Σε οριστική παύση εργασιών οδηγείται στο τέλος της εβδομάδας το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Μέσα στις επόμενες ημέρες εξαντλούνται τα κονδύλια για τις αρχαιολογικές ανασκαφές και επομένως 106 εργαζόμενοι σε αυτές πρόκειται να οδηγηθούν στην έξοδο. Την προηγούμενη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε σύσκεψη όλων των εμπλεκομένων υπό τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, ο οποίος ανέθεσε στον νέο γενικό γραμματέα του υπουργείου τη σύνταξη υπομνήματος με τις θέσεις όλων των εμπλεκόμενων στο έργο.
Στο μεταξύ, ο ανάδοχος έθεσε νέο αίτημα αποζημίωσης, ύψους 367 εκατ. ευρώ. Τα χρονικά περιθώρια για την εξεύρεση λύσης στον «γόρδιο δεσμό» του μετρό της Θεσσαλονίκης στενεύουν. Η πρόοδος των αρχαιολογικών εργασιών, όσο καιρό διαρκούσαν οι διαπραγματεύσεις ήταν ίσως το μόνο κέρδος από την τεράστια πλέον απόκλιση από το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου. Μόνο που με την παύση και των αρχαιολογικών ανασκαφών, το ημιτελές Μετρό θα απομείνει ένα «κουφάρι», με μόνους εργαζόμενους τους φύλακες και όσους ασχολούνται με τις επεμβάσεις για την ασφάλεια του έργου. Να σημειωθεί ότι η Αττικό Μετρό είχε προτείνει στον εργολάβο την υπογραφή νέα συμπληρωματικής σύμβασης (ύψους 25 εκατ. ευρώ) για τις αρχαιολογικές εργασίες (η σύμβαση μάλιστα είχε εγκριθεί και από το Ελεγκτικό Συνέδριο), ο εργολάβος όμως αρνήθηκε να υπογράψει, προκειμένου να μη δεσμευτεί την περίοδο που η τύχη του έργου τίθεται εν αμφιβόλω.
Την προηγούμενη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα ευρεία σύσκεψη, υπό τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων (εργολάβοι, Αττικό Μετρό). Στη σύσκεψη ο κ. Σπίρτζης ανέθεσε στον γενικό γραμματέα του υπουργείου, Γιώργου Δέδε, να συντάξει «το συντομότερο» υπόμνημα με τις θέσεις των δύο πλευρών. Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά την αποχώρηση της ΑΕΓΕΚ από το κατασκευαστικό κομμάτι (παραμένουν μόνο ως μέτοχοι της κοινοπραξίας), οι εκπρόσωποι των δύο ιταλικών εταιρειών (Impregilo και Ansaldo) συμμετέχουν πλέον σε όλες τις συζητήσεις, δείχνοντας την πρόθεσή τους να συμβάλουν στην εξεύρεση λύσης.
Πολύ ακριβή η «λύση»
Ομως, όπως όλα δείχνουν, η «λύση» που ζητούν οι εργολάβοι για τη συνέχιση του έργου θα κοστίσει πολύ ακριβά στο Δημόσιο. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η κοινοπραξία απέστειλε στις 15 Απριλίου νέο αίτημα αποζημίωσης «προς επανόρθωση ζημίας που υπέστη έως την οριακή προθεσμία, λόγω αντισυμβατικής συμπεριφοράς της “Αττικό Μετρό”». Στο αίτημά της η κοινοπραξία ζητεί 367 εκατ. ευρώ για πλήθος ζητημάτων, πολλά από τα οποία (όπως αναφέρεται στην επιστολή) έχουν ήδη παραπεμφθεί σε διαιτησία. Υπενθυμίζεται ότι τα έργα στο Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν πριν από 9 χρόνια και έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί προ διετίας. Ωστόσο, σήμερα έχει ολοκληρωθεί λιγότερο από το μισό του τεχνικού αντικειμένου.