Το Μόναχο έχει τις καλύτερες αστικές συγκοινωνίες σύμφωνα με έρευνα του 15 αυτοκινητιστικών συλλόγων της Ευρώπης, υπό την αιγίδα του γερμανικού συλλόγου ADAC.
Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 23 πόλεις διαπιστώνει μία ποικιλία ποιότητας στη δημόσια πληροφόρηση, τους χρόνους αναμονής και τις τιμές για τους επισκέπτες και τους μόνιμους κατοίκους. Σύμφωνα με την έρευνα μόλις εννέα πόλεις προσφέρουν αποδεκτές συγκοινωνιακές συνθήκες και επισημαίνει ότι πρέπει να ληφθούν αρκετά μέτρα προκειμένου οι δημόσιες συγκοινωνίες να γίνουν μία ελκυστική εναλλακτική στο αυτοκίνητο μέσα στην πόλη. Οι αστικές συγκοινωνίες βρέθηκαν βάσει του χρόνου αναμονής, την πληροφόρηση που παρέχεται, την ευκολία στη μεταφορά, το κόστος, το ωράριο λειτουργίας και την πρόσβαση σε πάρκινγκ αυτοκινήτων και ποδηλάτων.
Το Μόναχο βαθμολογήθηκε «πολύ καλά» λόγω των γρήγορων ανταποκρίσεων, της καλή ενημέρωσης στις στάσεις και τα οχήματα και την καλά οργανωμένη ιστοσελίδα.
Έντεκα ακόμη πόλεις βαθμολογήθηκαν ως «καλές» - Ελσίνκι, Βιέννη, Πράγα, Αμβούργο, Κοπεγχάγη, Φραγκφούρτη, Βαρκελώνη, Λειψία, Κολωνία, Ρώμη και Βέρνη. Ωστόσο, στην έρευνα αποτυπώνονται τα αδύναμα σημεία των πόλεων. Ενώ η Ρώμη έχει φθηνές αστικές ανταποκρίσεις και καλές μεταφορές, παρέχει ελλιπή ενημέρωση στους επιβάτες. Στην Φραγκφούρτη το εισιτήριο για το λεωφορείο είναι πολύ ακριβό.
Πόλεις όπως το Παρίσι, οι Βρυξέλλες, το Άμστερνταμ, η Βαρσοβία, το Όσλο, η Λισσαβώνα, η Μαδρίτη, το Λονδίνο και η Βουδαπέστη βαθμολογήθηκαν ως «αποδεκτές».
«Πολύ φτωχές» κρίθηκαν οι συγκοινωνίες στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας – όπου το δίκτυο του τραμ φτάνει μόλις τα 13 χλμ. στο κέντρο της πόλης - και στη Λουμπιάνα της Σλοβενίας. Οι δύο βαλκανικές πρωτεύουσες προσπαθούν σε αυτή τη φάση να αναδιοργανώσουν τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες τους.
Επιπλέον, η έρευνα έδειξε ότι μόλις το 1/3 από τις 23 πόλεις διαθέτουν σήμανση για τους τυφλούς στις στάσεις και μόλις το 1/5 προσφέρει πρόσβαση για τα άτομα με αναπηρία. Ένα στα τρία δίκτυο χρησιμοποιούν «έξυπνα εισιτήρια» που χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που διανύει ο επιβάτης. Για παράδειγμα στην Ολλανδία, τα «έξυπνα εισιτήρια» του Άμστερνταμ, μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλες τις δημόσιες συγκοινωνίες της Ολλανδίας.
Το Λονδίνο καταλαμβάνει μόλις την 20η θέση στον σχετικό κατάλογο, παρά τα διόδια για την είσοδο των οχημάτων στο κέντρο της πόλης. Παράλληλα, έχει τα πιο ακριβά εισιτήρια.
Τέλος, η Πράγα είναι η φθηνότερη πόλη. Μία μηνιαία κάρτα κοστίζει μόλις 20 ευρώ, ενώ η πόλη προσφέρει δωρεάν τηλεφωνική γραμμή ενημέρωσης σε τρεις γλώσσες.
Εκτός έρευνας η Αθήνα
Παρότι αρχικά είχε σχεδιαστεί να μπει στη σχετική λίστα και η Αθήνα, ωστόσο η έρευνα δεν πραγματοποιήθηκε καθώς ομάδα που έφθασε στην ελληνική πρωτεύουσα δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το έργο της. Κύριες αιτίες ήταν η έλλειψη αξιόπιστων πληροφοριών για τις υπηρεσίες που προσφέρει οι εταιρείες αστικών συγκοινωνιών. Επιπλέον, όπου υπήρχε ενημέρωση ήταν μόνο στα ελληνικά, κάτι που δυσκολεύει τους επισκέπτες που φθάνουν στην πόλη.
Στην έρευνα επισημαίνεται ότι στην ιστοσελίδα του ΟΑΣΑ δεν υπάρχει επαρκής ενημέρωση για τη σύνδεση της πόλης με το αεροδρόμιο. Για τις αναλυτικές πληροφορίες, η ιστοσελίδα παραπέμπει τον επισκέπτη στους επιμέρους οργανισμούς. Μάλιστα, τονίζεται ότι ακόμη και για τις τρεις γραμμές του μετρό και του ηλεκτρικού δεν υπάρχει κοινή ιστοσελίδα. Επιπλέον, σε πολλά σημεία δεν συμπίπτουν ούτε καν οι στάσεις λεωφορείων ή του μετρό. Στην έρευνα γίνεται λόγος για την αγενή συμπεριφορά των οδηγών, ενώ οι ελεγκτές των συλλόγων περίμεναν έως και μισή ώρα για να πάρουν το σωστό λεωφορείο.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από AP