Οι εταιρείες χαμηλού κόστους έχουν καταφέρει να κερδίσουν ένα μεγάλο μερίδιο στις πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων παγκοσμίως. Αντιθέτως, οι πτήσεις μεγάλης διάρκειας και οι υπερατλαντικές διαδρομές παραμένουν το προπύργιο των μεγάλων αεροπορικών εταιρειών. Ωστόσο, οι εταιρείες χαμηλού κόστους προσβλέπουν να κατακτήσουν και αυτό το κομμάτι της αγοράς προσφέροντας όμως περιορισμένες υπηρεσίες.
Για τους επιβάτες μία πτήση έως 3-4 ώρες σε στενά καθίσματα, χωρίς φαγητό και άλλες υπηρεσίες για να φτάσουν φθηνά στον τόπο των διακοπών τους είναι κάτι που δέχονται αδιαμαρτύρητα. Όταν όμως πρόκειται για μία πτήση πάνω από τον Ατλαντικό ή τον Ειρηνικό δεν είναι μία ευχάριστη προοπτική.
Παρόλα αυτά στην Ασία υπάρχουν εταιρείες που προσπαθούν να εφαρμόσουν το μοντέλο του χαμηλού κόστους στην Ασία, με τελευταία την Singapore Airlines, η οποία θα δημιουργήσει θυγατρική αεροπορική εταιρεία για το σκοπό αυτό.
Εάν αυτό το μοντέλο πετύχει είναι ένα ερώτημα το οποίο απασχολεί έντονη την αεροπορική βιομηχανία σε όλο τον κόσμο.
Επιθετική εξάπλωση
Η Ασία είναι στο επίκεντρο των εξελίξεων καθώς τους τελευταίους μήνες με μία σειρά από συμβατικές εταιρείες να προσπαθούν να προσελκύσουν ένα πιο «ολιγαρκές» κοινό.
Στις αρχές του χρόνου, η ιαπωνική All Nippon Airways ίδρυσε την Peach Aviation, μία αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους με βάση την Οζάκα. Η νέα εταιρεία αναμένεται να ξεκινήσει τις πτήσεις της τον Μάρτιο του 2012. Μέσα σε αυτή τη χρόνια αναμένεται και η χαμηλού κόστους θυγατρική της Thai Airways.
Η τάση για τις εταιρείες χαμηλού κόστος έρχεται με την πρόβλεψη για ραγδαία αύξηση των επιβατών παγκοσμίως, κυρίως στην περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού.
Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, τη Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών, το 2014 θα πραγματοποιούνται 3,3 δισεκατομμύρια επιβατικές πτήσεις ετησίως, περίπου 80 εκατομμύρια πτήσεις περισσότερες σε σχέση με το 2009. Μάλιστα, το 45% από αυτές τις πτήσεις θα πραγματοποιούνται στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού και οι εταιρείες χαμηλού κόστους θέλουν να πάρουν τη μερίδα του λέοντος από αυτή την επιβατική κίνηση.
Η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Jetstar Asia με βάση τη Σιγκαπούρη παρουσίασε αύξηση επιβατών κατά 44%, από 1,8 εκατ. σε 2,6 εκατ.) το 2010, ενώ στη Singapore Airlines οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 1,8%, από 16,3 εκατ. σε 16,6 εκατ. επιβάτες.
Στην Ασία βρίσκεται σε εξέλιξη ένας πραγματικός αγώνας δρόμου των αεροπορικών εταιρειών για να αυξήσουν τον αριθμό των αεροσκαφών τους, προκειμένου να μπορέσουν να μεταφέρουν τους ολοένα και περισσότερους επιβάτες.
Επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων για αύξηση των στόλων τους
Στο αεροπορικό σόου του Παρισιού τον Ιούνιο, η αεροπορική εταιρεία της Ινδίας, Indigo παρήγγειλε 180 νέα αεροσκάφη από την Airbus. Η εταιρεία χαμηλού κόστους της Μαλαισίας, Air Asia παρήγγειλε 200 αεροσκάφη A320neo από την Airbus συνολικής αξίας 18 δισεκ. δολαρίων.
Εν τω μεταξύ, η Air Asia σε συνεργασία με τον εθνικό αερομεταφορέα της Ινδίας, ΑΝΑ (All Nippon Airlines) ανακοίνωσε πρόσφατα την ίδρυση μίας αεροπορικής εταιρείας χαμηλού, με βάση το αεροδρόμιο Ναρίτα στο Τόκιο.
Αντίστοιχες κοινοπραξίες έχει δημιούργησε στη νοτιο-ανατολική Ασία, σε Ταϊλάνδη, Φιλιππίνες και Βιετνάμ. Καθώς οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους μεγαλώνουν, αυξάνονται μαζί τους και οι στόχοι τους.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από BBC