Ο διαρκής και μόνιμος έλεγχος των διοικήσεων σε συνδυασμό με την πιστή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, τον ενιαίο προϋπολογισμό σε ορισμένες περιπτώσεις αλλά και την τοποθέτηση ενός προσώπου στις θέσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου, αποτελούν τις βασικές αρχές του μοντέλου διοίκησης των ΔΕΚΟ που προτίθεται να εφαρμόσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στους εποπτευόμενους φορείς.
Εως τα Χριστούγεννα αναμένεται να έχουν τοποθετηθεί οι νέες διοικήσεις στις συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ με προτεραιότητα στον ΟΣΕ αλλά και τις θυγατρικές του, δεδομένου ότι υπάρχουν σημαντικά σιδηροδρομικά έργα σε εξέλιξη, ενώ και η συνολική ζημία του οργανισμού, η οποία ξεπερνά τα 9 δισεκατομμύρια ευρώ, επιβαρύνεται μέρα με την ημέρα.
Ηδη στο υπουργείο Υποδομών έχουν συγκεντρωθεί τα βιογραφικά όλων των ενδιαφερομένων για τις θέσεις των διοικητών των ΔΕΚΟ πλην της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, για την οποία δεν έχει προκηρυχθεί η θέση καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη αρκετοί διαγωνισμοί.
Κίνδυνος
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους» θα επιλεγεί ένα πρόσωπο για την κάλυψη των θέσεων προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου σε κάθε οργανισμό, ενώ η πρόταση για ενιαία διοίκηση σε μητρική και θυγατρικές σε ορισμένους συγκοινωνιακούς φορείς δεν φαίνεται προς το παρόν να κερδίζει έδαφος καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος καθυστέρησης στα εν εξελίξει έργα.
Ανεξαρτήτως πάντως των προσώπων τα οποία τελικά θα επιλεγούν, η ηγεσία του υπουργείου είναι αποφασισμένη να μην επιτρέψει την επανάληψη φαινομένων του παρελθόντος, συμπεριλαμβανομένων της απώλειας πόρων και των καθυστερήσεων.
Γι' αυτό και διαμηνύει εκ των προτέρων ότι οι νέοι διοικητές θα επισκέπτονται το υπουργείο τουλάχιστον δύο φορές τον μήνα προκειμένου να ενημερώνουν για την πορεία των οργανισμών, ενώ κανείς δεν αποκλείει να υπάρξουν επιπτώσεις σε περιπτώσεις αδικαιολόγητων καθυστερήσεων. Στελέχη του υπουργείου μάλιστα κάνουν λόγο για εφαρμογή «μετρήσιμων ποσοτικών και ποιοτικών δεικτών».
Προτεραιότητα στην τοποθέτηση διοικήσεων έχει ο Ομιλος του ΟΣΕ, για τον οποίο μάλιστα θα επανεξεταστεί μοντέλο λειτουργίας στα πρότυπα δημιουργίας εταιρείας holding, όπως συμβαίνει στη Γαλλία και στη Γερμανία. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, η λύση της ανεξαρτητοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία ακολουθήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, εμφανίζεται αδιέξοδη. Η εταιρεία εμφανίζει μόνο ζημίες, οι οποίες πέρυσι ανήλθαν σε 800 εκατομμύρια ευρώ.
Θα ακολουθήσει η τοποθέτηση διοίκησης στον ΟΑΣΑ, για τον οποίο εξετάζεται το μοντέλο ενιαίας χρηματοδότησης και σχεδιασμού στον οργανισμό (και όχι σε κάθε συγκοινωνιακή εταιρεία χωριστά). Ο ΟΑΣΑ, ο οποίος θα έχει και την ευθύνη υλοποίησης των έργων, θα μπορεί να κάνει στη συνέχεια συμβάσεις με τις θυγατρικές του.
Η κίνηση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο της δημιουργίας Μητροπολιτικού Φορέα για τις συγκοινωνίες του λεκανοπεδίου, στον οποίο θα ενταχθεί και η δημοτική συγκοινωνία. Πρόκειται για σχέδιο, το οποίο βρίσκει σύμφωνους και τους συγκοινωνιολόγους, οι οποίοι αποδίδουν πολλά από τα υφιστάμενα προβλήματα του συγκοινωνιακού σχεδιασμού στην πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων σε πολλούς φορείς.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ