[SETimes.com] Περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες με ζημιές
Επιφορτισμένες με έντονες οικονομικές ζημίες, περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες αγωνίζονται για επιβίωση.
Του Ντράζεν Ρεμίκοβιτς
Βαλκανικά έθνη χάνουν χρήματα καλύπτοντας τα χρέη εθνικών αεροπορικών εταιρειών και πρέπει να αναδιαρθρώσουν τις επιχειρήσεις για να συνεχίσουν να πετούν οι αεροπορικές εταιρείες, ανέφεραν ειδικοί.
"Η καλύτερη λύση για την κρίση των αεροπορικών εταιρειών θα ήταν να πωληθούν ή να ιδιωτικοποιηθούν όλα τα ενεργητικά των επιχειρήσεων και να επιτραπεί η είσοδος ενός μεγαλύτερου 'παίκτη' στην αγορά. Οι κυβερνήσεις συντηρούν τις επιχειρήσεις αυτές για χρόνια λόγω κάποιου είδους εθνικής υπερηφάνειας, ωστόσο πρέπει να γίνει κάτι γρήγορα καθώς οι πολίτες χάνουν χρήματα", δήλωσε ο Μίροσλαβ Προκοπίεβιτς, σύμβουλος του Ινστιτούτου Ευρωπαϊκών Μελετών, στους SETimes.
Το αυξανόμενο κόστος καυσίμων είναι μόνο ένας από τους λόγους πίσω από το χρέος των επιχειρήσεων. Το 2011, ένας τόνος καυσίμων για αεροσκάφη κόστιζε 750 ευρώ, ενώ το 2012 η τιμή αυξήθηκε κατά 20 τοις εκατό, σε 900 ευρώ. Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες είναι επίσης χρεωμένες σε διαφόρους πιστωτές, όπως τράπεζες, αερολιμένες και το κράτος.
Μέχρι τα τέλη του 2012, το χρέος των Κροατικών Αερογραμμών ανερχόταν σε πάνω από 50 εκατ. ευρώ. Σε προσπάθεια να σωθεί η επιχείρηση, η διοίκηση σκοπεύει να απολύσει το 20 τοις εκατό περίπου των εργαζομένων της και να πωλήσει μέρος του στόλου αεροσκαφών.
"Η επιχείρηση αυτή θα μπορούσε να λειτουργήσει καλά εάν είχε λεπτομερές σχέδιο. Πρέπει να σταματήσουν οι μη κερδοφόρες πτήσεις. Πρέπει να κλείσουν τα μη χρησιμοποιούμενα γραφεία ανά τον κόσμο. Τα χρέη είναι υψηλά, ωστόσο με καλό σχέδιο και συνεργασία με την ένωση, η κυβέρνηση μπορεί να μεταστρέψει την κατάσταση", δήλωσε ο Τόμισλαβ Ραΐκοβιτς, πρόεδρος της ένωσης εργαζομένων των Κροατικών Αερογραμμών, στους SETimes.
Επί του παρόντος, η επιχείρηση απασχολεί περίπου 1.100 υπαλλήλους, με ετήσια διαμετακόμιση 2 εκατομμυρίων επιβατών.
"Έχουν δυο επιλογές: να πωλήσουν ένα ή δυο αεροπλάνα και την επιχείρηση που έχει στην κατοχή της γη, ή να βρουν στρατηγικό εταίρο ο οποίος θα αγοράσει το 25 με 30 τοις εκατό της κυριότητας των Κροατικών Αερογραμμών", δήλωσε ο Σίνισα Χαϊντάς Ντόντσιτς, υπουργός Ναυτιλιακών, Μεταφορών και Υποδομών.
Η JAT Airways της Σερβίας έχει τεθεί προς πώληση δυο φορές τα τελευταία πέντε χρόνια, ωστόσο χωρίς επιτυχία.
"Η JAT έκλεισε το προηγούμενο έτος με χρέος 170 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, με τη βοήθεια του κράτους, και την αγορά νέου αεροσκάφους, η JAT έχει την ευκαιρία μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους να αποτελέσει ένα θετικό μηδέν", δήλωσε ο Βλάντιμιρ Ογκνιάνοβιτς, γενικός διευθυντής της JAT, στους SETimes.
Η Σερβία ανακοίνωσε το προηγούμενο έτος πως η κυβέρνηση διαπραγματεύεται με την Etihad Airways των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων για να συμμετάσχει στην ίδρυση μίας νέας αεροπορικής εταιρείας. Εάν αποπληρώσει η Etihad τα χρέη της JAT, θα λάβει μερίδιο της αεροπορικής εταιρείας.
Άρθρο το 2012 στην The Economist πρότεινε σε αεροπορικές εταιρείες Βαλκανικών χωρών να ενώσουν τις δυνάμεις τους, επικαλούμενη το παράδειγμα των Σκανδιναβικών Αερογραμμών οι οποίες ξεκίνησαν ως εγχείρημα συνεργασίας μεταξύ των Νορβηγικών, Δανέζικων και Σουηδικών αερογραμμών το 1946, ενώ το 1951 συγχωνεύτηκαν.
Ωστόσο, αεροπορικές επιχειρήσεις Βαλκανικών εθνών αρνούνται την ιδέα.
"Δεν έχουμε καμία πρόθεση να δημιουργήσουμε μία ενωμένη Βαλκανική αεροπορική εταιρεία, ωστόσο είμαστε ανοικτοί σε οποιαδήποτε μορφή ισχυρότερης συνεργασίας με τους συναδέλφους μας από την περιοχή", δήλωσε ο Σρέτσκο Σιμούνοβιτς, διευθυντής των Κροατικών Αερογραμμών.
''Νομίζω ότι οι ιοί των κομπιούτερ θα πρέπει να θεωρηθούν ζωή. Αποκαλύπτει πολλά για την ανθρώπινη φύση το γεγονός ότι η μόνη μορφή ζωής που φτιάξαμε μέχρι σήμερα είναι καθαρά καταστροφική. Φτιάξαμε ζωή κατ’εικόνα και ομοίωσίν μας.''
Stephen Hawking.
|