[Metaforespress.gr] Η κρίση στην ακτοπλοΐα
Η κρίση «κατάπιε» 3 εκατ. επιβάτες και 115.000 φορτηγά από την ακτοπλοΐα
Εμφανή είναι τα απόνερα της κρίσης στον ακτοπλοϊκό κλάδο. Από το 2009, η κρίση “κατάπιε” 3,04 εκατ. επιβάτες, 541.000 ΙΧ και 115.000 φορτηγά στις 5 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου (ANEK, Minoan, Attica, NEL, HSW).
Της Βάσως Βεγιάζη
Σαν να μην έφτανε αυτό, αν και παρατηρείται αύξηση στις αφίξεις τουριστών, τόσο στην ενδοχώρα όσο και νησιά, εντούτοις μόνο το 20% - 25% χρησιμοποιεί τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες!
Ποιο είναι το αύριο; Ο κλάδος υφίσταται ασφυκτική πίεση, με ορατά τα σημάδια χρεοκοπίας εταιρειών. Κύριος στόχος όλων των εταιρειών παραμένει η ελαχιστοποίηση του κόστους λειτουργίας, μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένων στρατηγικών, όπως σημαντική μείωση των επιχειρησιακών ταχυτήτων (τα δρομολόγια, το χειμώνα, κάνουν 2-3 ώρες παραπάνω), μείωση αριθμού προσεγγίσεων σε λιμάνια, αντικατάσταση κοστοβόρων πλοίων και συρρίκνωση των οργανικών θέσεων.
Η συρρίκνωση επιβατών και τα ακριβά εισιτήρια
Τα επίπεδα της εσωτερικής ζήτησης για τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες εξακολουθούν να βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα. Ενδεικτικό του γεγονότος είναι ότι ακόμα και τα δρομολόγια στις λεγόμενες περιοχές «φιλέτα» των Κυκλάδων, είτε έχουν συρρικνωθεί, είτε έχουν αυξήσει τους λιμένες προσέγγισης.
Πιο συγκεκριμένα, ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της κίνησης επιβατών έχει μειωθεί κατά 24%, σε σχέση με το 2006 (το 2006 αποτέλεσε το “έτος - αποκορύφωμα” των επιδόσεων του κλάδου), ενώ για την περίοδο 2011 - 2012 η μείωση είναι της τάξης του 12%. Στα οχήματα, η πτώση έφτασε το 28% και στα φορτηγά το 5%, σε σχέση με το 2006.
Ανά εταιρεία, την περίοδο 2011 – 12, στο εσωτερικό δίκτυο (εκτός Αδριατικής) η Hellenic Seaways εμφάνισε μείωση επιβατών 21%, η NEΛ 24%, η Minoan 16%, η ANEK 11%, ενώ η Attica σημείωσε αύξηση 3%.
Σε μία περίοδο που η αγοραστική δύναμη βαίνει συνεχώς μειούμενη, το ύψος των ναύλων για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές είναι ένα μεγάλο θέμα, καθώς επηρεάζεται από παράγοντες που δεν μπορούν να ελέγξουν οι εταιρείες, όπως είναι τα καύσιμα, η υψηλή φορολόγηση και οι κρατήσεις υπέρ τρίτων.
Ο ΦΠΑ, 13% για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα, σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, είναι ο πιο υψηλός στην Ευρώπη. Επίσης, υπάρχουν τα λιμενικά τέλη, τα οποία επί της ουσίας στερούνται ανταποδοτικότητας και ο επίναυλος 3%. Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, οι θαλάσσιες συγκοινωνίες επιδοτούνται, ενώ εφαρμόζονται πολύ χαμηλοί συντελεστές ΦΠΑ. Μάλιστα, έχει υπολογιστεί από τους ακτοπλόους ότι η συνολική επιβάρυνση του εισιτηρίου από τη φορολογία και τις κρατήσεις υπέρ τρίτων είναι 22% στους επιβάτες, 32% στο αυτοκίνητο και 32% στα φορτηγά.
Στο σημείο αυτό εδράζεται κυρίαρχη κριτική απέναντι στην τρόικα και στο υπουργείο Οικονομικών. Η τρόικα και το ΥΠΟΙΚ, μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένων μνημονιακών μέτρων, επιδιώκουν μονοδιάστατα τον περιορισμό του εργασιακού κόστος στην ακτοπλοΐα.
Στον αντίποδα, αδυνατούν να κατανοήσουν την ανάγκη λήψης μέτρων ανάπτυξης που αφορούν στη μείωση του ΦΠΑ και του κόστους ταξιδιού, ενέργειες που θα είχαν πολλαπλά θετικά αποτελέσματα, μικρά ή μεγάλα, στην αύξηση της κίνησης και του νησιωτικού τουρισμού.
Διακίνηση επιβατών εισηγμένων* εταιρειών και HSW
Έτος Σε εκατ.
2007 12,10
2008 11,70
2009 12,03
2010 11,57
2011 10,31
2012 9,04
*Αttica Group (BlueStar, Superfast), ANEK, Minoan, NEΛ
Κίνηση επιβατών ανά γεωγραφική περιοχή, εκτός Αδριατικής (2012)
Σαρωνικός 1.330.738
Δωδεκάνησα 380.266
Κρήτη 1.191.590
Κυκλάδες και Βόρειο Αιγαίο 3.526.511
Σποράδες 665.360
|