Τη μετεξέλιξη του ΟΑΣΑ σε Μητροπολιτικό Φορέα Αστικών Συγκοινωνιών προωθεί το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με στόχο τη μείωση του λειτουργικού κόστους, τον καλύτερο συντονισμό του μεταφορικού έργου, την προσφορά καλύτερων υπηρεσιών και την αύξηση του ποσοστού της επιβατικής κίνησης σε ημερήσια βάση. Στο φορέα αυτό θα ενταχθούν εκτός από τον ΗΣΑΠ, την ΕΘΕΛ και τους ΗΛΠΑΠ το Μετρό, το τραμ, ο προαστιακός σιδηρόδρομος στο τμήμα της Αττικής, καθώς και τα ΚΤΕΛ που εκτελούν μεταφορικό έργο εντός της Αττικής.
Αυτό δήλωσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, διευκρινίζοντας ότι ο νέος διευρυμένος φορέας θα καθορίζει την ποιότητα των υπηρεσιών, της ασφάλειας, του τροχαίου υλικού, των υποδομών και την πολιτική του κομίστρου για όλους τους φορείς στην περιοχή της Αττικής.
Επίσης θα σχεδιάζει τις διαδρομές που θα εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό, καθώς και τη διαδικασία ελέγχου των εισιτηρίων και είσπραξης των προστίμων για όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς. Ακόμη, θα χρηματοδοτεί τη μελέτη και τη συντήρηση όλων των υποδομών που απαιτούνται για τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών.
Στόχος του νέου φορέα είναι η μείωση του λειτουργικού κόστους κατά 10% μέσα στο 2010, η αύξηση της επιβατικής κίνησης καά 20% μέχρι το 2012, ώστε τα ΜΜΜ να αντιπροσωπεύουν το 50% των ημερήσιων μετακινήσεων στην Αθήνα. Αυτό θα επιτευχθεί με την προσθήκη και λειτουργία των νέων σταθμών του Μετρό, την επέκταση του τραμ στον Πειραιά και τον εκσυγχρονισμό του ΗΣΑΠ. Στόχος είναι επίσης, το ποσοστό των επιβατών που δηλώνουν ικανοποιημένοι από τις προσφερόμενες υπηρεσίες να ανέλθει στο 85% του συνόλου των χρηστών από 75% που είναι σήμερα.
Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ΥΜΔ, μεταξύ άλλων επεσήμανε ότι:
-δεν πρόκειται να αυξηθούν τα εισιτήρια τουλάχιστον μέσα στο 2010
-δεν αποκλείεται η κάρτα απεριορίστων διαδρομών να επεκταθεί σε όλα τα ΜΜΜ της Αττικής.
-Τα ΜΜΜ έχουν μεγάλη "οικονομική τρύπα", από τη μη είσπραξη των εισιτηρίων. Είναι χαρακτηριστικό, ότι περίπου ένας στους πέντε επιβάτες δεν πληρώνει εισιτήριο. Στα μέσα σταθερής τροχιάς το ποσοστό αυτό είναι αισθητά μικρότερο γύρω στο 5-6%, ενώ στα επίγεια μέσα το ποσοστό αυτό φτάνει και ξεπερνά το 15%.
-Δεν αποκλείεται να ανατεθεί η είσπραξη των εισιτηρίων σε ιδιωτικό φορέα
-το ύψος του κομίστρου θα αποφασίζεται σε συνεννόηση του ΟΑΣΑ με τα αρμόδια υπουργεία.
-η συγχώνευση όλων των φορέων υπό την ομπρέλα του ΟΑΣΑ θα είναι προς το παρόν λειτουργική και όχι οργανωτική, γεγονός που σημαίνει ότι παραμένουν οι επιμέρους διοικήσεις των φορέων.
-δεν είναι στις επιλογές του υπουργείου να αλλάξει το ιδιοκτησιακό καθεστώς στα ΜΜΜ, γεγονός που πρακτικά σημαίνει ότι αποκλείονται ιδιωτικοποιήσεις
-τα έργα που γίνονται στον ΗΣΑΠ αναμένεται να ολοκληρωθούν το φθινόπωρο
-θα διατηρηθούν οι συλλογικές συμβάσεις των εργαζομένων στα ΜΜΜ. Δεν θα αλλάξει το καθεστώς τονίστηκε χαρακτηριστικά.
-άρχισε η παραλαβή των 220 νέων λεωφορείων φυσικού αερίου
-η εξοικονόμηση προσωπικού και κυρίως οδηγών, όπου υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις θα γίνει μέσω της αναδιάρθρωσης του συστήματος των δρομολογίων.
Τέλος, δεν αποκλείστηκε το ενδεχόμενο σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ΣΔΙΤ κυρίως σε ό,τι αφορά τους τομείς της είσπραξης των εισιτηρίων και της τηλεματικής.
Προτεραιότητα στο τραμ
Την ολοκλήρωση του λεγόμενου "πράσινου κύματος", που δίνει προτεραιότητα στο τραμ στους φωτεινούς σηματοδότες, με στόχο να μειωθούν οι χρόνοι των διαδρομών, προωθεί το υπουργείο ΥΜΔ, προκειμένου να γίνει πιο ελκυστικό στο επιβατικό κοινό το συγκεκριμένο μέσο σταθερής τροχιάς.
Οπως προκύπτει από έρευνα που έγινε για λογαριασμό της Τραμ ΑΕ, ενώ ο βαθμός ικανοποίησης των πολιτών σε ό,τι αφορά το ωράριο λειτουργίας, το αίσθημα ασφάλειας, την άνεση κατά τη μετακίνηση, την καθαριότητα των οχημάτων κ.α., είναι πολύ υψηλός ο χρόνος διαδρομής του τραμ αποτελεί το βασικό δείκτη περιορισμένης προτίμησης και δυσαρέσκειας των χρηστών.
Οπως διευκρινίστηκε στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, με την εφαρμογή του πράσινου κύματος θα καταργηθούν πολλά φανάρια που εμποδίζουν την κίνηση του τραμ και θα μειωθεί ο χρόνος διαδρομής κατά 10-15 λεπτά στους τρεις βασικούς άξονες, δηλαδή από το Σύνταγμα στο ΣΕΦ θα γίνεται σε 40 από 50 λεπτά, η διαδρομή Σύνταγμα - Βούλα μειώνεται από τα 65 στα 50 λεπτά και η διαδρομή ΣΕΦ - Βούλα από τα 45 στα 35 λεπτά.
Σε ό,τι αφορά το έλλειμμα που παρουσιάζει η Τραμ ΑΕ, ο υφυπουργός ΥΜΔ Νίκος Σηφουνάκης, διευκρίνισε ότι κατά τα δύο χρόνια πειραματικής λειτουργίας του τραμ, δηλαδή μέχρι και το 2004 στην εταιρία απασχολούνταν 156 άτομα και το έλλειμμα ανήλθε σε περίπου 6,4 εκατ. ευρώ, ενώ στο τέλος του 2009 ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων έφτασε τα 689 άτομα και το έλλειμμα εκτοξεύθηκε στα 155 εκατομμύρια ευρώ.
Ηδη, όπως δήλωσε ο κ. Σηφουνάκης, ο γενικός επιθεωρητής δημόσιας διοίκησης κ. Ρακιντζής ελέγχει τη νομιμότητα των προσλήψεων που έγιναν κατά το διάστημα αυτό, ενώ το πόρισμά του έχει διαβιβαστεί στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Σηφουνάκης ανακοίνωσε ότι η ολοκλήρωση της επέκτασης του τραμ προς τον Πειραιά, αναμένεται στο τέλος του 2012 ή εντός του 2013.
Συγχωνεύσεις - καταργήσεις λεωφορειακών γραμμών
Έπειτα από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες υπό τον υφυπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Νίκο Σηφουνάκη, με τη συμμετοχή του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών, Δημήτρη Δημητρίου και αρμοδίων υπηρεσιακών παραγόντων, από τη Δευτέρα 14 Ιουνίου 2010 τίθενται σε ισχύ αλλαγές στα δρομολόγια των λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΑ.
Οι εφαρμοζόμενες συγχωνεύσεις - καταργήσεις λεωφορειακών γραμμών είναι οι εξής:
1. Καταργούνται οι γραμμές:
· 103 «Καλαμάκι - Ακαδημία»
· 108 «Άνω Καλαμάκι - Ακαδημία»
· 111 «Άγιος Δημήτριος - Ακαδημία»
Η κατάργηση των παραπάνω γραμμών αποφασίστηκε στο πλαίσιο του ανασχεδιασμού των δρομολογίων στις Αστικές Συγκοινωνίες για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών για μετακίνηση στην Αθήνα, στη βάση της συμπληρωματικότητας των μεταφορικών μέσων και της τροφοδότησης των σταθμών μετρό (υφιστάμενων και υπό κατασκευή).
Ταυτόχρονα, ενισχύονται οι παράλληλες γραμμές:
· 141 «Καλαμάκι - Σταθμός Δάφνη»
· 109 «Άνω Καλαμάκι - Σταθμός Αγ. Δημητρίου»
· 112 «Άγιος Δημήτριος - Σταθμός Δάφνη»
2. Συγχωνεύονται οι γραμμές που έχουν παρόμοια διαδρομή και καταργούνται συγκεκριμένες γραμμές με πολύ μικρή επιβατική κίνηση. Έτσι, συγχωνεύεται η γραμμή 746 «Άνω Λιόσια - ΟΔΔΥ» (η οποία καταργείται) με τη γραμμή 711 «Αχαρναί - Ζωφριά», ενώ καταργούνται, λόγω μικρής επιβατικής κίνησης οι γραμμές:
· 400 «Αξιοθέατα Αθήνας»
· Χ92 «Κηφισιά - Αεροδρόμιο»
· 245 «Πολυτεχνείο - Ν. Κόσμος»
· 525 «Σταθμός Κηφισιάς - Κάτω Κηφισιά»
· 340 «Γλυφάδα - Παλλήνη»
3. Καταργείται το τμήμα της γραμμής Α7 «Κάνιγγος - Νέα Ερυθραία», από τον Πλάτανο στην Κηφισιά έως τη Ν. Ερυθραία, δεδομένου ότι το τμήμα αυτό καλύπτεται από πληθώρα άλλων λεωφορειακών γραμμών.
Για τη λήψη των ανωτέρω αποφάσεων, ελήφθησαν υπόψη ορισμένα βασικά κριτήρια, τα σημαντικότερα από τα οποία είναι:
· Ο αριθμός των επιβατών που εξυπηρετούν οι λεωφορειακές γραμμές
· Ο σκοπός των μετακινήσεων που καλύπτουν
· Η χρονική περίοδος που παρέχεται η συγκοινωνία
· Η παραγωγικότητα των γραμμών
· Η δυνατότητα τροφοδότησης σταθμών σταθερής τροχιάς από τις λεωφορειακές γραμμές
· Η ύπαρξη παράλληλων ή και ταυτιζόμενων γραμμών σε σημαντικό μήκος
· Η παλαιότητα των γραμμών.
Με τις ρυθμίσεις αυτές, οι οποίες θα ισχύσουν από τις 14 Ιουνίου, πλην εκείνων που αφορούν στις γραμμές 746, 711, 525, Α7 (θα ισχύσουν από τις 30 Ιουνίου), τελικά εξοικονομούνται 19 λεωφορεία και 57 οδηγοί της ΕΘΕΛ, οι οποίοι θα καλύψουν ανάγκες σε συγκοινωνιακούς άξονες με υψηλή ζήτηση.
Σε δεύτερο στάδιο και μέχρι το τέλος του 2010 θα εφαρμοστούν νέες ρυθμίσεις που εκτιμάται ότι θα εξοικονομήσουν 25 λεωφορεία και 75 οδηγούς της ΕΘΕΛ. Ανάλογες επεμβάσεις προγραμματίζονται για το 2011 σε συνδυασμό με τους νέους σταθμούς του μετρό.
«Οι αλλαγές πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του δικτύου αστικών συγκοινωνιών, με προσανατολισμό στον εξορθολογισμό του κόστους και τη βελτίωση της αποδοτικότητας των αστικών συγκοινωνιών.
Το συγκοινωνιακό δίκτυο της πρωτεύουσας αντιμετωπίζεται πλέον όχι τμηματικά και αποσπασματικά αλλά συνολικά σαν ένα συντονισμένο σύστημα, όπου οι λεωφορειακές γραμμές λειτουργούν συμπληρωματικά με τα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως το μετρό, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της αποδοτικότητάς του και την εξοικονόμηση πόρων, σε μία δύσκολη οικονομική συγκυρία», δήλωσε ο Υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Νίκος Σηφουνάκης.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ Δημήτρης Δημητρίου σε δήλωσή του επισημαίνει:
«Το Υπουργείο σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ και τους Εκτελεστικούς Φορείς Συγκοινωνιακού Έργου (ΕΦΣΕ), προχωρά στον εξορθολογισμό του συστήματος Αστικών Συγκοινωνιών με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη-επιβάτη, τη βελτίωση της προσφοράς συγκοινωνιακού έργου και την εξοικονόμηση πόρων.
Στόχος για τη νέα διοίκηση του ΟΑΣΑ είναι η ιεράρχηση τόσο των συγκοινωνιακών αναγκών όσο και η βελτιστοποίηση των συγκοινωνιακών παραμέτρων του συστήματος Α.Σ. προς τη κατεύθυνση της βιώσιμης κινητικότητας και τη βελτίωση του παρεχόμενου έργου στους συγκοινωνιακούς άξονες υψηλής ζήτησης. Με βασικό κριτήριο σχεδιασμού την συνδυασμένη μετακίνηση μεταξύ επίγειων και υπόγειων μεταφορικών συστημάτων, σήμερα, παρουσιάζουμε μέρος αυτού του σχεδιασμού, που περιλαμβάνει την αναδιοργάνωση λεωφορειακών γραμμών.
Με τις ρυθμίσεις αυτές οδηγούμαστε:
α) στην ενίσχυση βασικών λεωφορειακών γραμμών υψηλής ζήτησης, και
β) στην εξοικονόμηση πόρων (19 λεωφορείων και 57 οδηγών της ΕΘΕΛ), που θα χρησιμοποιηθούν σε υφιστάμενες γραμμές με στόχο τη βελτίωση του παρεχόμενου έργου και τη μείωση του κόστους λειτουργίας των θερμικών λεωφορείων».