Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Στην τελευταία...στροφή πριν από την τελική ευθεία για την αποκρατικοποίηση βρίσκονται οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα τρία ενδιαφερόμενα σχήματα για την απόκτηση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ελληνορωσική κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-RZD, η γαλλική SNCF και η ρουμανική Grupo Feroviar Roman θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές έως το τέλος του προσεχούς καλοκαιριού.
Αυτή τη στιγμή, οι τρεις διεκδικητές διενεργούν τεχνικό και οικονομικό έλεγχο (due diligence) στις εγκαταστάσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαδικασία που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του Μαΐου και θα καθορίσει το ύψος της οικονομικής προσφοράς.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, από τους τρεις διεκδικητές, η SNCF και η ελληνορωσική κοινοπραξία έχουν επιδείξει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Την ίδια στιγμή, η Grup Feroviar Roman φαίνεται φέρεται να αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα, με τον επικεφαλής της Γκρούια Στόικα να έχει κατηγορηθεί για άσκηση επιρροής σε κρατικό διαγωνισμό σε βάρος της κρατικής ρουμανικής εταιρείας CFR Marfa.
Όσον αφορά στους Κινέζους, δεν είχαν εκδηλώσει επίσημο ενδιαφέρον, αλλά ποτέ δεν έπαψαν να ενδιαφέρονται για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και αυτό λόγω της αλματώδους αύξησης του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων που φέρνει η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά και της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του λιμανιού με τα πανευρωπαϊκά δίκτυα που έχει αυξήσει τις εμπορικές αμαξοστοιχίες της και την πληρότητά τους.
Ωστόσο, με τη σύμβαση παραχώρησης να μην προβλέπει την είσοδο στο εν εξελίξει διαγωνισμό ενός νέου σχήματος, η εναλλακτική που διαθέτουν είναι να συμμετέχουν στη διαδικασία σε κοινοπραξία με κάποιο από τα υφιστάμενα σχήματα, κάτι που θα διαφανεί σε μερικούς μήνες, όταν αποσφραγιστούν οι οικονομικές προσφορές.
Οι κρατικές ενισχύσεις
Την ίδια στιγμή, η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί προαπαιτούμενο προκειμένου να «μπει στο συρτάρι» η υπόθεση των κρατικών ενισχύσεων ύψους 714 εκατ. ευρώ που δόθηκαν στον οργανισμό κατά το διάστημα 2007-2009 και αφορούν αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, μεταφορά περιουσιακών στοιχείων κτλ.
Ειδικότερα, η Κομισιόν θέσει ως προϋπόθεση την επιτυχή ιδιωτικοποίηση του οργανισμού προκειμένου να διαγραφεί μεγάλο μέρος των κρατικών ενισχύσεων. Όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει σε αυτή τη φόρμουλα σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις, με τη σημερινή διοίκηση της Κομισιόν και γι’αυτό στόχος είναι η ιδιωτικοποίηση του οργανισμού να βρίσκεται σε καταληκτικό στάδιο πριν αναλάβει καθήκοντα ο νέος πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (1η Νοεμβρίου).
Τροχαίο υλικό
Ας σημειωθεί ότι σε εξέλιξη βρίσκεται και ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. (ΕΕΣΣΤΥ ή ROSCO) για την οποία ενδιαφέρον έχουν εκφράσει η γαλλική Alstom σε κοινοπραξία με τη Damco Energy και η γερμανική Siemens.
Στελέχη των σιδηροδρόμων χαρακτηρίζουν τη νεοσυσταθείσα Rosco ως ένα από τα καλύτερα «assets» του ΟΣΕ, καθώς η εταιρεία διαθέτει τις υποδομές και η ευρωπαϊκή διαπίστευση για την επισκευή φορταμαξών. Οι Κινέζοι -δεν έχουν εκδηλώσει επίσημα ενδιαφέρον- ενδιαφέρονται και για τη Rosco, με τη Siemens να επιδεικνύει τη μεγαλύτερη κινητικότητα.