Επτά εργολαβίες που βρίσκονται σε εξέλιξη ή αναμένεται να δημοπρατηθούν στο επόμενο διάστημα από την ΕΡΓΟΣΕ, υπόσχονται να φέρουν την Πάτρα πιο κοντά στην Αθήνα, καθώς η διαδρομή με τον σιδηρόδρομο θα διαρκεί μία ώρα και πενήντα λεπτά.
Ειδικότερα, βρίσκεται σε εξέλιξη η εργολαβία «Κατασκευή υποδομής νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος και σήραγγας Παναγοπούλας» με ανάδοχο σχήμα την κοινοπραξία AKTΩΡ - J&P ΑΒΑΞ -INTRAKAT.
Το έργο, προϋπολογισμού 315 εκατ. ευρώ, αφορά την κατασκευή της υποδομής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, σε μήκος 22 χλμ, των απαιτούμενων σιδηροδρομικών και οδικών γεφυρών και την κατασκευή παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου με τις αντίστοιχες άνω και κάτω οδικές διαβάσεις για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας.
Επίσης, βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο «Κατασκευή υποδομής νέας διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής στο τμήμα από Χ.Θ. 73+135 έως Χ.Θ. 79+750, σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων και Η/Μ οδικών έργων στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη (Α.Σ. 512/12)», προϋπολογισμού 93,8 εκατ. ευρώ και με ανάδοχο τις J&P ΑΒΑΞ - ΑΕΓΕΚ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Παράλληλα, θα κληθεί να υπογράψει τις επόμενες ημέρες την εργολαβία για το έργο -«σκούπα» της Πελοποννήσου «Κατασκευή Υπολειπόμενων Εργων Υποδομής, Επιδομής, Σηματοδότησης - Τηλεδιοίκησης, Τηλεπικοινωνιών και Ηλεκτρομηχανολογικών Εγκαταστάσεων Σηράγγων για τη Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Κιάτο - Ροδοδάφνη» (ΑΔ 715), προϋπολογισμού 273 εκατ. ευρώ, η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ - Thales - ΞΑΝΘΑΚΗΣ.
Σημειωτέον η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - J&P-ΑΒΑΞ - ΤΕΡΝΑ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ, που είχε διεκδικήσει το έργο, έχει προσφύγει κατά της ανάληψης του έργου από την μειοδότρια κοινοπραξία.
Επίσης, η ΕΡΓΟΣΕ αναμένει το «πράσινο φως» από τον ΟΣΕ για να δημοπρατήσει το έργο της δημιουργίας νέας γραμμής στο τμήμα Ψαθόπυργος - Αγυιά, το οποίο θα φέρει την νέα σιδηροδρομική γραμμή στα όρια του πολεοδομικού συγκροτήματος της Πάτρας. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός θα κυμανθεί γύρω στα 150 εκατ. ευρώ, ενώ το έργο θα έχει αρκετές τεχνικές δυσκολίες, με υπογειοποιήσεις, βυθίσεις γραμμών, Cut & Cover κτλ.
Ακόμη, η ΕΡΓΟΣΕ θα δημοπρατήσει την εργολαβία για την εγκατάσταση του εναέριου δικτύου Ηλεκτροκίνησης στην νέα γραμμή Κιάτο - Ροδοδάφνη, η οποία είχε μείνει εκτός της κύριας εργολαβίας, καθώς το υπουργείο Περιβάλλοντος καθυστέρησε να εγκρίνει την μελέτη περιβαλλοντικών όρων του έργου.
Επίσης, θα ακολουθήσει μία ακόμη εργολαβία - «σκούπα» στο τμήμα Ροδοδάφνη - Αγυιά, που θα εγκαταστήσει σηματοδότηση, ηλεκτροκίνηση και επιδομή για τα τμήματα που μένουν εκτός των προηγούμενων εργολαβιών.
Οι δυσκολίες για την είσοδο στην Πάτρα
Η μεγαλύτερη, όμως, πρόκληση, όπως παραδέχονται στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ είναι η διέλευση της νέας γραμμής μέσα από το πολεοδομικό συγκρότημα της Πάτρας και η σύνδεσή της με το λιμάνι.
Η προηγούμενη μελέτη της ΕΡΓΟΣΕ, η οποία προέβλεπε υπογειοποιημένο σιδηροδρομικό διάδρομο καθ' όλο το μήκος της γραμμής, είχε έναν προϋπολογισμό έργου ύψους 700 εκατ. ευρώ και κρίθηκε αδύνατον να βρεθούν τα χρήματα. Έτσι, επελέγη μία πιο οικονομική λύση, που κατά μέγιστον θα κοστίσει 150 εκατ. ευρώ, ίσως και λιγότερο, όπως αναφέρουν πηγές της εταιρίας.
Η διπλή γραμμή, μεικτού εύρους, προτείνεται να ξεκινά επιφανειακά από την Αγυιά, και να βυθίζεται στο σημείο που συναντά το πολεοδομικό συγκρότημα και να συνεχίζεται ημιβυθισμένη έως τον σταθμό του Αγίου Διονυσίου, όπου προγραμματίζονται αρκετά έργα διαμόρφωσης του ως συγκοινωνιακού κόμβου, όπως πάρκινγκ, πλατεία κτλ. Έπειτα θα συνεχίζει μονή γραμμή υπογειοποιημένη έως τον σταθμό του Αγίου Ανδρέα, μετά από τον οποίο θα βγαίνει εκ νέου στην επιφάνεια και θα συνεχίζει επίγεια έως και το λιμάνι.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΕΡΓΟΣΕ είναι έτοιμη να αναθέσει μελέτη οριστικοποίησης της συγκεκριμένης πρότασης για να ακολουθήσει η μελέτη των περιβαλλοντικών όρων και, στη συνέχεια, η μελέτη εφαρμογής. Παρόλο που δεν έχουν εξασφαλιστεί πόροι για την κατασκευή του έργου, στόχος της ΕΡΓΟΣΕ είναι έως το 2020 το έργο να έχει ολοκληρωθεί.
Σημειωτέον ότι η ΕΡΓΟΣΕ έχει μελέτες σε εξέλιξη για την κανονικοποίηση, δηλαδή την μετατροπή της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής εύρους ενός μέτρου, σε κανονικού εύρους , δηλαδή σε 1,435 μέτρων, πέραν της Πάτρας με κατεύθυνση την Καλαμάτα, αλλά και τον εκσυγχρονισμό τους. Μάλιστα, εκτενής συζήτηση για τα σχέδια της ΕΡΓΟΣΕ στην βόρεια Πελοπόννησο και την Πάτρα έγινε την Τετάρτη στα γραφεία της εταιρίας, τα οποία επισκέφθηκε ο νέος δήμαρχος της πόλης, κ. Κώστας Πελετίδης.
Εκτός χρονοδιαγράμματος η αναβάθμιση της γραμμής
Αυτό που έχει τεθεί εκτός χρονοδιαγράμματος είναι οι εργασίες αναβάθμισης της υφιστάμενης μετρικής γραμμής στην Πάτρα, κατ' εφαρμογή μελέτης που εκπόνησαν οι τεχνικές υπηρεσίες του δήμου της Πάτρας.
Ο ΟΣΕ τον Αύγουστο του 2013 είχε αναλάβει να δημοπρατήσει την δημιουργία σταθμών και Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στο τμήμα Πάτρα - Κάτω Αχαγιά. Η μελέτη του Δήμου Πατρέων προβλέπει την δημιουργία 11 στάσεων και 35 ΑΣΙΔ, αλλά και επέκταση του προαστιακού προς Ανατολάς με δημιουργία στάσης στα Αραχωβίτικα.
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός, περίπου 5 εκατ. ευρώ, σχεδιαζόταν να χρηματοδοτηθεί από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δυτικής Ελλάδας, με στόχο να ολοκληρωθεί έως το 2015. Ωστόσο, δεν έχει υπάρξει κάποια εξέλιξη.