Αποφασισμένοι να διευρύνουν τη συμμετοχή τους στο μετοχικό κεφάλαιο του αεροδρομίου της Αθήνας είναι οι Καναδοί επενδυτές του συνταξιοδοτικού ταμείου της PSP Investments, οι οποίοι επιδιώκουν επίσης να ξεκινήσει η επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης ώστε αυτή να επεκταθεί χρονικά.
Το σχέδιο των Kαναδών επενδυτών να ενισχύσουν την παρουσία τους στο αεροδρόμιο έρχεται σε μια καλή στιγμή για το αεροδρόμιο. Οι νέες αφίξεις αεροπορικών εταιρειών που αναμένονται τους επόμενους μήνες θα αυξήσουν την κίνηση στο αεροδρόμιο, όσο και τον τουρισμό της Αθήνας, όπως ανέφερε χθες ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης.
Η επιστολή
Η PSP με επιστολή της προς το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη γνωστοποιήσει το ενδιαφέρον της ενημερώνοντας το δημόσιο ότι θα συμμετάσχει σε όποια διαδικασία επιλέξει η ελληνική πλευρά να ακολουθήσει για το μέλλον του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Οι Καναδοί επενδυτές, οι οποίοι απέκτησαν την προηγούμενη χρονιά τη συμμετοχή της Hochtief στο μετοχικό κεφάλαιο του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας και έχουν καταστεί ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος του αεροδρομίου μετά το δημόσιο, φαίνεται ότι είναι αποφασισμένοι να ισχυροποιήσουν περαιτέρω την παρουσία τους.
Το καναδικό ενδιαφέρον αναμφίβολα εξυπηρετεί και την ελληνική πλευρά, καθώς αναμένεται ότι θα ξαναζεσταθεί το ζήτημα της αποκρατικοποίησης του ΔΑΑ, η οποία πολλές φορές έχει πέσει στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης χωρίς όμως τα σχέδια να προχωρήσουν.
Το συνταξιοδοτικό ταμείο PSP κατέχει το 40% του μετοχικού κεφαλαίου του αερολιμένα κι από την αρχή είχε ξεκαθαρίσει ότι η επένδυσή στο ΔΑΑ έχει μακροπρόθεσμο χαρακτήρα. Οι διαδικασίες αποκρατικοποίησης του αερολιμένα αναμένεται ότι θα ξεκινήσουν σύντομα από το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχει μεταβιβαστεί το 30% των μετοχών, ενώ το υπόλοιπο 25% παραμένει ακόμη στην κατοχή του δημοσίου. Οι διαδικασίες αναμένεται ότι θα κινηθούν παράλληλα με την επέκταση της χρονικής διάρκειας της σύμβασης.
Από την πλευρά του δημοσίου αφήνεται ανοικτό το ενδεχόμενο ακόμη και πλήρους αποχώρησης από το μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ, ενώ δεν αποκλείεται και η πιθανότητα η αποκρατικοποίηση να προχωρήσει με διάθεση μετοχών μέσω του χρηματιστηρίου της Αθήνας.
Έτος ανάκαμψης το 2014 - σταθεροποίηση το 2013
Αν μη τι άλλο, το εγχείρημα της αποκρατικοποίησης βοηθιέται, τουλάχιστον σε επίπεδο κλίματος, και από τη βελτίωση των μεγεθών του ΔΑΑ. Η ανάκαμψη που φάνηκε τους τελευταίες μήνες του προηγούμενου έτους παγιώνεται και αναμένεται ότι το 2014 θα είναι σαφώς καλύτερο σε επίπεδο επιδόσεων.
Σύμφωνα με τον κ. Παράσχη, η αύξηση οφείλεται στην ενίσχυση της κίνησης εξωτερικού, ενώ σημάδια σταθεροποίησης καταγράφει και η αγορά εσωτερικού. Μάλιστα ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ, οποίος χθες συναντήθηκε με τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, εξέφρασε την ελπίδα το αεροδρόμιο να αποτελέσει έναν πρώιμο δείκτη για τα ευρύτερα μακροοικονομικά μεγέθη.
Έμφαση στο εξωτερικό από την Aegean
Την αισιοδοξία στηρίζει και το γεγονός ότι τον Ιανουάριο καταγράφηκε σαφής αύξηση 7% της επιβατικής κίνησης σε σχέση με πέρυσι. Ήδη τη χειμερινή περίοδο 2013 - 2014 εκτελούνται 31 νέες εβδομαδιαίες πτήσεις, ενώ ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί στις 150 για τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο, που ξεκινά τον Απρίλιο.
Στον ΔΑΑ το φετινό καλοκαίρι θα επιχειρούν 17 αεροπορικές χαμηλού κόστους, αριθμός που είναι αυξημένος 42% σε σχέση με πέρυσι.
Ιδιαίτερα σημαντική θα είναι η αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας για φέτος το καλοκαίρι αφού στη διάθεση των επιβατών θα υπάρχουν επιπλέον 2 εκατομμύρια θέσεις. Οι θέσεις αυτές θα αφορούν τόσο την αγορά εξωτερικού, προερχόμενες κυρίως από την Aegean, όσο και την αγορά εσωτερικού, στην οποία εισέρχεται η Ryanair προσφέροντας συνολικά 900.000 νέες θέσεις, εκ των οποίων το 75% στην αγορά εσωτερικού.
Σχολιάζοντας την έλευση της Ryanair στην αγορά της Αθήνας ο κ. Παράσχης σημείωσε ότι πρόκειται για διαφοροποίηση της στρατηγικής της εταιρείας η οποία πλέον μπαίνει στα μεγάλα αεροδρόμια σε αρκετές πόλεις της Ευρώπης. Ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ τόνισε ότι οι εξελίξεις αυτές δικαιώνουν τη θέση της διοίκησης του αεροδρομίου ότι την κίνηση δεν τη διαμορφώνουν οι αεροπορικές χρεώσεις, αλλά ο συνδυασμός του ΑΕΠ της χώρας - περιοχής, η ελκυστικότητα του προορισμού και η ύπαρξη δυνατού και υγιούς εγχώριου αερομεταφορέα.
Νέες πτήσεις την καλοκαιρινή περίοδο 2014
Αρκετές εταιρείες ενισχύουν τα δρομολόγιά τους ή σχεδιάζουν να προσθέσουν νέους προορισμούς για το ερχόμενο καλοκαίρι. Επίσης μεγάλες εταιρείες με σημαντικό ειδικό βάρος στα αεροπορικά πράγματα επανακάμπτουν στην αγορά της Αθήνας, μετά από απουσία λόγω κρίσης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά έως τώρα:
· Η Aegean ξεκινά πτήσεις σε 4 νέους προορισμούς, Αμβούργο, Μπέρμιγχαμ, Πάφο και Ναντ, καθώς και σε 7 υφιστάμενους προορισμούς για τον ΔΑΑ Άμπου Ντάμπι, Ζυρίχη, Βηρυτός, Κάιρο, Κοπεγχάγη, Μασσαλία και Στοκχόλμη.
· Η Vueling θα πετά με δύο καθημερινές πτήσεις από/προς Ρώμη.
· Η Transavia.com ξεκινά πτήσεις από/προς Αϊντχόβεν, ενώ παράλληλα η αδελφή εταιρεία Transavia France ξεκινά πτήσεις σε Ναντ, Παρίσι και Λυών.
· H easyJet ξεκινά πτήσεις προς το Αμβούργο.
. Η Meridianna Fly ξεκινά πτήσεις από/προς τη Νάπολη.
· Η Alitalia θα ξεκινήσει να πετά και στο Μιλάνο (Λινάτε).
· Η Niki ξεκινά πτήσεις από/προς τη Βιέννη.
· Η Brussels Airlines θα πετά από/προς τις Βρυξέλλες.
· Η Croatia Airlines ξεκινά πτήση από/προς το Σπλιτ.
· Η Singapore επαναφέρει τις εβδομαδιαίες πτήσεις της από/προς Σιγκαπούρη, μετά από έναν χρόνο αποχής από την αγορά της Αθήνας.
Χαμηλού κόστους εταιρείες
Τέλος σημαντικά πρόκειται να ενισχύσουν την παρουσία τους και οι αεροπορικές χαμηλού κόστους οι οποίες αυξάνουν τους εξυπηρετούμενους προορισμούς κατά 40% από 25 σε 35, προσφέροντας συνολικά 203 εβδομαδιαίες συχνότητες.
H Ryanair ξεκινά καθημερινές πτήσεις προς 6 προορισμούς, εκ των οποίων 3 εσωτερικού (Θεσσαλονίκη 5 πτήσεις ημερησίως –Χανιά 2 πτήσεις ημερησίως και Ρόδο 1 πτήση ημερησίως), και 3 διεθνείς (Μιλάνο/Μπέργκαμο,Πάφο και Λονδίνο/Στάνστεντ με 1 καθημερινή πτήση.
Αναλυτικότερα:
2014 θερινή περίοδος |
Εταιρείες Χαμηλού Κόστους | Προορισμός |
Aer Lingus | Δουβλίνο |
Air Baltic | Ρίγα |
Air Canada Rouge | Τορόντο |
Μόντρεαλ |
Air One | Βενετία |
Brussels | Βρυξέλλες |
easyJet | Εδιμβούργο |
Γενεύη |
Αμβούργο |
Λονδίνο / Γκάτγουικ |
Μάντσεστερ |
Μιλάνο / Μαλπένσα |
Παρίσι / Ορλί |
Βερολίνο / Σόνεφελντ |
Germanwings | Κολωνία |
Στουτγκάρδη |
Iberia Express | Μαδρίτη |
Jetairfly | Βρυξέλλες |
Niki | Βιέννη |
Norwegian | Στοκχόλμη |
Κοπεγχάγη |
Ελσίνκι |
Όσλο |
Pegasus | Σμύρνη |
Κων/λη –Σαμπιχά Γκιοκτσέν |
Ryanair | Μιλάνο / Μπέργκαμο |
Χανιά |
Πάφος |
Ρόδος |
Θεσ/νίκη |
Λονδίνο / Στάνστεντ |
S7 | Μόσχα |
Transavia/ FR | Λυών |
Ναντ |
Παρίσι / Ορλί |
Transavia/ NL | Άμστερνταμ |
Αϊντχόβεν |
Vueling | Βαρκελώνη |
Ρώμη - Φιουμιτσίνο |