[Το Βήμα] Δεμένα πλοία λόγω κακής συντήρησης
Το απόγευμα της Κυριακής 9 Φεβρουαρίου το Λιμεναρχείο Βόλου ενημερώθηκε από τον πλοίαρχο του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Πρωτεύς», το οποίο εκτελούσε προγραμματισμένο δρομολόγιο από Βόλο για Σκιάθο - Γλώσσα Σκοπέλου με 109 επιβάτες, 13 ΙΧ, οκτώ φορτηγά και ένα δίκυκλο, ότι κατά τον απόπλου και εντός του λιμένα Βόλου διαπιστώθηκε βλάβη στην αριστερή κύρια μηχανή. Μετά την επιστροφή του πλοίου στο λιμάνι του Βόλου, αποβιβάστηκαν επιβαίνοντες και οχήματα και το δρομολόγιο του πλοίου παρέμεινε ανεκτέλεστο.
Την περασμένη Τετάρτη κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά από το Ηράκλειο Κρήτης με καθυστέρηση τριών ωρών, στις 9 το πρωί αντί για τις 6, το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Κρήτη ΙΙ». Αιτία ήταν μια βλάβη στην αριστερή κύρια μηχανή. Σύμφωνα με το Λιμενικό, στο πλοίο που είχε αναχωρήσει στις 9 το βράδυ της Τρίτης από το Ηράκλειο επέβαιναν 238 επιβάτες, 32 ΙΧ αυτοκίνητα, 88 φορτηγά και ένα δίκυκλο.
Εφθασαν τις 49 οι βλάβες σε μία χρονιά
Αυτά είναι μερικά μόνο περιστατικά στη σειρά πολλών ανάλογων που κρατούν τα πλοία δεμένα και τους επιβάτες καθηλωμένους στα λιμάνια. Στο έλεος του καιρού και των ακτοπλόων λένε ότι βρίσκονται ουκ ολίγες φορές οι νησιώτες, που προτιμούν τα πλοία για τις μετακινήσεις τους λόγω του «τσουχτερού» αεροπορικού εισιτηρίου. Ωστόσο, κυρίως τον χειμώνα, συναντούν και έναν άλλο αστάθμητο παράγοντα που είναι η ακινητοποίηση πλοίου λόγω βλάβης ή ζημιάς. Το αποτέλεσμα είναι συνήθως η ματαίωση δρομολογίων και η ταλαιπωρία των επιβατών. Για την προσωρινή εξυπηρέτησή τους πάντως με μέριμνα της πλοιοκτήτριας εταιρείας, το πλοίο της οποίας έμεινε αναγκαστικά «δεμένο», μετακινούνται συνήθως με άλλα πλοία.
Σύμφωνα με στοιχεία της αρμόδιας υπηρεσίας της Διεύθυνσης Επιθεώρησης Πλοίων του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, κατά το 2011 καταγράφηκαν 23 περιστατικά με ζημιές σε επιβατηγά πλοία. Το 2012 οι βλάβες έφθασαν τις 49 και το 2013 περιορίστηκαν στις 26.
Αναφορικά με το είδος της ζημιάς που ακινητοποιεί τα πλοία, η πιο συχνή είναι η πρόσκρουση σε προβλήτα, ενώ έχουν καταγραφεί επίσης η απώλεια άγκυρας, η πρόσκρουση ή σύγκρουση με άλλο πλοίο κ.ά. Σχετικά με τις μηχανοηλεκτρολογικές βλάβες στα πλοία υπό ελληνική σημαία που μεταφέρουν επιβάτες, το 2012 καταγράφηκαν 110 περιπτώσεις με διάφορα αίτια.
Η διαδικασία
Σε περίπτωση που εμφανιστεί βλάβη στο πλοίο, ενημερώνεται το Λιμενικό, το οποίο εκδίδει προσωρινά απόφαση απαγόρευσης απόπλου ως την αποκατάστασή της. Αδεια απόπλου δίδεται μόνο μετά την προσκόμιση του κατάλληλου σχετικού βεβαιωτικού από τον παρακολουθούντα το πλοίο νηογνώμονα.
Οπως αναφέρουν στελέχη του Λιμενικού, «απαγορεύεται ο απόπλους από τα τοπικά λιμεναρχεία και ακολούθως ενημερώνεται ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) και ο αντίστοιχος Αναγνωρισμένος Οργανισμός (ΑΟ) που εκδίδει τα πιστοποιητικά κλάσης - εφόσον το πλοίο είναι ενταγμένο σε κλάση. Αν ο φορέας έκδοσης των πιστοποιητικών ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος είναι ο εν λόγω οργανισμός, τότε ενημερώνεται ο ίδιος ΑΟ. Τον συντονισμό των ενεργειών έχει ο ΚΕΕΠ, ο οποίος ενεργεί λαμβάνοντας υπόψη τις εκθέσεις επιθεώρησης που έγιναν είτε από τους επιθεωρητές του ΚΕΕΠ ή τοπικών κλιμακίων επιθεώρησης πλοίων των λιμενικών αρχών είτε από νηογνώμονα κατά περίπτωση».
Στελέχη της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου σημείωναν χαρακτηριστικά ότι «οι βλάβες και οι ζημιές δεν οφείλονται κατά κύριο λόγο στην ηλικία του πλοίου. Εξαρτώνται σε μεγάλο ποσοστό από τον βαθμό συντήρησης του πλοίου, σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Η συντήρηση αποτελεί συνεχή υποχρέωση της εταιρείας και του πλοίου να ακολουθείται στο διηνεκές. Επιπλέον επηρεάζεται και από άλλους παράγοντες, οι περισσότεροι των οποίων είναι αστάθμητοι, όπως οι συνθήκες και οι ιδιαιτερότητες της θαλάσσιας διαδρομής που εκτελεί το πλοίο».
Ορισμένοι εκ των επιβατών καταγγέλλουν ότι οι ακτοπλόοι ορισμένες φορές «σκηνοθετούν» βλάβες σε πλοία που έχουν μικρό αριθμό επιβατών στο προς αναχώρηση δρομολόγιο, επειδή σε περίπτωση που ταξιδέψει θα έχει περισσότερα έξοδα από έσοδα. Προτιμούν έτσι, όπως τονίζουν επιβάτες, να το κρατούν δεμένο γλιτώνοντας χρήματα. Από την άλλη πλευρά, εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών εταιρειών δηλώνουν κατηγορηματικά ότι δεν ισχύουν αυτές οι καταγγελίες.
|