[Euro2Day] Συγκοινωνίες: Ανοίγει δρόμος ιδιωτικοποίησης
Τις προϋποθέσεις ώστε μακροπρόθεσμα να προχωρήσει η ιδιωτικοποίησή τους δημιουργεί η κίνηση του υπουργείου οικονομικών να προχωρήσει στην ανάληψη των δανειακών υποχρεώσεων των εταιρειών των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, ύψους 2,1 δισ. ευρώ, αφήνοντάς τες καθαρές από χρέη.
Μάλιστα, με πρόβλεψη που ενέταξε το υπουργείο στο γνωστό πολυνομοσχέδιο, συμψηφίζονται οι κρατικές χορηγήσεις προς τις μεταφορικές ΔΕΚΟ με τις υποχρεώσεις των υπουργείων προς τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής.
Ειδικότερα, με απόφαση του υφυπουργού οικονομικών Φ. Σαχινίδη, εντάσσεται στο χρέος της κεντρικής διοίκησης το ανεξόφλητο 11 συνολικά δανειακών συμβάσεων του ΟΑΣΑ και του ΤΡΑΜ, το οποίο φτάνει στα 2,1 δισ. ευρώ.
Τζάμπα κοινωνική πολιτική
Επίσης, το κείμενο του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει και τη διαγραφή χρεών των υπουργείων προς τις αστικές συγκοινωνίες. Να σημειωθεί ότι μόνο για το 2011 τα υπουργεία χρωστούν στις συγκοινωνιακές εταιρείες της πρωτεύουσας περισσότερα από 61 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για τη γνωστή τακτική της... ίδιας τσέπης, που χρησιμοποιήθηκε επί χρόνια και είχε ως αποτέλεσμα τα μέσα μαζικής μεταφοράς να επιβαρύνονται με εκατομμύρια ευρώ, στο πλαίσιο της άσκησης κοινωνικής πολιτικής των υπουργείων, τα οποία προσέφεραν σε ομάδες πληθυσμού (μαθητές, φοιτητές, άνεργοι, ηλικιωμένοι, στρατιώτες, ανάπηροι) φθηνότερο εισιτήριο ή και "ατέλεια" στις μετακινήσεις, χωρίς, όμως, ουδέποτε να καταβάλλουν τα αντίστοιχα ποσά στις εταιρείες.
Πάντως, η κίνηση να προχωρήσει το δημόσιο στην ανάληψη των χρεών δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε στο μέλλον το κράτος, που είναι και ο μοναδικός μέτοχος των αστικών συγκοινωνιών να προχωρήσει σε διαγωνισμούς ιδιωτικοποίησης για τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Παρότι κάτι τέτοιο δεν περιλαμβάνεται, προς το παρόν, στα κυβερνητικά σχέδια, μακροπρόθεσμα δεν θα πρέπει να αποκλείεται, με δεδομένη τη χρόνια κρατική αδυναμία στη διοίκηση των ΔΕΚΟ.
Εξάλλου, δεν είναι λίγοι όσοι σημειώνουν ότι προς την κατεύθυνση αυτή συντείνει και το πρόγραμμα εξορθολογισμού του δικτύου των αστικών συγκοινωνιών που υλοποιείται τον τελευταίο χρόνο κατά κύριο λόγο με περικοπές ζημιογόνων δρομολογίων.
Αποτελέσματα από το σχέδιο εξυγίανσης
Το σχέδιο εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών που εφαρμόζεται τον τελευταίο χρόνο έχει ως αποτέλεσμα την εντυπωσιακή βελτίωση των επιδόσεών τους.
Ειδικότερα, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν το εντεκάμηνο του προηγούμενου έτους, στη μητρική εταιρεία ΟΑΣΑ καταγράφηκε πλεόνασμα 3 εκατ. ευρώ, και αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στην ιστορία της.
Σε θετικό έδαφος κινούνται και οι επιδόσεις της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), η οποία περιλαμβάνει όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς. Το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2011, στα μέσα σταθερής τροχιάς καταγράφηκε μείωση 104% του λειτουργικού ελλείμματος, το οποίο από τα 47,4 εκατ. ευρώ στο 11μηνο του 2010 μετατράπηκε σε πλεόνασμα 1,9 εκατ.
Οι εκτιμήσεις, βάσει των στοιχείων του 11μήνου, που μένει να επιβεβαιωθούν τις επόμενες μέρες με τη γνωστοποίηση των στοιχείων για το σύνολο του έτους, αναφέρουν πλεόνασμα 3 εκατ. ευρώ για τη ΣΤΑΣΥ.
Βελτίωση των επιδόσεών της κατέγραψε την προηγούμενη χρονιά και η εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες (λεωφορεία και τρόλεϊ), η οποία το διάστημα Ιανουαρίου - Νοεμβρίου κατέγραψε μείωση του ελλείμματός της κατά 65,2%, από 189,8 εκατ. ευρώ το 2010 στα 66 εκατ. ευρώ το 2011.
Την ίδια ώρα, αυξημένα κατά 5,96% ήταν τα έσοδα λειτουργίας, που από 122,2 εκατ. στο ενδεκάμηνο του 2010 διαμορφώθηκαν στα 129,5 εκατ. ευρώ το 2011. Οι λειτουργικές δαπάνες υποχώρησαν κατά 20,6% και από τα 398,1 εκατ. το 2010 διαμορφώθηκαν στα 316,1 εκατ. ευρώ.
|