RE: [Η Καθημερινή] Στις 9/1 τελικά κλείνουν τα φτερά οι Κ.Α.
Το "σχέδιο Β" δεν νομίζω να περπατήσει. Μπορεί οι παλαιότερες γενιές των απόδημων Κυπρίων να αγαπάμε πολύ την πατρίδα μας, και μας πονάει το γεγονός ότι η Κύπρος θα υποστεί ένα τέτοιο (ακόμα) πλήγμα. Μέσα σε 10 χρόνια, κλείνουν και οι 5 αεροπορικές εταιρείες που είχε η χώρα. Και ναι μεν η Aerotrans και η Freedom ήταν ερασιτεχνικές, εξ αρχής καταδικασμένες απόπειρες, αλλά από την άλλη και η Helios και η Eurocypria είχαν μια σημαντική παρουσία, πόσο δε περισσότερο οι Κυπριακές Αερογραμμές που είναι (για όσο ακόμα μπορούμε να χρησιμοποιούμε ενεστώτα) ο εθνικός αερομεταφορέας.
Ειδικά για την παροικία της Ελλάδας, το πλήγμα θα είναι το σοβαρότερο. Ελλείψει ανταγωνιστή, μετά την αποχώρηση και της Olympic Air από την γραμμή Λάρνακας - Αθήνας, η Aegean, που αποκτά πλέον μονοπώλιο της γραμμής αυτής, θα αυξήσει κάθετα τις τιμές των εισιτηρίων. Η Ryanair είναι ανταγωνιστής εφόσον δραστηριοποιείται στην ίδια γραμμή, και στην Κύπρο δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Η Πάφος εξυπηρετεί το δυτικό τμήμα της Κύπρου, δεν εξυπηρετεί όμως κάποιον που έχει τελικό προορισμό την ανατολική πλευρά (Λάρνακα, Λευκωσία, Αγία Νάπα, Πρωταρά, Παραλίμνι κ.τ.λ.), οπότε πλέον οι μετακινήσεις προς την Κύπρο θα περιοριστούν στις αναγκαίες. Με την κρίση στην Ελλάδα, ένας απόδημος Κύπριος σκέφτεται τα € 200 - € 250 που μπορεί να κάνει τώρα ένα εισιτήριο για Λάρνακα, πολύ δε περισσότερο όταν την ίδια στιγμή πας Λονδίνο με € 150. Σκεφτείτε τι θα γίνει αν τα εισιτήρια πάνε π.χ. στα € 300...
Όσον αφορά την μεγαλύτερη παροικία Κυπρίων, αυτή του Λονδίνου, οι εναλλακτικές που απομένουν είναι σαφώς περισσότερες, καθώς οι British Airways, Monarch, Thomas Cook και easyJet πετάνε όλο τον χρόνο από το Λονδίνο προς την Λάρνακα.
Το σενάριο περί δημιουργίας νέου αερομεταφορέα από το μηδέν, ξεκινώντας με καθαρό χαρτί, στην οικονομική κατάσταση που βρίσκεται σήμερα η Κύπρος είναι μεγάλο ρίσκο. Η οικονομία της Κύπρου, καλώς ή κακώς, είναι στενά συνδεδεμένη με αυτή της Ελλάδας. Η πολιτική αστάθεια στην Ελλάδα και η ενδεχόμενη χρεωκοπία της και έξοδος από το Ευρώ, θα συμπαρασύρει και την Κύπρο. Μπορεί η Κύπρος να μην χρεωκοπήσει ως κράτος, αλλά σίγουρα θα υποστούν πλήγμα όσες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Ένα νέο "κούρεμα" κεφαλαίων είναι πιθανό. Γιατί κάποιος που έχει μοχθήσει στην Αγγλία ή αλλού για να φτιάξει περιουσία να την ρισκάρει; Ίσως μια λύση να ήταν η νέα εταιρεία, με δεδομένη την ελευθερία εκτέλεσης πτήσεων εντός Ε.Ε., να την συμφέρει να μην έχει ως καταστατική έδρα την Κύπρο αλλά άλλη χώρα. Αυτό θα της επέτρεπε να εκτελεί πτήσεις από την Κύπρο προς οπουδήποτε στην Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων σημαντικών προορισμών των σημερινών Κ.Α., όπως Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λονδίνο, Amsterdam, Ζυρίχη κ.ά., χωρίς να κινδυνεύει από ενδεχόμενη κατάρρευση της Κυπριακής οικονομίας.
Και ίσως μια νέα εταιρεία, αν τελικά δημιουργηθεί, να ήταν ορθότερο να ακολουθήσει ένα δόγμα που "φέρνει" προς τις low-cost εταιρείες, κάτι που εφαρμόζουν και άλλοι εθνικοί αερομεταφορείς πλέον, όπως η Aer Lingus της Ιρλανδίας και η Air Baltic της Λετονίας, απομακρύνοντας από πάνω τους κάποιες δαπάνες και προσφέροντας ελκυστικότερους ναύλους για τους επιβάτες. Μια νέα εταιρεία μπορεί να μην κληρονομεί τα χρέη της προκατόχου, αλλά δεν παύει να απαιτεί κεφάλαια για την δημιουργία της, τα οποία θα κληθεί να αποσβέσει σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον, όπου οι low-cost, με πρώτη την Ryanair, και το τρίο της Μέσης Ανατολής (Emirates, Etihad, Qatar) γιγαντώνονται με φρενήρεις ρυθμούς και σαρώνουν κάθε άλλη εταιρεία που δραστηριοποιείται στις ίδιες αγορές με αυτές.
|