[Sofokeous10.gr] Μεγάλες «τρικυμίες» δείχνουν τα 9μηνα
Μικρές ανάσες πήραν οι εταιρείες κλάδου, τα προβλήματα ωστόσο παραμένουν σημαντικά. Η βελτιωμένη εικόνα της Attica Group και οι κινήσεις των Μινωικών. Τα μεγάλα δάνεια της ΑΝΕΚ και η δικαστική απόφαση που περιμένει η ΝΕΛ.
Παρά το γεγονός ότι το φετινό εννεάμηνο στην ακτοπλοΐα ήταν καλύτερο σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες κλάδου παραμένουν μεγάλες και σε πολλές περιπτώσεις οι πιστώτριες τράπεζες καλούνται να βρουν λύσεις απέναντι σε δυσεπίλυτα ζητήματα ρευστότητας.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η κυβέρνηση ψήφισε νόμο που δίνει τη δυνατότητα περιορισμού των θέσεων εργασίας σε περιόδους χαμηλής εποχικότητας. Χαρακτηριστικές είναι επίσης και οι συχνές προτροπές υπουργού Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη προς τις τράπεζες προκειμένου να αναχρηματοδοτήσουν τις εταιρείες κλάδου, ώστε να μην μείνουν τα νησιά χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους οι εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες εμφάνισαν βελτιωμένα αποτελέσματα σε σχέση με πέρυσι, ήταν: α) το σχετικά μειωμένο κόστος των καυσίμων, β) οι μειώσεις και τροποποιήσεις δρομολογίων, γ) άλλες κινήσεις περιορισμού λειργικού κόσς, δ) ο επηρεασμός από την αύξηση εισερχόμενου ρισμού, ε) οι πωλήσεις πλοίων, αυξήσεις κεφαλαίου και άλλες προσπάθειες ενίσχυσης της ρευστότητας.
Από τις εισηγμένες εταιρείες που δημοσίευσαν αποτελέσματα εννεαμήνου, την καλύτερη εικόνα εμφάνισε η Attica Group, αυξάνοντας τον κύκλο εργασιών της από τα 207,1 στα 214,8 εκατ. ευρώ, υπερδιπλασιάζοντας τα λειργικά της κέρδη (EBITDA 32,39 εκατ. έναντι 13,8 εκατ. ευρώ), επιστρέφοντας σε καθαρή κερδοφορία (+4,15 εκατ. έναντι ζημίας 14,9 εκατ. ευρώ) και βελτιώνοντας σημαντικά τη ρευστότητά της.
Η βελτίωση της ρευστότητας προήλθε όχι μόνο από την επίτευξη θετικών λειργικών ταμειακών ροών ύψους 10,8 εκατ. ευρώ, αλλά και από την πώληση πλοίου Superfast VI, μέσω της οποίας εισπράχθηκαν 54 εκατ. ευρώ. Χαρακτηριστικό είναι ότι μέσα στο εννεάμηνο, όχι μόνο αυξήθηκε το ταμείο στα 31,1 εκατ. ευρώ, αλλά επιπλέον εξοφλήθηκε δανεισμός ύψους 49,7 εκατ. ευρώ.
Οι Μινωικές Γραμμές ενίσχυσαν και αυτές το ύψος των πωλήσεών τους (από τα 121,3 στα 127,1 εκατ. ευρώ), μετέτρεψαν το αρνητικό τους EBITDA σε θετικό (από -1,7 εκατ. σε +12,2 εκατ. ευρώ), ωστόσο υποχρεώθηκαν εκ νέου σε ζημιογόνο αποτέλεσμα (-5,28 εκατ. έναντι -19,9 εκατ. ευρώ). Η ρευστότητα της εισηγμένης παρουσιάζει φέτος βελτίωση, παρά το γεγονός ότι επεστράφησαν στο βασικό μέτοχο χρήματα που είχε δανειοδοτήσει την εισηγμένη κατά το παρελθόν. Η βελτίωση αυτή προέκυψε μέσα από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 50,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 37,7 εκατ. είχαν εισέλθει στο ταμείο έως την 30η Σεπτεμβρίου.
Η ΑΝΕΚ με θετικό EBITDA ύψους 10,4 εκατ. ευρώ, περιόρισε το ύψος των καθαρών ζημιών της (από 14,7 σε 10,7 εκατ. ευρώ), ωστόσο στις 30 Σεπτεμβρίου 2013 είχε ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις και το σύνολο τραπεζικού της δανεισμού βραχυπρόθεσμο. Ο ορκωτός ελεγκτής έκανε λόγο για «ουσιώδη αβεβαιότητα για την ικανότητα ομίλου να συνεχίσει τη δραστηριότητά ».
Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΑΝΕΚ: α) γίνονται επαφές με τις πιστώτριες τράπεζες για χρονική μετατόπιση δόσεων και ενδεχόμενο μείωσης επιτοκίων, β) υλοποιούνται ενέργειες με στόχο την πώληση πλοίων, γ) υπάρχει προσδοκία για θετικό αποτέλεσμα στη διαδικασία διαιτησίας που έχει ξεκινήσει σε δικαστήριο Λονδίνου κατά των Μινωικών Γραμμών, σχετικά με την κατάπτωση «αρραβώνα» ποσού 47,5 εκατ. ευρώ, για την απόκτηση 33,35% της Hellenic Seaways, δ) εξετάζει περιθώρια νέων συνεργασιών ε) μελετά τη δυνατότητα αύξησης μετοχικού της κεφαλαίου με καταβολή μετρητών.
Σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση βρίσκεται η ΝΕΛ. Τα αποτελέσματά της ήταν ζημιογόνα και σε λειτουργικό επίπεδο (EBITDA -5,66 εκατ.) και στην «κάτω γραμμή» (-15,3 εκατ. ευρώ), τα ίδια κεφάλαιά της αρνητικά (-79 εκατ. ευρώ) και οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις μεγάλες. Η διοίκηση της εισηγμένης έχει προσφύγει στις διατάξεις προστασίας άρθρου 106α, αίτηση που απορρίφθηκε πρωτόδικα και στη συνέχεια συζητήθηκε στο Εφετείο Βορείου Αιγαίου, απ όπου και αναμένεται η απόφαση.
(This post was last modified: 02-12-2013, 08:42 PM by Paul.)
|