Νέα αναβολή παίρνουν τα σχεδιαζόμενα εδώ και 100 χρόνια έργα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και του Δυτικού Αξονα, καθώς ο προϋπολογισμός των συγκοινωνιακών έργων στο Σύμφωνο Εταιρικής Ευθύνης (ΣΕΣ), δηλαδή στο «νέο ΕΣΠΑ», δεν επαρκεί για την κάλυψη όλων των έργων του ΟΣΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», προκρίνονται τα έργα-γέφυρες της τρέχουσας περιόδου του ΠΑΘΕΠ, ο σιδηροδρομικός άξονας της πρωτεύουσας, η δημιουργία ηλεκτροκίνησης στη Θεσσαλία και ο εκσυγχρονισμός των γραμμών Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας και ίσως Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο.
Εκτός ελλείψει πόρων
Οπως πληροφορείται «Το Βήμα», τίθενται εκτός προγράμματος ελλείψει πόρων τα προτεινόμενα έργα από τον ΟΣΕ Καλαμπάκα - Κοζάνη (742 εκατ. ευρώ), Καλαμπάκα - Ιωάννινα - Ηγουμενίτσα (1,743 δισ. ευρώ), Φλώρινα - Κρυσταλλοπηγή - Kapshtice (397 εκατ. ευρώ), ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση της γραμμής Πλατύ - Εδεσσα - Φλώρινα, Μεσονήσι - Καύκασος και Αμύνταιο - Κοζάνη (219 εκατ. ευρώ). Μάλιστα, «κόπηκε» και η πρόταση εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης στη γραμμή Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη, εκτιμώμενου προϋπολογισμού περίπου 200 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, παρελθόν αποτελεί το σχέδιο του Δυτικού Αξονα της μονής γραμμής Αντίρριο - Ιωάννινα, μήκους 210 χλμ. και προϋπολογισμού 776 εκατ. ευρώ, ενώ οριστικά εκτός συζήτησης τίθεται η ιδέα κατασκευής γραμμής Θεσσαλονίκη - Αμφίπολη - Καβάλα, εκτιμώμενου κόστους 1,2 δισ. ευρώ, αλλά και η διάσημη σήραγγα της Σφίγγας (προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ). Συνολικά, πρόκειται για έργα, ύψους 6 δισ. ευρώ, που θα παραμείνουν στα χαρτιά ελλείψει πόρων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με απάντηση του υφυπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου σε ερώτηση του βουλευτή Βοιωτίας της ΝΔ κ. Ευάγγελου Μπασιάκου προκύπτει ότι ο ΟΣΕ δρομολογεί εργολαβίες ύψους 52 εκατ. ευρώ που αφορούν αντικαταστάσεις σιδηροτροχιών, συντηρήσεις και αναβαθμίσεις.
Τα κυριότερα εξ αυτών είναι η αναβάθμιση του προαστιακού της Πάτρας (4,2 εκατ. ευρώ), η ανακαίνιση της γραμμής Θεσσαλονίκης - ΤΧ1 - ΟΛΘ (5,5 εκατ. ευρώ) και η ανακαίνιση της σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμός - Λουτράκι με προϋπολογισμό 14,2 εκατ. ευρώ. Για το τελευταίο έργο, αν και δεν διευκρινίζεται, φαίνεται ότι αφορά τη μετατροπή της γραμμής από το μετρικό σε κανονικό εύρος, ούτως ώστε να ενωθεί το Λουτράκι με τον Προαστιακό. Επίσης, σύμφωνα με τον σχεδιασμό συντήρησης του δικτύου (2015 - 2021) του ΟΣΕ «θα απαιτηθούν περίπου 80 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του δικτύου, καθώς και 300 εκατ. ευρώ περίπου για τη συντήρησή του».
Δημοπρατήσεις
Παράλληλα, η ΕΡΓΟΣΕ προγραμματίζει στο πρώτο εξάμηνο του 2014 τη δημοπράτηση των υπολειπόμενων εργασιών για την ολοκλήρωση της αναβάθμισης του τμήματος Πειραιάς - Αθήνα - Τρεις Γέφυρες, όμως η σηματοδότηση του έργου θα δημοπρατηθεί ως ξεχωριστή εργολαβία στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, με στόχο ο εκσυγχρονισμός του άξονα να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2015. Στο τμήμα Πολύκαστρο - Ειδομένη κατασκευάζεται παραλλαγή της γραμμής με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση, ενώ εντός του 2014 θα δημοπρατηθεί η ολοκλήρωση των υπολειπόμενων εργασιών, με στόχο να τελειώσει το 2016.
Επίσης, στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας θα δημοπρατηθεί μέσα στο 2014 εργολαβία για αναβαθμίσεις στην υποδομή, αλλά και για τη δημιουργία ηλεκτροκίνησης στην υφιστάμενη γραμμή, με προϋπολογισμό τουλάχιστον 80 εκατ. ευρώ. Επίσης, φαίνεται να γλιτώνει η πρόταση δημιουργίας ηλεκτροκίνησης στη γραμμή του Εβρου, προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, τρέχουν τα έργα στην Πελοπόννησο και ετοιμάζονται νέες δημοπρατήσεις για να φτάσει το τρένο έξω από την Πάτρα ως το 2017.
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, ωριμάζουν μελετητικά η σύνδεση του εμπορικού λιμένα Καβάλας με το δίκτυο, η κανονικοποίηση και αναβάθμιση της γραμμής Πάτρα - Πύργος - Καλαμάτα, η υπογειοποίηση του τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου, ΣΣ Αθηνών - Τρεις γέφυρες, η αναβάθμιση της γραμμής Αχαρνές - Οινόη και η επέκταση του προαστιακού προς Λαύριο.
Και καταπατήσεις
Σε άλλη ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ κ. Σάββα Αναστασιάδη για τη δυνατότητα επαναλειτουργίας της σιδηροδρομικής γραμμής Λαγκαδάς - Αγ. Βασίλειος - Σταυρός - Ασπροβάλτα, στο πλαίσιο των προτεινόμενων νέων γραμμών του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, ο υφυπουργός Υποδομών σημειώνει: «Εχει εξετασθεί η σκοπιμότητα της χάραξης Θεσσαλονίκη - Ασπροβάλτα - Καβάλα - Τοξότες για την οποία δεν υπάρχει προέγκριση χωροθέτησης. Από την αρχικώς προεκτιμηθείσα κοστολόγηση προκύπτει ότι η απαιτούμενη δαπάνη ανέρχεται στο ποσό της τάξης των 1,2 δισ. ευρώ με προσεγγιστικό και αισιόδοξο το εκτιμηθέν κόστος των απαλλοτριώσεων».
«Τούτο κατέστησε απαγορευτική την προώθηση της χάραξης Θεσσαλονίκη - Λαγκαδάς - Αγ. Βασίλειος - Σταυρός - Ασπροβάλτα για την επόμενη προγραμματική περίοδο λόγω της σημερινής οικονομικής κατάστασης της χώρας» αναφέρει και σημειώνει ότι οι εκτάσεις που είχαν απαλλοτριωθεί για τη διέλευση της γραμμής προ 100 ετών «έχουν πλέον καταπατηθεί είτε από τους δήμους για την κατασκευή οδών είτε από ιδιώτες».