Το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις οδηγεί τους συγκοινωνιολόγους στην υιοθέτηση σειράς μέτρων, προκειμένου να δοθούν κυκλοφοριακές λύσεις και ποιοτικές «ανάσες» στους πολίτες.
Η καθημερινή ταλαιπωρία στις οδικές αρτηρίες των μεγαλουπόλεων, δεν έχει επιπτώσεις μόνο στην τσέπη των οδηγών, αλλά και στην υγεία τους, αφού ο εκνευρισμός εκείνου που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι σ' έναν μποτιλιαρισμένο δρόμο, «χτυπά» κόκκινο.
Αντίστοιχη επιβάρυνση καταγράφεται στο περιβάλλον με την απελευθέρωση βλαπτικών ρύπων και ενοχλητικών ήχων.
Τα προβλήματα αυτά ίσως να λύνονταν, αν γινόταν αντιληπτός ο χώρος, που καταλαμβάνουν ένα αυτοκίνητο, ένα λεωφορείο και ένα ποδήλατο.
Τα μέλη της ποδηλατικής ομάδας «BikeRespect» της Θεσσαλονίκης επιχείρησαν φωτογράφιση των τριών αυτών μέσων στο πλακόστρωτο του Λευκού Πύργου, έχοντας προηγουμένως λάβει τις απαραίτητες άδειες από το δήμο Θεσσαλονίκης και τον ΟΑΣΘ.
Έτσι, βρέθηκαν πλάι - πλάι, ένα λεωφορείο, 60 αυτοκίνητα και 60 ποδήλατα και σε πανοραμική φωτογραφία καταγράφηκε η πραγματική διάσταση του χώρου, που καταλαμβάνουν αφενός όλα μαζί τα μέσα μεταφοράς και αφετέρου το κάθε μέσο ξεχωριστά.
Στη φωτογραφία, στην οποία απεικονίζονται 60 αυτοκίνητα, ο όγκος των λαμαρίνων, που «ξεδιπλώνεται» σε πολλά τετραγωνικά στο πλακόστρωτο, προκαλεί δέος και δυσφορία.
Η «βαριά» αίσθηση του ματιού αποφορτίζεται με την εικόνα ενός λεωφορείου, που μπορεί να μεταφέρει άνετα 60 ανθρώπους.
Αυτομάτως διαπιστώνεται ότι η χρήση λεωφορείου αποτελεί ιδανική λύση για τις καθημερινές μετακινήσεις στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις, αφού καταλαμβάνει λιγότερο χώρο και, συνεπώς, συμβάλλει στη μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος.
Είναι σημαντικό ότι ο αριθμός των πολιτών, που επιλέγουν κάποιο από τα μαζικά μέσα μεταφοράς, αυξάνεται διαρκώς.
Είναι, όμως, ελπιδοφόρο το ότι το ποδήλατο μπαίνει πια δυναμικά στη ζωή των πολιτών της Θεσσαλονίκης. Με την κατασκευή ποδηλατοδρόμων στην πόλη, όλο και περισσότεροι Θεσσαλονικείς επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους το ποδήλατο, κερδίζοντας χρόνο και χρήμα, αλλά κυρίως, εξασφαλίζοντας για τον εαυτό τους καλή φυσική κατάσταση.
Μάλιστα, από τη φωτογραφική απεικόνιση των ποδηλάτων - στο πλαίσιο της δράσης της «BikeRespect» - διαπιστώνεται ότι το ποσοστό κατάληψης του πλακόστρωτου από 60 ποδήλατα είναι ακόμη μικρότερο και από εκείνο του ενός λεωφορείου.
Οι πολίτες «τιμούν» το εναλλακτικό μέσο μετακίνησης «παντρεύοντάς» το με το ΙΧ τους.
Η εικόνα αυτοκινήτων, που φέρουν σχάρες ποδηλάτου στο πίσω μέρος τους, τείνει να γίνει συνήθης.
Το πρώτο δε «επίσημο» βήμα προς τη συνύπαρξη του ποδηλάτου με το αυτοκίνητο, έγινε ήδη.
Μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας ενσωμάτωσε στον πίσω προφυλακτήρα της σχάρα για μεταφορά ποδηλάτων και το παράδειγμά της, αναμένεται σύντομα να ακολουθήσουν και άλλες βιομηχανίες.
Κείμενο: Κυριάκος Παρασίδης