[Kathimerini] Την 1η Απριλίου η παράδοση των οδικών έργων
Με ορίζοντα την 1η Απριλίου κινούνται εργολάβοι και κρατικός μηχανισμός στους τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους. Το ερώτημα είναι αν οι οδικοί άξονες θα παραδοθούν στην κυκλοφορία ταυτόχρονα την ίδια ημέρα και θα εγκαινιαστούν σταδιακά στη συνέχεια, ή θα παραμείνουν κλειστοί μέχρι την τέλεση των επισήμων εγκαινίων μέσα στον Απρίλιο. Σε Ιονία Οδό και Ε65, πάντως, τα τμήματα που θα παραδοθούν τον Απρίλιο είναι μικρότερα από αυτά που αναμενόταν.
Ενα δεκαήμερο έχει απομείνει μέχρι τις 31 Μαρτίου, την ημερομηνία στην οποία συμφωνήθηκε (και ακριβοπληρώθηκε από το Δημόσιο) η παράδοση των έργων. Η εξήγηση για την ανελαστικότητα της ημερομηνίας είναι γνωστή: Στις 31 Μαρτίου υποβάλλονται οι τελικές εκθέσεις για την ολοκλήρωση των ενταγμένων στο ΕΣΠΑ 2007-2013 έργων, επομένως οι αυτοκινητόδρομοι πρέπει να είναι «λειτουργικοί» (δηλαδή σε κυκλοφορία) την επόμενη μέρα.
Σε επικοινωνιακό επίπεδο η κατάσταση έχει περιπλακεί. Το υπουργείο Υποδομών επιθυμεί τη σταδιακή απόδοση των δρόμων στην κυκλοφορία, προκειμένου να δοθεί η δέουσα δημοσιότητα. Σε δήλωσή του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, ανέφερε ότι «από τις αρχές Απριλίου και κάθε εβδομάδα θα γίνεται μια παράδοση. Πρώτος δρόμος που παραδίδεται είναι οι σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα. Δεύτερη παραδίδεται η Κορίνθου-Πατρών πριν από το Πάσχα, ενώ θα ακολουθήσουν ο Ε65 και η Ιονία Οδός».
Το ερώτημα, βέβαια, δεν είναι πότε θα γίνουν οι τελετές εγκαινίων, αλλά πότε θα δοθούν όσα τμήματα είναι έτοιμα στην κυκλοφορία. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», παραχωρησιούχοι και κρατικός μηχανισμός παραμένουν σταθεροί στην ημερομηνία παράδοσης της 31ης Μαρτίου, με την εξαίρεση ίσως της Ιονίας Οδού. Το τοπίο θα ξεκαθαρίσει, ως συνήθως, τελευταία στιγμή.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών:
• Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου είναι η μόνη που θα παραδώσει το σύνολο του κυρίως έργου (σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα).
• Στην Ιονία Οδό, στις 31 Μαρτίου θα είναι έτοιμα τα 183,59 χλμ. από τα 196 χλμ. του αυτοκινητόδρομου. Ωστόσο, σε κυκλοφορία θα δοθούν 33,4 νέα χιλιόμετρα, από το 10ο χλμ. έως το 43ο χλμ. (λειτουργούν ήδη τα τμήματα 43ο-101ο χλμ. και 129ο-182ο χλμ.). Ολα τα υπόλοιπα θα συμπληρωθούν σταδιακά μέχρι τις 30 Ιουνίου 2017. Το πρόβλημα στα τμήματα που λείπουν είναι η σύνδεση: για παράδειγμα, στα πρώτα 10 χλμ. του έργου έχουν κατασκευαστεί τα τμήματα 0-5χλμ. και 6,4-10ο χλμ., αλλά δεν μπορούν να παραδοθούν, καθώς ένα μικρό κομμάτι δεν έχει ολοκληρωθεί και δεν προλαβαίνουν να αδειοδοτηθούν οι σήραγγες Κλόκοβας και Μακύνειας. Ομοίως, στο τμήμα από το 101ο χλμ. έως το 129ο χλμ. επιμέρους τμήματα είναι έτοιμα (101ο-105ο, 108ο-117ο, 118ο-129ο χλμ.) αλλά δεν μπορούν να δοθούν λόγω των ασυνεχειών. Το ίδιο ισχύει και για το τελευταίο τμήμα του έργου (182ο-196ο χλμ.) στο οποίο έχει κατασκευαστεί το 187ο-194ο χλμ. αλλά δεν μπορεί να δοθεί καθώς συναρτάται με την αδειοδότηση της σήραγγας Αμπελιάς.
• Στον Ε65 θα παραδοθούν τα 51 χλμ. από τα 79 χλμ. του τμήματος Ξυνιάδας - Τρικάλων και συγκεκριμένα από το 60ο έως το 111ο χλμ. Στο πρώτο τμήμα, από το 32ο χλμ έως το 60ό, είναι έτοιμα επιμέρους τμήματα (τα 39ο-48ο και 54ο-60ό) αλλά δεν μπορούν να δοθούν σε κυκλοφορία λόγω αδυναμίας σύνδεσης.
• Στην Κορίνθου - Πατρών η εικόνα θα ξεκαθαρίσει μέσα στην εβδομάδα.
|