[Καθημερινή] «Ναυμαχία» Κορέας - Κίνας για ελληνικά πλοία
Σκληρή μάχη για την πρώτη θέση στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών ναυπήγησης νέων πλοίων δίνουν τους τελευταίους μήνες Κίνα και Νότια Κορέα, με την πρώτη να διατηρεί το προβάδισμα. Την ίδια στιγμή, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, παρά την κρίση, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας XRTC, εμφανίζονται να έχουν εν ισχύ ναυπηγικό πρόγραμμα 611 πλοίων (ενδέχεται να υπάρχει αλλαγή του αριθμού προς τα κάτω λόγω ακυρώσεων και να μην έχουν γίνει γνωστές) με συνολική χωρητικότητα 57,9 εκατ. dwt, σε ναυπηγεία κυρίως των δύο παραπάνω χωρών.
Ειδικότερα, στο βιβλίο των κινεζικών ναυπηγείων στην παρούσα χρονική στιγμή, σύμφωνα με τον οίκο G. Moundreas S.A., υπάρχουν παραγγελίες 2.386 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 149,1 εκατ. dwt, ενώ τα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας την 1η Φεβρουαρίου 2012 είχαν υπό παραγγελία 1.103 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 106,6 εκατ. dwt. Τέλος, τα ναυπηγεία της Ιαπωνίας, που τα τελευταία χρόνια έχουν πέσει στην 3η θέση, έχουν στο βιβλίο παραγγελιών τους 684 πλοία, χωρητικότητας 52,7 εκατ. dwt.
Ναυλομεσιτικοί οίκοι υποστηρίζουν ότι τα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας «μπορεί να κερδίσουν περισσότερους πελάτες σε σχέση με τα αντίστοιχα της Κίνας, καθώς κατασκευάζουν και πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG) για τα οποία υπάρχει μεγάλη ζήτηση τους τελευταίους μήνες, η οποία εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατακόρυφα τα επόμενα δύο έτη».
«Χτίζουν» σε Κορέα-Κίνα
Οι Έλληνες εφοπλιστές, όπως αναφέρεται σε έρευνα της εταιρείας XRTC, στα τέλη του 2011 είχαν υπό υλοποίηση πρόγραμμα κατασκευής 611 πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 57.924.690 εκατ dwt. Ειδικότερα, τα 306 πλοία «χτίζονται» στη Νότια Κορέα, ενώ σε κινεζικά ναυπηγεία κατασκευάζονται 267. Στην τρίτη θέση των προτιμήσεων των Ελλήνων εφοπλιστών έρχονται τα ιαπωνικά ναυπηγεία, στην τέταρτη θέση τα ινδικά, στην πέμπτη θέση έρχεται το Βιετνάμ, στην έκτη οι Φιλιππίνες, ενώ στην όγδοη θέση βρίσκεται η Ελλάδα όπου κατασκευάζεται ένα πλοίο συνολικής χωρητικότητας 15 χιλιάδων τόνων.
Κύκλοι της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) ανέφεραν ότι και η Ελλάδα θα μπορούσε να είχε πολύ μεγαλύτερο μερίδιο στις προτιμήσεις των πλοιοκτητών για την κατασκευή, μικρών κυρίως, πλοίων ή εκτεταμένων μετασκευών, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό για τρεις λόγους: πρώτον, λόγω του υψηλού κόστους επισκευών, δεύτερον, επειδή δεν τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης του υπό κατασκευή ή μετασκευή πλοίου και, τρίτον, εξαιτίας της έλλειψης εργασιακής ειρήνης, αποτέλεσμα των «ακραίων μορφών δράσης του συνδικάτου που δραστηριοποιείται στα ναυπηγεία και στην Επισκευαστική Ζώνη Περάματος».
Αύξηση χωρητικότητας
Αυξημένη χωρητικότητα κατά 2,3 εκατ. dwt, στους 264.054 εκατ. τόνους, εμφάνισε ο ελληνόκτητος στόλος στις αρχές Μαρτίου του 2012, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Lloyd’s Register-Fairplay και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας. Αντιθέτως, ο αριθμός των πλοίων είναι μειωμένος κατά 88 μονάδες στα 3.760 πλοία, συνυπολογίζοντας και τα υπό ναυπήγηση πλοία.
Τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους εμφανίζεται μειωμένος και ο αριθμός των πλοίων υπό ελληνική σημαία, ο οποίος αριθμεί πλέον 862 πλοία συνολικής χωρητικότητας 74,5 εκατ. τόνων έναντι 917 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 79,7 εκατ. τόνων το 2011. Στα στοιχεία για τα υπό ελληνική σημαία που αφορούν το 2012, περιλαμβάνονται και 85 υπό ναυπήγηση πλοία.
Να σημειωθεί ότι το ελληνικό νηολόγιο παραμένει πρώτο στις προτιμήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών, με 862 πλοία χωρητικότητας 74,5 εκατ. τόνων, και ακολουθεί η Λιβερία με 630 πλοία χωρητικότητας 45,8 εκατ. τόνων, η Μάλτα με 523 πλοία χωρητικότητας 36,1 εκατ. τόνων και τα Marshall Ιslands με 491 πλοία και χωρητικότητα 35,8 εκατ. τόνων.
|