[Καθημερινή] Σταθμοί μετρό στο έλεος βανδαλιστών
Φθορές από μέλη του «δεν πληρώνω» και κατά τα επεισόδια σε πορείες
Της Αλεξανδρας Κασσιμη
Αφύλακτοι σταθμοί, ανενόχλητοι επιβάτες που «δεν πληρώνουν» και εκτεταμένες ζημιές σε σταθμούς του μετρό παρατηρούνται συστηματικά στο μέσο που εμφανίζει τους υψηλότερους δείκτες ικανοποίησης επιβατών. Κάθε ημέρα απεργίας του μετρό δημιουργείται κυκλοφοριακό κομφούζιο στους δρόμους της Αθήνας, αποδεικνύοντας εμπράκτως ότι χαίρει της προτίμησης και της εμπιστοσύνης του επιβατικού κοινού. Ωστόσο, στα πρόσφατα φαινόμενα βανδαλισμών των σταθμών και των ακυρωτικών μηχανημάτων, η διοίκηση της ΑΜΕΛ φαίνεται αδύναμη να αντιδράσει. Οι ιδιωτικοί φρουροί που φυλάσσουν τους σταθμούς δεν έχουν δυνατότητα παρέμβασης σε περίπτωση που επιβάτης δηλώσει μέλος του κινήματος «δεν πληρώνω», ενώ τα επεισόδια που προκαλούνται κατά τη διάρκεια πορειών διαμαρτυρίας στο κέντρο της Αθήνας αφήνουν τα ίχνη τους σε κεντρικούς σταθμούς (κυρίως «Πανεπιστήμιο» και «Σύνταγμα») που κοστίζουν χιλιάδες ευρώ στην εταιρεία προκειμένου να επισκευαστούν. Η εταιρεία εξακολουθεί να τηρεί στάση αναμονής από τις πρώτες εκδηλώσεις του κινήματος «δεν πληρώνω», για να μην ενταθεί το ήδη τεταμένο κλίμα, όπως επεσήμαναν κύκλοι της διοίκησης. Την ίδια στιγμή, το μόνο που μπορούν να κάνουν οι ιδιωτικοί φρουροί που βρίσκονται στους σταθμούς είναι να ζητήσουν τη συνδρομή των αστυνομικών δυνάμεων.
Αξιοπερίεργο ήταν το περιστατικό που συνέβη το περασμένο Σάββατο 19 Μαρτίου τα μεσάνυχτα στον σταθμό «Κεραμεικός», όπου ομάδα περίπου 20 κουκουλοφόρων μπήκαν στον σταθμό στις 00.15, κατέστρεψαν τα εκδοτικά μηχανήματα, πέταξαν κίτρινες μπογιές στον χώρο του σταθμού και έσπασαν τζάμια. Πέρα από το γεγονός ότι το περιστατικό συνέβη στο πολυσύχναστο Γκάζι, Σάββατο βράδυ, ακόμη και τρεις ημέρες μετά, οι επιβάτες του εν λόγω σταθμού δεν είχαν τη δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίου μέσα από τον σταθμό. «Μπήκα στον σταθμό την Τρίτη το πρωί και κατευθύνθηκα στο αυτόματο μηχάνημα για να βγάλω εισιτήριο, αλλά διαπίστωσα ότι όλα ήταν χαλασμένα. Οταν αναζήτησα κάποιον υπάλληλο του σταθμού ώστε να βγάλω εισιτήριο μέσω γκισέ, διαπίστωσα ότι δεν υπήρχε κανείς», δήλωσε στην «Κ» ο Γ. Α., συστηματικός επιβάτης του σταθμού. Σύμφωνα με εκπροσώπους της εταιρείας, οι ζημιές είχαν ήδη αποκατασταθεί την επόμενη ημέρα (σ. σ. την Κυριακή), ενώ διαβεβαίωσαν ότι απέμενε μόνο η αλλαγή των τζαμιών που είχαν σπάσει. Η πράξη, βέβαια, έδειξε το αντίθετο...
Την ίδια στιγμή, τα πρώτα «θύματα» σε περίπτωση επεισοδίων ύστερα από πορείες στο κέντρο της Αθήνας είναι τα μάρμαρα έξω από τους σταθμούς του μετρό σε «Πανεπιστήμιο» και «Σύνταγμα», που έχουν υποστεί πολλές φορές ζημιές. Ο θόλος της Κοραή έχει ήδη αντικατασταθεί δύο φορές, ενώ ακόμη δεν έχουν επιδιορθωθεί οι ζημιές του τελευταίου βανδαλισμού.
Από την πλευρά της η εταιρεία δεν έχει προχωρήσει σε καταγραφή των ζημιών σε εξοπλισμό και σταθμούς, καθώς, όπως εξηγούν στελέχη της ΑΜΕΛ, κάθε επιδιόρθωση εντάσσεται στον ίδιο κατάλογο εξόδων με τις φυσικές φθορές. Οι βλάβες αποκαθίστανται συνήθως την επόμενη ημέρα, εξηγούν οι υπεύθυνοι της εταιρείας, ενώ αναφορικά με το κίνημα «δεν πληρώνω», τηρείται μια πιο αμυντική στάση. Οταν υπάρχει ενημέρωση ότι θα επισκεφθούν μαζικά κάποιο σταθμό μέλη του κινήματος, οι υπεύθυνοι των σταθμών κλείνουν την πλειονότητα των ακυρωτικών μηχανημάτων ώστε εάν παρατηρηθούν ζημιές, αυτές να σημειωθούν σε λιγότερα ακυρωτικά. «Οι φθορές, άλλωστε, είναι περιορισμένες από το κίνημα «δεν πληρώνω», καθώς δημιουργούνται συνήθως βλάβες που επιδιορθώνονται εύκολα», εξηγούν στελέχη της εταιρείας σε μια προσπάθεια να υποβιβάσουν το μέγεθος της ζημιάς.
''Νομίζω ότι οι ιοί των κομπιούτερ θα πρέπει να θεωρηθούν ζωή. Αποκαλύπτει πολλά για την ανθρώπινη φύση το γεγονός ότι η μόνη μορφή ζωής που φτιάξαμε μέχρι σήμερα είναι καθαρά καταστροφική. Φτιάξαμε ζωή κατ’εικόνα και ομοίωσίν μας.''
Stephen Hawking.
|