This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.



Thread Rating:
  • 9 Vote(s) - 1.89 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Το Βήμα] Η ΕΕ ψάχνει τα λεφτά της στον ΟΣΕ

AlexNik Offline
Administrator
*******



Posts: 2.097
Joined: 22-08-2009
#1
[Το Βήμα] Η ΕΕ ψάχνει τα λεφτά της στον ΟΣΕ
Ο ΟΣΕ κινδυνεύει να επιστρέψει στην ΕΕ κονδύλια τα οποία δαπανήθηκαν για έργα που ουδέποτε λειτούργησαν

Θα μπορούσε να αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή στις οικονομικές σχολές των πανεπιστημίων. Ο ΟΣΕ δαπάνησε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για να εκσυγχρονίσει τις υποδομές του, να αυξήσει το επιβατικό και εμπορευματικό του έργο του και να ενδυναμώσει τις συνθήκες ασφάλειας σε πεπαλαιωμένους σιδηροδρόμους. Σήμερα όμως, λόγω της έλλειψης σαφούς στρατηγικής έφτασε στο σημείο να μην τις χρησιμοποιεί καν, και αυτές να κείτονται αναξιοποίητες, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει - μεταξύ άλλων - να επιστρέψει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ενωση, η οποία συνέβαλε στην αποπεράτωση των εν λόγω έργων.

Μάλιστα, το «καμπανάκι» της Ε.Ε. έχει ήδη χτυπήσει από πέρυσι στον σιδηροδρομικό άξονα της Πελοποννήσου και συγκεκριμένα στην γραμμή Κορίνθου - Αργους/Ναυπλίου - Ανδρίτσας. Η Τρικουπική γραμμή, η οποία δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, ανακατασκευάστηκε από την αρχή με προϋπολογισμό 25 εκατ. ευρώ και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στο 75% του κόστους.

Οι λόγοι για τους οποίους προχώρησε αυτό το έργο, ήταν πρωτίστως η ασφάλεια των επιβατών, καθώς έναν αιώνα μετά την δημιουργία της άρχισαν να καταγράφονται σοβαρά ατυχήματα στις γραμμές της. Ομως, λόγω των καθυστερήσεων στην αποπεράτωσή του έργου ήδη από το 2009 είχε τεθεί ζήτημα ανάκτησης των ευρωπαϊκών πόρων, ενδεχόμενο που αποσοβήθηκε την τελευταία στιγμή. Ωστόσο, πηγές του σιδηροδρόμου εκτιμούν ότι αυτή η υπόθεση είναι πια είναι χαμένη, λόγω της μη χρήσης της γραμμής.

Είναι ενδεικτικό ότι παρέμεινε κλειστή για πέντε χρόνια, με αποτέλεσμα ο κόσμος να ξεχάσει την ύπαρξή της και στη συνέχεια, παρόλο που άνοιξε και πάλι στην κυκλοφορία, η δρομολόγηση συρμών ήταν ισχνή και δεν προσέλκυσε το επιβατικό κοινό.

Η γραμμή Ανδρίτσα - Καλαμάτα
Αντίστοιχη μοίρα εκτιμάται ότι θα έχει το νότιο σκέλος του ίδιου έργου, αυτό της ανακατασκευής της γραμμής Ανδρίτσα - Τρίπολη - Καλαμάτα, που χρηματοδοτήθηκε με 44 εκατ. ευρώ, με το 35% να προέρχεται από το κοινοτικό ταμείο.

Συνολικά δηλαδή, δαπανήθηκαν περίπου 70 εκατ. ευρώ για μία γραμμή που έχει κλείσει (!), εκ των οποίων τα μισά, κάπου 34 εκατ. ευρώ να βρίσκονται στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με άμεσο τον κίνδυνο της επιστροφής τους από το δημόσιο.

Η γραμμή Δυτικής Μακεδονίας
Σε παρόμοια κατάσταση ενδέχεται να βρεθεί και η καινούρια γραμμή της Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα - Αμύνταιο/Κοζάνη - Αρνισσα), η οποία επίσης δεν χρησιμοποιείται.

Το συνολικό έργο στοίχισε πάνω από 67 εκατ. ευρώ, με το πρώτο κομμάτι της γραμμής, Αρνισσα - Αμύνταιο - Φλώρινα να έχει χρηματοδοτηθεί με 42,5 εκατ. από εθνικούς πόρους.

Το δεύτερο όμως, τμήμα (Αμύνταιο - Κοζάνη) χρηματοδοτήθηκε από το ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας και κόστισε 25 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η κοινοτική χρηματοδότηση έφτασε το 75%. Δηλαδή, αφ’ ενός «πετάξαμε» σχεδόν 70 εκατ. ευρώ, αφετέρου κινδυνεύουμε να επιστρέψουμε άνω των 18 εκατ. στην Ε.Ε.

Πηγές του Σιδηροδρόμου εκτιμούν πάντως, ότι, εάν οι αρμόδιοι ρίξουν στις γραμμές ένα - δύο τρένα ή κηρύξουν τη γραμμή σε κατάσταση προσωρινής αναστολής δρομολογίων, ίσως και να γλιτώσουμε την «καμπάνα».

Αντίστοιχη απειλή αντιμετωπίζει και η ολοκαίνουρια γραμμή του Εβρου, η οποία ανακατασκευάστηκε με στόχο να αποτελέσει ένα σιδηροδρομικό άξονα αντίστοιχο του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, που θα παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου. Αποτελεί δηλαδή, έργο στρατηγικού χαρακτήρα.

Ωστόσο, σήμερα, η μεν εμπορευματική κίνηση είναι ισχνή, η δε επιβατική μηδενική και αυτό διότι αντί συρμών, πλέον δρομολογούνται λεωφορεία. Για την αναβάθμιση και τη συντήρηση της γραμμής υπολογίζεται ότι έχουν δαπανηθεί έως και 80 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η πλειονότητα προέρχεται από τα αναπτυξιακά ταμεία της Ε.Ε. Μάλιστα, ο εν λόγω σιδηροδρομικός άξονας είναι εντεταγμένος στα ευρωπαϊκά δίκτυα. Και αυτά το έργο εισέρχεται στη «ζώνη του λυκόφωτος».

Η γραμμή Δυτικής Θεσσαλίας
Πηγές του σιδηροδρόμου επισημαίνουν ότι το ίδιο μπορεί να συμβεί και στην περίπτωση της Δυτικής Θεσσαλίας, η γραμμή της οποίας ανακαινίστηκε τα προηγούμενα χρόνια με χρηματοδότηση που έφτασε σχεδόν τα 50 εκατ. ευρώ. Και σε αυτό το έργο η Ε.Ε. είχε συμμετοχή, βάσει συγκεκριμένων δεικτών σκοπιμότητας, οι οποίοι δεν τηρούνται.

Δεδομένου ότι ο προϋπολογισμός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ιδιαίτερα περιορισμένος και ίσα - ίσα φτάνει για τα βασικά δρομολόγια, η μοναδική ίσως εξέλιξη που μπορεί να σώσει τις επενδύσεις στη σιδηροδρομική υποδομή είναι το πραγματικό άνοιγμα της σιδηροδρομικής αγοράς, εγχείρημα που και δύσκολο είναι και φαίνεται να αργεί.
(This post was last modified: 14-03-2011, 08:46 AM by AlexNik.)
14-03-2011, 01:03 AM
Website Find Reply



Possibly Related Threads…
Thread Author Replies Views Last Post
  [Το Βήμα] ΟΣΕ: Απ' ευθείας ανάθεση με τα διπλά λεφτά Konstantinos 0 1.353 28-07-2011, 08:16 PM
Last Post: Konstantinos
  [Newsbomb] Που πάνε τα λεφτά-Golden boys στον ΟΣΕ Konstantinos 0 1.590 02-04-2011, 09:47 PM
Last Post: Konstantinos

Forum Jump:



Users browsing this thread: 1 Guest(s)

Disclaimer
Όλες οι φωτογραφίες αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία. Απαγορεύεται η αναπαραγωγη τους αλλα και ολοκληρου του site χωρις την έγγραφη άδεια της Δ.Ο.
Πλοήγηση
Άλλες επιλογές
Mobile Version
RSS Syndication | Cookie Consent Settings
Όροι Χρήσης
Contact Us


Powered By MyBB 1.8.26, © 2002-2024 MyBB Group.
Designed and developed by AlexNik. © 2012-2024