Για το τέλος Ιουνίου μετατέθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ/Rosco). H υποβολή είχε καθοριστεί για τις 31 Ιανουαρίου 2017, αλλά με δεδομένο ότι καθυστέρησε ουσιαστικά η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θεωρείται επιβεβλημένη μια παράταση της προθεσμίας υποβολής των προσφορών. Η νέα ημερομηνία υποβολής τους ορίστηκε η 30ή Ιουνίου 2017.
Προς την κατεύθυνση αυτή συνέβαλε και η κυοφορία νέων επιχειρηματικών σχημάτων στην αγορά. Για παράδειγμα, η εξαγορά της Skoda Transportation από την κινεζική China Railways Construction Company (CRCC) Limited αλλάζει τα δεδομένα του παιχνιδιού, παρόλο που είναι νωρίς να γίνει οποιαδήποτε εκτίμηση προθέσεων της μεγάλης κινεζικής εταιρείας. Ο δεύτερος παράγων, που μπορεί να ωθεί προς τα πίσω την υποβολή των προσφορών για την ΕΕΣΣΤΥ, είναι μια πιθανή επανέναρξη των συζητήσεων της Trenitalia (Ferrovie) με τη γαλλική Alsthom για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού στο σύνολο του ιταλικού ομίλου. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, δεν αποκλείεται μια επανάκαμψη του ενδιαφέροντος των Γάλλων που τόσο ταλαιπώρησαν στην πρώτη διαδικασία το ΤΑΙΠΕΔ.
Ο τρίτος και ίσως πιο σημαντικός παράγων που καθυστέρησε έξι μήνες την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στην αποκρατικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ, ήταν οι ίδιοι οι Ιταλοί, οι οποίοι σχεδόν το απαίτησαν. Και αυτό, γιατί δεν έχουν πλέον καμία εμπιστοσύνη στην ελληνική γραφειοκρατία και πολιτεία. Η τελευταία, όχι μόνον είχε τέσσερις μήνες στην αναμονή την υπογραφή της σύμβασης, αλλά επιπλέον, όπως αποκάλυψε η «Κ», λίγες μόνο ώρες μετά τις υπογραφές που μπήκαν για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το ελληνικό Δημόσιο διατράνωσε τον ρόλο του ως ανταγωνιστή της. Η ΓΑΙΑΟΣΕ και οι άλλες θυγατρικές του ομίλου ΟΣΕ, οι οποίες απέτυχαν ως μονοπώλιο, τώρα θα λειτουργήσουν με όρους ανταγωνισμού και μάλιστα απέναντι στην Τrenitalia, την τρίτη μεγαλύτερη επιχείρηση σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ε.Ε.
Παρατηρητές της αγοράς σημειώνουν ότι η δήλωση για την απόκτηση άδειας σιδηροδρομικών μεταφορών από τη ΓΑΙΑΟΣΕ ήταν εντέχνως ασαφής, αφήνοντας να εννοηθεί ότι μπορεί να αναλάβει και υπηρεσίες επιβατικών μεταφορών και όχι μόνον για υπηρεσίες όπως π.χ. εμπορευματικές μεταφορές που θεωρούνται απελευθερωμένες υπηρεσίες. Επιπλέον, είναι σαφές ότι οι κινήσεις αυτές έχουν γίνει χωρίς να ρωτηθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και είναι ακοικτό το κατά πόσον αυτή θα συναινέσει στο κλείσιμο του θέματος των κρατικών ενισχύσεων, στο ενδεχόμενο που η ΓΑΙΟΣΕ αποκτήσει μια γενική άδεια σιδηροδρομικών μεταφορών.
Ετσι, οι Ιταλοί είχαν κάθε λόγο να πιέσουν να πάει η υποβολή των προσφορών για την ΕΕΣΣΤΥ όσο το δυνατόν πιο πίσω. Μέχρι τότε θα έχει ξεκαθαρίσει και το σκηνικό σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι ίδιοι άλλωστε γνωρίζουν ότι κανένας δεν πρόκειται να ενδιαφερθεί για την ΕΕΣΣΤΥ χωρίς να περάσει από τους ίδιους που ελέγχουν τον μοναδικό πελάτη της εταιρείας. Στην πράξη, μια μάλλον απλή αποκρατικοποίηση, ύψους μόλις μερικών εκατ. ευρώ, όπως αυτή της ΕΕΣΣΤΥ, έχει καταστεί, λόγω των πολιτικών μας, ξανά... γόρδιος δεσμός.