν προγραμματισμένο να εργαστούν συνολικά 30 οδηγοί, ενώ στη στάση εργασίας συμμετείχαν μόλις 16. Πρακτικά μόλις 23 οδηγοί, εργαζόμενοι των ΣΤΑΣΥ, ακινητοποίησαν τους συρμούς του μετρό επί τρεις ώρες την περασμένη εβδομάδα.
Αντίστοιχη εικόνα παρατηρήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή (29 Ιουνίου), οπότε το σωματείο εργαζομένων αποφάσισε να τορπιλίσει το διευρυμένο νυχτερινό ωράριο του μετρό.
Η στάση εργασίας ξεκίνησε στις 11 το βράδυ και ολοκληρώθηκε με τη λήξη της βάρδιας (2 π.μ.). Κατά τη διάρκειά της είχε προγραμματιστεί να εργαστούν 38 οδηγοί στις γραμμές 2 και 3 του μετρό, από τους οποίους απείχαν από την εργασία τους μόλις 12. Καθίσταται σαφές πλέον ότι δεν απαιτείται πλειοψηφία για την κήρυξη απεργίας, που οδηγεί σε απίστευτη ταλαιπωρία τους κατοίκους της πρωτεύουσας.
Μείωση δρομολογίων
Μεταξύ των αιτημάτων των απεργών είναι η περαιτέρω αραίωση των δρομολογίων (χρονοαποστάσεων) του μετρό κατά τους θερινούς μήνες, ώστε να εξυπηρετηθεί το πρόγραμμα των αδειών τους. Πρακτικά, σύμφωνα με πληροφορίες, ζητούν πέραν της εφαρμογής του θερινού προγράμματος, που προβλέπει μείωση των δρομολογίων, πρόσθετη μείωση, ώστε να μη δυσχεραίνεται το πρόγραμμα των αδειών τους.
Ταυτόχρονα κάνουν λόγο για ελλείψεις προσωπικού, πρόβλημα το οποίο χρονίζει πλέον στο μέσο λόγω των μνημονιακών περιορισμών που δεσμεύουν το σύνολο του δημοσίου τομέα της χώρας.
Οι ΣΤΑΣΥ επικεντρώνονται στην παρούσα φάση στην εκπαίδευση προσωπικού από άλλες ειδικότητες, ώστε να προετοιμαστούν και να ενταχθούν στο δυναμικό των οδηγών. Πρόσφατα, μάλιστα, η διοίκηση των ΣΤΑΣΥ ζήτησε –και αναμένει έγκριση– την αύξηση του ορίου ηλικίας των οδηγών στα 45 έτη, ώστε να διευρυνθεί η δεξαμενή από την οποία θα αντλήσει νέους οδηγούς. Σήμερα κανείς μπορεί να εκπαιδευτεί για να γίνει οδηγός μέχρι την ηλικία των 40 ετών.
Ελλείψεις ανταλλακτικών
Ακόμη ένα αίτημα των οδηγών αφορά στις ελλείψεις ανταλλακτικών, οι οποίες όμως έχουν ήδη αντιμετωπιστεί. Πληροφορίες αναφέρουν ότι υπήρχαν κάποιες καθυστερήσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς που αφορούσαν ανταλλακτικά, είτε λόγω ενστάσεων των συμμετεχόντων είτε λόγω καθυστέρησης στις πιστώσεις από το υπουργείο Οικονομικών. Τα όποια προβλήματα ανέκυψαν δεν επηρέασαν το συγκοινωνιακό έργο σε καμία στιγμή, ενώ πλέον έχουν επιλυθεί.