[e-afipnisi.gr] Γιατί έπεσε το αεροπλάνο στο Καζάν
Το πόρισμα της Επιτροπής διερεύνησης ατυχημάτων για την πρόσφατη αεροπορική τραγωδία στο Καζάν, δείχνει ότι πιλότος πήρε τον χειροκίνητο έλεγχο του αεροσκάφους, και το οδήγησε σε «βουτιά», με αποτέλεσμα το Boeing 737 να «σκάσει» στο έδαφος και να εκραγεί αμέσως.
Τα συμπεράσματα της «Διακυβερνητικής Επιτροπής Αεροπλοΐας» της Ρωσίας για τις αιτίες της συντριβής του Boeing 737 της εταιρίας Tatarstan, πριν από μια εβδομάδα, δείχνουν να είναι ανατριχιαστικά. Ειδικότερα, ο πιλότος, όπως προκύπτει από την αποκρυπτογράφηση των ενδείξεων του καταγραφέα του αεροσκάφους («μαύρο κουτί»), απενεργοποιώντας τον αυτόματο πιλότο, οδήγησε ο ίδιος το αεροπλάνο σε «βουτιά». Ενέργειες όπως αυτή, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, μπορούν να τις εξηγήσουν μόνο ψυχολόγοι.
Την Τρίτη η «Διακυβερνητική Επιτροπή Αεροπλοΐας» δημοσίευσε τα πρώτα αποτελέσματα από την αποκωδικοποίηση του αυτογραφικού οργάνου παραμέτρων του Boeing 737-500, το οποίο συνετρίβη επιχειρώντας προσγείωση στο αεροδρόμιο του Καζάν. Σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής, το πλήρωμα έκρινε ότι δεν είναι δυνατή η προσγείωση με τον καθιερωμένο τρόπο.
Οι ειδικοί που διεξάγουν τις έρευνες διευκρίνισαν πως η προσγείωση στο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας του Ταταρστάν, το οποίο είναι εξοπλισμένο με σύγχρονο σύστημα προσγείωσης (Instrument Landing System, ή ILS), δεν έκρυβε μεγάλες δυσκολίες για τους χειριστές. Οι συσκευές του Boeing είναι ικανές να λαμβάνουν αυτόματα τα σήματα πλοήγησης που προέρχονται από τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου, και ο υπολογιστής του να θέτει το σκάφος στην απαραίτητη για προσγείωση κλίση και τροχιά καθόδου. Γι’ αυτό και όταν ο ένας από τους πιλότους πήρε την άδεια για προσγείωση στο Καζάν, απλώς έδωσε στον αυτόματο πιλότο εντολή για τη σχετική λειτουργία.
Ωστόσο, όπως αναφέρει η Επιτροπή, η προσγείωση με τον καθιερωμένο τρόπο δεν στάθηκε εφικτή. Πιθανόν, είτε ο αυτόματος πιλότος, εξαιτίας κάποιας βλάβης, δεν μπόρεσε να θέσει το αεροπλάνο στην ακριβή τροχιά καθόδου, είτε οι πιλότοι νόμισαν ότι δεν θα βρεθούν στο προκαθορισμένο σημείο επαφής με την πίστα. Τελικά, ανέφεραν στον ελεγκτή «κατάσταση μη κατάλληλη για προσγείωση» του αεροπλάνου στον προβλεπόμενο χώρο και αποχώρηση για ένα δεύτερο γύρο.
Χάος στο πιλοτήριο;
Παίρνοντας την άδεια γι’ αυτό, ο ένας πιλότος δεν έθεσε καν σε λειτουργία ανόδου τους μοχλούς ελέγχου των κινητήρων, δεδομένου ότι η πτήση πραγματοποιούταν σε αυτόματη λειτουργία. Απλώς πάτησε το κουμπί TOGA (Take Off / Go Around), το οποίο εκτελεί το πρόγραμμα αποχώρησης για ένα δεύτερο γύρο. Ωστόσο εκείνη τη στιγμή συνέβη το γεγονός, το οποίο προκαθόρισε την περαιτέρω εξέλιξη των γεγονότων. Ο άλλος πιλότος παρενέβη εκτάκτως με δική του πρωτοβουλία στον έλεγχο του αεροπλάνου. Πήρε στα χέρια του το πηδάλιο απενεργοποιώντας κατ’ αυτό τον τρόπο τον αυτόματο πιλότο και άρχισε πλέον με χειροκίνητη λειτουργία να δίνει στο αεροσκάφος το ύψος για τον γύρο.
Οι ενέργειές του αρχικά ήταν σύμφωνες με τον προγραμματισμένο ελιγμό. Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι κινητήρες του Boeing έφτασαν κοντά στην κατάσταση λειτουργίας για άνοδο, τα πτερύγια καμπυλότητας (Flaps) μετακινήθηκαν από θέση 30ο σε θέση 15ο, το αεροπλάνο άρχισε να παίρνει ύψος. Ωστόσο, κατά την άνοδο η μύτη του υψώθηκε στην οριακή για το Boeing 737-500 θέση. Σε μια τέτοια κλίση, αυξήθηκε η αντίσταση στο μετωπικό τμήμα του σκάφους, διαταράχτηκε ο τρόπος λειτουργίας των κινητήρων του, οι οποίοι χρησιμοποιούν την κατά μέτωπο προερχόμενη ροή του αέρα, και το αεροπλάνο άρχισε να χάνει ταχύτητα επικίνδυνα.
Τραγικός χειρισμός
Η απώλεια ταχύτητας από τους 150 στους 125 κόμβους (περίπου από 280 σε 230 χλμ/ώρα) απειλούσε να ρίξει το αεροπλάνο σε μια «δίνη» (ελικοειδή περιστροφή), γι’ αυτό και ο πιλότος που ανέλαβε τον έλεγχο αποφάσισε να την αυξήσει με τον συνηθισμένο τρόπο, κατεβάζοντας τη μύτη του αεροσκάφους προς τα κάτω. Αρχικά αυτό βοήθησε, αλλά ο πιλότος υπερέβαλλε και αντί της προβλεπόμενης σε αυτές τις περιπτώσεις οριζόντιας πτήσης ή ελάχιστης καθόδου, οδήγησε το αεροπλάνο σε έντονη κάθοδο. Να σημειωθεί, ότι η κάθοδος του Boeing συνεχιζόταν επί 20 ολόκληρα δευτερόλεπτα και όλο αυτό το διάστημα, το αεροπλάνο με τη μέγιστη ένταση λειτουργίας των κινητήρων εφόρμησε προς τη γη από ύψος 700 μέτρων και στην κυριολεξία καρφώθηκε στην επιφάνεια με ταχύτητα μεγαλύτερη από 450 χλμ/ώρα.
Η πρόσκρουση είχε τέτοια δύναμη ώστε δεν άντεξαν ακόμη και οι καταγραφείς στοιχείων του αεροπλάνου, οι οποίοι είναι συσκευασμένοι σε ειδικά θωρακισμένα και μη αναφλεγόμενα κουτιά. Τουλάχιστον το ένα -αυτό των συνομιλιών- στο οποίο καταγράφονται οι συνομιλίες των πιλότων, μέχρι στιγμής δεν έχει σταθεί δυνατό να βρεθεί. Στα συντρίμμια βρέθηκαν μόνο τα θραύσματα του κουτιού στο οποίο φυλασσόταν το μαγνητόφωνο. Πολύ λιγότερες ελπίδες είχαν να επιζήσουν και οι 50 άνθρωποι που βρίσκονταν στο Boeing.
Οι ειδικοί σε θέματα αεροπλοΐας που ρωτήθηκαν, δεν μπόρεσαν να εξηγήσουν τις ενέργειες του πιλότου. Πιστεύουν, πάντως, ότι το μόνο σίγουρο είναι η ελλιπής επαγγελματική εκπαίδευση των πιλότων. Ο κυβερνήτης του Boeing, Ρουστέμ Σαλίχοφ, και ο δεύτερος πιλότος, Βίκτορ Γκουτσούλ, τον περισσότερο καιρό είχαν εργαστεί ως πλοηγός και μηχανικός πτήσης αντίστοιχα, και έγιναν πιλότοι πριν από μόλις λίγα χρόνια. Σύμφωνα με πληροφορίες, τώρα οι ειδικοί μελετούν τους ιατρικούς φακέλους των θανόντων πιλότων και τα αποτελέσματα των ψυχολογικών τεστ που περνούσαν συστηματικά. Οι ειδικοί πάντως, υπογραμμίζουν πως οι μόνοι λόγοι για να μην αντιληφθεί κάποιος την -διάρκειας 20 δευτερολέπτων- κάθετη «εφόρμηση» του αεροσκάφους, ήταν να βρίσκεται σε κατάσταση ανεξέλεγκτου πανικού, σε κατάσταση νάρκης, ή πλήρους αδράνειας. Ακριβείς απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, θα δώσουν οι περαιτέρω έρευνες.
Στις 19 Νοεμβρίου, ο γενικός διευθυντής της αεροπορικής εταιρίας Tatarstan, Αξάν Γκινιατούλιν, συναντήθηκε για πρώτη φορά μετά την τραγωδία στο αεροδρόμιο του Καζάν με τους δημοσιογράφους. Υποστήριξε ότι δεν υπάρχουν αμφιβολίες για την καλή κατάσταση στην οποία βρισκόταν το Boeing-737 της εταιρίας, ούτε και για την κατάρτιση των νεκρών πιλότων. Παρόλα αυτά, αναγνώρισε ότι ο κυβερνήτης Σαλίχοφ δεν είχε καμία εμπειρία στο να πιλοτάρει αεροπλάνο Boeing.
Πηγή: RBTH
Να δίνεις στους ανθρώπους μια δεύτερη ευκαιρία. Αλλά ποτέ μια τρίτη.
Ουδέν κρυπτόν!
|