Η τηλεματική σε πλήρη λειτουργία και το έξυπνο εισιτήριο προ των πυλών θα έπρεπε να συνθέτουν μια νέα σελίδα στο τοπίο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, με αναβαθμισμένες και εκσυγχρονισμένες υπηρεσίες που θα παρέχουν στο επιβατικό κοινό μια νέα εμπειρία μετακινήσεων από τον ερχόμενο χειμώνα. Ωστόσο, παρά τα έργα πνοής που παίρνουν σάρκα και οστά ύστερα από πολυετείς καθυστερήσεις, η οικονομική κατάσταση των συγκοινωνιακών εταιρειών και η αδυναμία τους να προστατέψουν την περιουσία τους από το πρωτοφανές κύμα επιθέσεων που δέχονται, φαίνεται ότι βάζουν τρικλοποδιά στη βελτίωση του συγκοινωνιακού τοπίου της πρωτεύουσας.
Παρά το γεγονός ότι οι αρχικές εξαγγελίες ήθελαν τους επιβάτες να απαλλάσσονται σταδιακά από τα χάρτινα εισιτήρια από το καλοκαίρι του 2016, το χρονοδιάγραμμα φαίνεται ότι καθυστερεί, αν και όχι σημαντικά. Τα πρώτα μηχανήματα που θα εκδίδουν και θα «γεμίζουν» με μονάδες το ηλεκτρονικό εισιτήριο έχουν πάρει θέση σε σταθμούς του ηλεκτρικού και του τραμ, ενώ ήδη βρίσκεται σε λεωφορεία και τραμ ο απαραίτητος εξοπλισμός για την ακύρωση των ηλεκτρονικών εισιτηρίων. Σε λίγες εβδομάδες, εάν ακολουθηθεί το χρονοδιάγραμμα, αναμένεται η εγκατάσταση των πυλών εισόδων (μπάρες) στους σταθμούς μετρό και ηλεκτρικού. Αν και η χρήση (κατά πάσα πιθανότητα παράλληλα με το χάρτινο εισιτήριο) του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αναμενόταν στα τέλη του 2016, φαίνεται ότι αυτό θα κάνει την εμφάνισή του στις αρχές του 2017.
Στο μεταξύ, σε πλήρη λειτουργία βρίσκεται πλέον η τηλεματική σε λεωφορεία και τρόλεϊ, με τα προβλήματα ωστόσο στη συγκοινωνιακή λειτουργία των μέσων να διογκώνονται συνεχώς. Το σύστημα της τηλεματικής περιλαμβάνει εξοπλισμό που παρακολουθεί το συγκοινωνιακό έργο σε πραγματικό χρόνο σε 1.750 λεωφορεία και 250 τρόλεϊ, παρέχοντας τη σχετική πληροφόρηση του επιβατικού κοινού για την εκτέλεση των δρομολογίων.
Παράλληλα έχουν τοποθετηθεί οθόνες σε 1.000 στάσεις των ΟΣΥ, οι οποίες παρέχουν άμεση πληροφόρηση για τη διέλευση των οχημάτων όλων των γραμμών που διέρχονται από αυτές καθώς και ενημέρωση για τυχόν έκτακτα περιστατικά.
Οσο «ντύνονται» όμως οι αστικές συγκοινωνίες με σύγχρονα συστήματα τα οποία βελτιώνουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, το συγκοινωνιακό έργο έχει περιοριστεί κατά 24%. Οι οδηγοί δεν επαρκούν για να καλύψουν το πλήρες πρόγραμμα των δρομολογίων, ενώ σημαντικές ελλείψεις παρατηρούνται και σε τεχνίτες. Οι ΟΣΥ αντιμετωπίζουν σοβαρότατο πρόβλημα ανταλλακτικών, καθώς αδυνατούν να προχωρήσουν σε μαζικές προμήθειες, ενώ πολλά από τα μέρη που παρουσιάζουν βλάβη αντικαθίστανται από εξοπλισμό ακινητοποιημένων λεωφορείων ή τρόλεϊ. Ο αντίκτυπος της κατάστασης αυτής είναι περισσότερο από εμφανής στις στάσεις των λεωφορείων όπου στοιβάζονται δεκάδες επιβατών αναμένοντας ένα όχημα έως και 50 λεπτά.
Ανυπέρβλητο εμπόδιο στη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών είναι η αδυναμία αντιμετώπισης των αλλεπάλληλων επιθέσεων σε εργαζομένους, επιβάτες, εξοπλισμό και στόλο. Μεταξύ των σκέψεων που έχει επεξεργαστεί η ηγεσία του ΟΑΣΑ και του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών είναι η συνδρομή της αστυνομίας στη φύλαξη της λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών. Ωστόσο πρόκειται για ένα σενάριο το οποίο δεν φαίνεται να έχει εφαρμογή άμεσα, καθώς από τη μια η ΕΛΑΣ δεν έχει προσωπικό το οποίο να μπορεί να διαθέσει για τη φύλαξη των αστικών συγκοινωνιών, ενώ η αστυνόμευση λεωφορείων και τρόλεϊ καθίσταται αδύνατη λόγω αυξημένου στόλου. Το ζήτημα της ασφάλειας φαίνεται ότι έχει απασχολήσει σε θεωρητικό επίπεδο τα διοικητικά συμβούλια του ΟΑΣΑ, χωρίς ακόμη να έχει ληφθεί καμιά απολύτως απόφαση.