[Euro2Day] ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Σε καλό δρόμο η υπόθεση στην ΕΕ
Σε καλό δρόμο φαίνεται ότι βαδίζει η υπόθεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία έχει τεθεί στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ενισχύσεις που έχει δεχθεί από το ελληνικό δημόσιο.
Η απόφαση της Ε.Ε. είναι πολύ πιθανόν να εκδοθεί ως το τέλος του μήνα και εφόσον είναι θετική θα σημάνει την έναρξη των διαδικασιών αποκρατικοποίησης σε πρώτη φάση για τη ROSCO και στη συνέχεια για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το θέμα εξετάστηκε στη συνάντηση που είχε την προηγούμενη εβδομάδα στις Βρυξέλλες ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστής Χατζηδάκης με τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επίτροπο για θέματα ανταγωνιστικότητας Joacquin Almunia.
Αναζητείται νομικά ασφαλής λύση
Αντικείμενο της συνάντησης ήταν οι διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν ώστε οι υποθέσεις κρατικών ενισχύσεων που βρίσκονται στο μικροσκόπιο της Ε.Ε. να κλείσουν το συντομότερο και με νομικά ασφαλή τρόπο, ώστε να καταστεί δυνατή η αποκρατικοποίηση των υπό εξέταση εταιρειών χωρίς να υπάρχουν εμπόδια στη συνέχεια, αφού όσο το ζήτημα των παράνομων κρατικών ενισχύσεων παραμένει ανοικτό δεν είναι δυνατόν να προχωρήσει καμία κίνηση προς την κατεύθυνση της εξόδου του Δημοσίου από τις εταιρείες αυτές.
Η υπόθεση ξεκίνησε έναν χρόνο νωρίτερα όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε στην ελληνική κυβέρνηση πρόσκληση υποβολής παρατηρήσεων, ζητώντας διευκρινίσεις για το σχέδιο εξυγίανσης των ελληνικών σιδηροδρόμων, θεωρώντας ότι αυτό περιλαμβάνει κρατικές ενισχύσεις.
Να θυμίσουμε ότι η Ελλάδα έχει ζητήσει από την Κομισιόν να εγκρίνει τη διαγραφή χρεών ύψους 714 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ, τα οποία συσσωρεύτηκαν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τέλη χρήσης υποδομής και προμήθειας, καθώς και τη συντήρηση τροχαίου υλικού μεταξύ των ετών 2007 και 2010, αλλά και τη μεταβίβαση στην εταιρεία πέντε σημαντικών ακινήτων συνολικής αξίας 110 εκατ. ευρώ.
Μόλις δοθεί η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αναλάβει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων να προχωρήσει τη διαδικασία της αποκρατικοποίησης. Η αρχή θα γίνει από τη Μονάδα Συντήρησης Τροχαίου Υλικού και Σιδηροδρομικού Εξοπλισμού (ROSCO), η οποία πρόκειται να μετατραπεί σε Εταιρεία Ειδικού Σκοπού.
Μάλιστα για την εν λόγω εταιρεία εξετάζεται η ενοποίησή της με τις αντίστοιχες μονάδες των σταθερών συγκοινωνιών (μετρό - τραμ - ΗΣΑΠ), ώστε το διευρυμένο σχήμα που θα προκύψει να έχει το απαιτούμενο μέγεθος να προσελκύσει ενδιαφέρον από υποψήφιους επενδυτές.
Σε δεύτερη φάση το ΤΑΙΠΕΔ θα προωθήσει τις διαδικασίες αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία, εφόσον προχωρήσει στη σύναψη των συμφωνιών που αυτήν την εποχή βρίσκονται σε στάδιο διαπραγματεύσεων για εμπορικές μεταφορές, αναμένεται ότι θα συγκεντρώσει ενδιαφέρον από μεγάλες εταιρείες του χώρου.
Επαναλειτουργία γραμμής
Εν τω μεταξύ, κίνηση ενίσχυσης του δικτύου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το οποίο είχε περικοπεί σημαντικά στις αρχές του 2012, όταν είχαν διακοπεί πολλά δρομολόγια τα οποία κρίθηκαν ζημιογόνα, αποτελεί η επαναλειτουργία, από χθες, της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Αμύνταιο - Φλώρινα. Η επαναλειτουργία της ήταν το αποτέλεσμα σύμπραξης με φορείς της περιοχής και ιδίως με τη ΔΕΗ, με την οποία υπήρξε εμπορική συνεργασία.
Σε καθημερινή βάση θα εκτελούνται 3 δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη προς τη Φλώρινα και αντίστροφα. Το εισιτήριο για την απλή διαδρομή ορίστηκε στα 9 ευρώ, ενώ με επιστροφή κοστίζει 14,40 ευρώ, ποσό χαμηλότερο από τη χρέωση που έχουν τα ΚΤΕΛ αντίστοιχα. Μάλιστα, για πρώτη φορά καθιερώνεται ετήσια εκπτωτική κάρτα ειδικής τιμής, η οποία θα έχει κόστος 60 ευρώ και με κάθε επίδειξή της στα εκδοτήρια εισιτηρίων θα παρέχεται έκπτωση 35% στον επιβάτη στην τιμή του κανονικού εισιτηρίου.
Η τιμή αγοράς ετήσιας φοιτητικής εκπτωτικής κάρτας θα είναι 45 ευρώ και θα παρέχεται έκπτωση 40% στην τιμή του φοιτητικού εισιτηρίου απλής διαδρομής ή μετ’ επανόδου με την επίδειξή της στα σημεία πώλησης.
Πάντως, είναι πολύ πιθανόν η τιμολογιακή πολιτική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αναζωπυρώσει τη κόντρα που υπάρχει με τα ΚΤΕΛ, τα οποία πολλές φορές την έχουν κατηγορήσει υποστηρίζοντας ότι προσφέρει τιμές κάτω του κόστους, τις οποίες δεν μπορούν τα ίδια να ανταγωνιστούν, αντιμετωπίζοντας πρόβλημα βιωσιμότητας.
|