[Καθημερινή] «Τρύπα» 311,7 εκατ. στις δημόσιες συγκοινωνίες
Της Αλεξανδρας Κασσιμη
Διογκωμένα, σε χαμηλότερο βαθμό ωστόσο από το αναμενόμενο, εμφανίζονται το 2009 τα ελλείμματα των συγκοινωνιακών φορέων που εποπτεύει ο ΟΑΣΑ. Συνολικά ανήλθαν σε 311,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 8% σε σχέση με το 2008. Από τις μεγαλύτερες πληγές του υπουργείου Υποδομών, οι συγκοινωνιακοί φορείς εμφανίζουν αποκλίσεις, στην πλειονότητά τους προς τα κάτω, από τα προβλεπόμενα από τους σχετικούς προϋπολογισμούς ελλείμματα. Μεγαλύτερη «αιμορραγία» εμφανίζουν οι ΗΣΑΠ κυρίως λόγω αυξημένου κόστους μισθοδοσίας (υπερωρίες κ. τ. λ.) ενώ παραδοσιακά μεταξύ των εταιρειών, την πιο «καθαρή» εικόνα παρουσιάζει ο ΟΑΣΑ, ο οποίος όμως δεν εκτελεί συγκοινωνιακό έργο.
Οι ΗΣΑΠ εμφανίζουν το 2009 λειτουργικό έλλειμμα 44,8 εκατ. ευρώ έναντι 40,4 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, αυξημένο δηλαδή κατά 11,26% σε σχέση με το 2008 και αυξημένο κατά 31,29% από τους αρχικούς στόχους που είχε θέσει ο φορέας κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η εκτέλεση των έργων στις γραμμές των ΗΣΑΠ δεν ευθύνεται για τα οικονομικά τους, αλλά η κατά 6,84% αύξηση στις αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού. Η υπερεργασία και οι υπερωρίες καλύπτουν το 12% του συνόλου της μισθολογικής δαπάνης του προσωπικού του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου για το 2009. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι σε μία χρονιά που ο Ηλεκτρικός δεν κινήθηκε σε όλο του το δίκτυο, αφήνοντας δυσαρεστημένους χιλιάδες επιβάτες, οι ΗΣΑΠ παρουσιάζουν αύξηση από πωλήσεις υπηρεσιών κατά 5,69%.
Βελτιωμένο κατά 7% περίπου έναντι του αρχικού προϋπολογισμού είναι το λειτουργικό έλλειμμα της ΕΘΕΛ, το οποίο όμως το 2009 άγγιξε τα 221,6 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 3,08% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Στα 321,2 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκαν τα έξοδα προσωπικού, σημειώνοντας αύξηση 5,8% σε σχέση με το 2008. Συγκρινόμενο με τον αρχικό προϋπολογισμό το κόστος μισθοδοσίας είναι οριακά μειωμένο κατά 0,97%, το οποίο όμως δεν κρίνεται ικανοποιητικό, καθώς δεν πραγματοποιήθηκε προγραμματισμένη πρόσληψη 972 ατόμων η οποία θα επιβάρυνε τα έξοδα προσωπικού κατά 1,33%. Ωστόσο, το κόστος καυσίμων της ΕΘΕΛ περιορίστηκε κατά 19,73% λόγω της αντίστοιχης μείωσης στην τιμή πετρελαίου κίνησης (20%) και φυσικού αερίου (27%).
Το λειτουργικό έλλειμμα των ΗΛΠΑΠ διαμορφώθηκε στα 41 εκατ. ευρώ έναντι 36,1 εκατ. ευρώ το 2008, σημειώνοντας αύξηση κατά 13,47%. Ωστόσο, εμφανίζεται περιορισμένο κατά 12% σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό της εταιρείας. Οριακή μείωση (0,4%) παρουσίασαν τα έσοδα από πωλήσεις υπηρεσιών το 2009, που διαμορφώθηκαν στα 23,7 εκατ. ευρώ. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι αν και τα έσοδα από εισιτήρια και μηνιαίες κάρτες μειώθηκαν κατά 1,98% και 1,92% αντίστοιχα, τα έσοδα από ετήσιες κάρτες αυξήθηκαν κατά 15,72%. Τέλος, ο ΟΑΣΑ εμφανίζει λειτουργικό έλλειμμα 4,3 εκατ. ευρώ (αυξημένο κατά 0,9% σε σχέση με το 2008) αλλά μειωμένο κατά 44,5% του αρχικού προϋπολογισμού. Τα έσοδα από πρόστιμα ανήλθαν σε 616.944 ευρώ έναντι 62.250 ευρώ το 2008, ενώ η διακίνηση εισιτηρίων επέφερε έσοδα 1,6 εκατ. ευρώ έναντι 1,2 εκατ. ευρώ το 2008. Οι αμοιβές του προσωπικού, που αυξήθηκε κατά 13 άτομα, αυξήθηκαν κατά 8,57% και οι υπερωρίες κάλυψαν το 1,8% των συνολικών μικτών αμοιβών. Μείωση εμφανίζουν τα λοιπά έξοδα του ΟΑΣΑ για το 2009 λόγω του περιορισμού των αμοιβών επιτροπών (12,5%) και μηχανογραφικής υποστήριξης (-33%) και μείωσης στις αμοιβές εταιρειών συμβούλων κατά 44%.
|