[Euro2Day] Σε ΟΑΣΑ και ΟΣΕ θα κριθεί ο Ραγκούσης
της Μάρως Τσαντήλα
Η ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων στον ΟΣΕ και στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, που έχουν μεν ξεκινήσει, αλλά έχουν μακρύ δρόμο μπροστά τους πριν θεωρηθεί ότι πέτυχαν τον στόχο τους είναι ίσως το βασικότερο στοίχημα του νέου υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στον τομέα τον μεταφορών.
Ο κ. Γιάννης Ραγκούσης για μία ακόμη φορά καλείται να διαχειριστεί κρίσιμα θέματα που, εκτός των άλλων, σχετίζονται με την καθημερινότητα των πολιτών. Η περίοδος των μεγάλων συγκρούσεων, όπου οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ και στον ΟΑΣΑ βρίσκονταν σε πολυήμερες κινητοποιήσεις, έχει περάσει και η κατάσταση σήμερα εμφανίζεται σαφώς καλύτερη σε σχέση με μερικούς μήνες νωρίτερα, όταν τα ακινητοποιημένα μέσα μαζικής μεταφοράς προκαλούσαν συνεχή προβλήματα στην καθημερινότητα του πολίτη και κατ’ επέκταση έντονη δυσαρέσκεια εναντίον της κυβέρνησης.
Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να κάνει λόγο για προβλήματα που έχουν λυθεί στο σύνολό τους, αφού υπάρχουν ακόμα πολλά να γίνουν, ειδικά στις αστικές συγκοινωνίες και δεν θα πρέπει να αποκλειστούν νέες εντάσεις.
ΟΑΣΑ: Η εξυγίανση προχωρά αργά
Η εφαρμογή του νόμου για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών προχωρά μεν, με αργά βήματα δε.
Η διαδικασία των μετατάξεων βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο, εξακολουθεί όμως να προκαλεί εντάσεις, κυρίως στους εργαζομένους στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο. Τα ζητήματα που σίγουρα θα απασχολήσουν το υπουργείο το επόμενο διάστημα είναι η υπογραφή των νέων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, από τις οποίες αναμένεται ότι θα προκύψει σημαντική μείωση των αποδοχών των εργαζομένων, αλλά και η υιοθέτηση νέων οργανογραμμάτων καθώς και νέων κανονισμών για το προσωπικό.
Στόχος του σχεδίου εξυγίανσης είναι ο δραστικός περιορισμός των ελλειμμάτων που εμφανίζουν οι αστικές συγκοινωνίες. Έως τώρα καταγράφεται μεν βελτίωση, ωστόσο αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση των αποδοχών των εργαζομένων.
Βέβαια, πρέπει να τονίσουμε ότι τα τελευταία στοιχεία δείχνουν αύξηση των εσόδων από πωλήσεις και αυτό αναμφίβολα είναι θετικό στοιχείο, όμως δεν αρκεί για να σταματήσουν οι συγκοινωνίες να έχουν ελλείμματα.
Αναφορικά με τον εκσυγχρονισμό των συγκοινωνιών, η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων πρέπει να προχωρήσει σύντομα τους εν εξελίξει διαγωνισμούς για την εγκατάσταση συστήματος τηλεματικής καθώς και το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Δεν πρόκειται για εύκολο έργο, αν ληφθεί μάλιστα υπόψη ότι πολλές φορές στο παρελθόν έχει επιχειρηθεί να προχωρήσουν τα συγκεκριμένα έργα, ωστόσο η προώθησή τους είναι κρίσιμο ζήτημα για την επιτυχία του φιλόδοξου σχεδίου εξυγίανσης.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Βελτίωση, αλλά και πάλι ελλείμματα
Ανοιχτά ζητήματα θα έχει όμως να αντιμετωπίσει ο κ. Ραγκούσης και στον ΟΣΕ. Η εφαρμογή του σχεδίου εξυγίανσης και εδώ καθυστέρησε, με αποτέλεσμα η εικόνα του οργανισμού να είναι μεν καλύτερη σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, αλλά να βρίσκεται πολύ μακριά εν συγκρίσει με αυτήν που η κυβέρνηση υποσχέθηκε. Το σχέδιο εξυγίανσης ανέφερε ρητώς πως έως το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2011 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα εμφάνιζε ισοσκελισμένο προϋπολογισμό. Τα στοιχεία, βέβαια, δείχνουν ότι η εταιρία μείωσε, και μάλιστα εντυπωσιακά, κατά 80% το έλλειμμά της σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο στο τρίμηνο εμφάνισε έλλειμμα 10,3 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι ένα σημαντικό κομμάτι του ελλείμματος οφείλεται στην καθυστέρηση των μετατάξεων του προσωπικού. Οι διαδικασίες μετάταξης των υπαλλήλων που κρίθηκαν υπεράριθμο προσωπικό σταδιακά ολοκληρώνονται και η περικοπή του κονδυλίου μισθοδοσίας αναμένεται να δώσει ανάσα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Την ίδια ώρα, η διοίκηση της εταιρίας από χθες έθεσε σε εφαρμογή τα νέα δρομολόγια με τα οποία επιχειρεί τη βέλτιστη αξιοποίηση του δικτύου της, με δρομολόγια σε πιο προσιτές ώρες και καλύτερες ανταποκρίσεις. Οι αλλαγές που προωθούνται ουσιαστικά οδηγούν σε μείωση των δρομολογίων, και κατ’ επέκταση του κόστους λειτουργίας, ωστόσο η διοίκηση προσδοκά ότι με καλύτερη εκμετάλλευση του υφιστάμενου δικτύου μπορεί να επιτευχθεί αύξηση της κίνησης και των εσόδων, τα οποία βρίσκονται σε καθοδική τροχιά μετά το κόψιμο πολύ μεγάλων τμημάτων του δικτύου στις αρχές του χρόνου.
Πλέον, ο σχεδιασμός κάνει λόγο για ισοσκελισμένη λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο τέλος του έτους. Περίπου τότε τοποθετείται χρονικά και ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίησή της, από την οποία το Δημόσιο προτίθεται να αποχωρήσει πλήρως. Οι διαδικασίες πρόσληψης συμβούλου που θα αναλάβει την προετοιμασία του διαγωνισμού έχουν καθυστερήσει πολύ και μάλιστα αποτέλεσαν και έναν από τους λόγους της κόντρας που εκδηλώθηκε το προηγούμενο διάστημα μεταξύ του ΥΠΟΜΕΔΙ και του υπουργείου Οικονομίας.
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι με ενδιαφέρον αναμένεται την επόμενη εβδομάδα και η εξέλιξη του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο. Ο διαγωνισμός βρίσκεται στον αέρα εδώ και έναν χρόνο, ενώ οι συνεχείς παρατάσεις προδίδουν τη σοβαρή δυστοκία. Στον διαγωνισμό υπήρξαν πολλές εμπλοκές το προηγούμενο διάστημα και τώρα μένει να φανεί αν αυτές ξεπεράστηκαν.
|