[Το Βήμα] Προς κατάργηση ο νέος δρομος Ελευσίνα - Θήβα - Υλίκη
Στον «ενταφιασμό» του νέου έργου παραχώρησης Ελευσίνα - Θήβα - Υλίκη προχωρά το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας, το οποίο αποκαλύπτει, παράλληλα, ότι υπάρχει μείζον ζήτημα στη χρηματοδότηση των συγχρηματοδοτούμενων έργων των αεροδρομίων της Θεσσαλονίκης, των Χανίων και της Σκιάθου.
Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Βοιωτίας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Ιωάννη Σταθά, σχετικά με το αντίτιμο των διοδίων της Βοιωτίας, η προηγούμενη κυβέρνηση επιχείρησε να λύσει το πρόβλημα του ύψους των διοδίων και της επιβάρυνσης της κυκλοφορίας των εναλλακτικών οδών της περιοχής με ένα νέο έργο παραχώρησης, το οποίο θα είχε «τα ίδια χαρακτηριστικά και τα προβλήματα που έχουν οι υπάρχοντες αυτοκινητόδρομοι» είπε.
Η υλοποίηση του έργου, σημείωσε, θα είχε συνέπεια την ύπαρξη υψηλών διοδίων στον νέο δρόμο και τη δημιουργία διεκδικήσεων από τη Νέα Οδό λόγω της μείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου που θα προκαλούσε στον υφιστάμενο εθνικό δρόμο. «Θα κάναμε μία νέα παραχώρηση και η προηγούμενη θα ζητούσε νέα χρήματα και νέα αύξηση διοδίων» είπε ο κ. Σπίρτζης.
Επανέλαβε τους έξι στόχους
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών επανέλαβε τους έξι στόχους του υπουργείου για τις παραχωρήσεις, που είναι η δημιουργία πανελλαδικού υβριδικού, αναλογικού συστήματος διοδίων, η μείωση της τιμής τους, η χρήση δεικτών της εθνικής οικονομίας στον καθορισμό της αξίας των διοδίων τελών, τη θέσπιση ελεύθερων διελεύσεων σε ειδικές ομάδες πολιτών, τη δωρεάν χρήση του δρόμου στα γεωγραφικά όρια ενός δήμου και την πρόβλεψη για συγκεκριμένο αριθμό ελεύθερων διελεύσεων για συγκεκριμένους κάτοικους περιοχών.
Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι το υπουργείο ετοιμάζει εξειδικευμένα σχέδια ανά παραχώρηση και σύντομα οι παραχωρησιούχοι θα κληθούν σε διαπραγμάτευση. Ωστόσο παραδέχθηκε ότι η αλλαγή των συμβάσεων δεν θα είναι εύκολη διαδικασία, καθώς τα εμπλεκόμενα μέρη δεν είναι μόνο το Δημόσιο και οι εταιρείες, αλλά και οι δανείστριες τράπεζες. Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, οι προτάσεις της κυβέρνησης είναι αμοιβαία επωφελείς τόσο για τα έργα όσο και για το Δημόσιο και την κοινωνία.
«Αν θέλουν οι παραχωρησιούχοι να υπάρχει μία πραγματικά βιώσιμη κατάσταση, θα ανταποκριθούν στα αιτήματα της ελληνικής κοινωνίας» είπε. «Διαφορετικά θα μπούμε στη δυσάρεστη φάση των έργων μόνο που αυτή τη φορά, η κοινωνία δεν θα είναι μόνη της, αλλά θα έχει το στήριγμα της κυβέρνησης και της κυβερνητικής πλειοψηφίας» πρόσθεσε.
Η ΥΠΑ δεν καταβάλλει την εθνική συμμετοχή σε τρία μεγάλα έργα
Παράλληλα, σε άλλη ερώτηση του βουλευτή Χίου της ΝΔ κ. Νότη Μηταράκη σχετικά με τα έργα στο αεροδρόμιο του νησιού, ο κ. Σπίρτζης αποκάλυψε ότι παρόλο που η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) όφειλε να δώσει 90 εκατ. ευρώ ως εθνική συμμετοχή σε τρία εν εξελίξει συγχρηματοδοτούμενα έργα στα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, των Χανίων και της Σκιάθου, «δεν έχει δώσει ούτε ένα ευρώ ως εθνική συμμετοχή, με αποτέλεσμα τα έργα να έχουν βαλτώσει».
«Όταν δηλώνουμε ότι βρήκαμε ναρκοθετημένα και υπονευμευμένα έργα, δεν είναι πολιτικάντικη τοποθέτηση, αλλά σκληρή πραγματικότητα» τόνισε.
Ο αναπληρωτής υπουργός υποδομών ήταν επικριτικός με την προηγούμενη κυβέρνηση για εντάξεις στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση» που αφορούσαν ΚΤΕΛ και μητροπόλεις, τα οποία χαρακτήρισε «ρουσφέτια» που ήταν «εκτός χρονοδιαγράμματος», γι' αυτό και απεντάχθηκαν προκειμένου να μη χαθούν χρήματα.
Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι από αντίστοιχες περιπτώσεις του Γ' ΚΠΣ το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχει επιβαρυνθεί με 1,5 δισ. ευρώ, ποσό που εκτιμάται να φτάσει στα 2,5 δισ. ευρώ από την εκπνέουσα προγραμματική περίοδο.
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών ήταν για μία ακόμη φορά επικριτικός για τον τρόπο με τον οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση έκανε τον διαγωνισμό για την ψηφιακή τηλεόραση και το πρόγραμμα για τους gap fillers.
|