[iKypros.com] Κύπρος: Καταρρέει το σύστημα δημόσιων μεταφορών
Κάθε μήνα οι εταιρείες λεωφορείων ζημιώνουν 200 με 300 χιλιάδες ευρώ
Αντιμέτωπο με ολοκληρωτική κατάρρευση βρίσκεται το σύστημα δημόσιων επιβατικών μεταφορών, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών Νικόλα Παπαδόπουλο, ο οποίος απεύθυνε έκκληση προς τις έξι ανάδοχες εταιρείες λεωφορείων που εμπλέκονται στο σύστημα και προς το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων «το συντομότερο δυνατό να διευθετηθούν τα προβλήματα».
Από την πλευρά του, ο Διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών Σωτήρης Κωλέττας χαρακτήρισε, ενώπιον της Επιτροπής, επιτυχημένο το σύστημα δημόσιων επιβατικών μεταφορών για τις ανάγκες του τόπου, ωστόσο, διερωτήθηκε κατά πόσον «θα πρέπει να κλείσουμε το σύστημα γιατί δεν μπορούν (οι εταιρείες) να πάρουν δάνεια» από τις τράπεζες «για να αντικαταστήσουν τα παλαιά τους λεωφορεία».
Σε δηλώσεις, μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών, η οποία συζήτησε κυβερνητικό νομοσχέδιο για έγκριση συμπληρωματικού προϋπολογισμού, ύψους 21 εκατομμυρίων ευρώ (16 εκ. ευρώ από το Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας και 5 εκ. ευρώ από εξοικονομήσεις του προϋπολογισμού του Υπουργείου Συγκοινωνιών), έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η συνέχιση του προγράμματος υλοποίησης του σχεδίου αναβάθμισης των δημόσιων επιβατικών μεταφορών με λεωφορείο, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι «από τη μια είναι σεβαστή η θέση του Υπουργείου Συγκοινωνιών ότι διαφωνεί με τις πρόνοιες της συμφωνίας που είχε καταλήξει το 2009» και «δικαιούται ακόμη και να θέλει να διαφοροποιήσει αυτούς τους όρους», αλλά «από την άλλη δεν μπορούμε να αγνοούμε το γεγονός ότι προβάλλεται ο ισχυρισμός από πλευράς των εταιρειών λεωφορείων ότι αυτή τη στιγμή δεν καταβάλλονται ούτε καν τα έξοδα των εταιρειών σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του συστήματος».
Πρόσθεσε ότι «ο λογιστής των εταιρειών έχει ισχυριστεί ότι κάθε μήνα οι εταιρείες λεωφορείων ζημιώνουν περί 200 με 300 χιλιάδες ευρώ και πλέον οι τράπεζες δεν είναι διατεθειμένες να τους δώσουν άλλες διευκολύνσεις».
«Αρα οδεύουμε προς την κατάρρευση και τη χρεοκοπία του συστήματος και αν αυτό είναι που επιδιώκει το Υπουργείο Συγκοινωνιών καλύτερα να το πει δημόσια για να βρούμε εναλλακτικούς τρόπους μαζικών δημόσιων επιβατικών μεταφορών», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «αν πρόθεση είναι η ομαλή λειτουργία του συστήματος τότε άμεσα θα πρέπει να ξεπεραστούν τα προβλήματα».
Ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι εκπρόσωποι εταιρειών ανέφεραν ενώπιον της Επιτροπής ότι «ακόμη και τα 21 εκ. ευρώ να δώσουμε, κάποιες εταιρείες μέσα στους επόμενους μήνες θα αντιμετωπίσουν προβλήματα βιωσιμότητας».
Απευθυνόμενος στο Υπουργείο Συγκοινωνιών, ο κ. Παπαδόπουλος διερωτήθηκε «κατά πόσον επιθυμεί η Κύπρος να έχει ένα σύστημα δημόσιων μεταφορών γιατί κανένα δεν μπορεί να χαροποιεί το γεγονός ότι βιώνουμε εδώ και κάποια χρόνια μια συνεχιζόμενη διαμάχη μεταξύ του Υπουργείου Συγκοινωνιών και των εταιρειών δημοσίων μεταφορών».
«Η Κυβέρνηση του Δημήτρη Χριστόφια διατείνεται εδώ και αρκετό καιρό ότι έχει επιλύσει τα προβλήματα των δημόσιων συγκοινωνιών», αλλά «η πραγματικότητα που διαφέρει από τις διακηρύξεις είναι ότι αυτή τη στιγμή το σύστημα αντιμετωπίζει την ολοκληρωτική κατάρρευση», πρόσθεσε.
Ο Διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών Σωτήρης Κωλέττας χαρακτήρισε, ενώπιον της Επιτροπής, επιτυχημένο το σύστημα δημόσιων επιβατικών μεταφορών για τις ανάγκες του τόπου, ενώ σημείωσε ότι ήταν γνωστό ότι τα 42 εκ. ευρώ στον προϋπολογισμό του 2012 δεν θα αρκούσαν, καθώς οι αρχικές εκτιμήσεις κατά την προετοιμασία του προϋπολογισμού ήταν 65 εκ. ευρώ.
Ανέφερε, επίσης, ότι τα έσοδα από τις μετακινήσεις επιβατών ανήλθαν, από την εφαρμογή του συστήματος στις 5 Ιουλίου του 2010, στα 23,8 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 4,96 εκ. ευρώ είναι έσοδα για το 2010, τα 13,2 εκ. ευρώ έσοδα του 2011 και 5,7 εκ. ευρώ έσοδα για το α’ εξάμηνο του 2012 και πρόσθεσε ότι τα έσοδα του 2012 θα ξεπεράσουν αυτά του 2011, ενώ η αύξηση της επιβατικής κίνησης ήταν πέραν της αναμενόμενης.
Πρόσθεσε ότι πριν την εφαρμογή του συστήματος, το κράτος πλήρωνε ετησίως 32 εκ. ευρώ για μεταφορά στρατιωτών, μαθητών και συνταξιούχων.
Ο κ. Κωλέττας είπε ότι η Κύπρος εφάρμοσε το σύστημα μόλις τον Ιούλιο του 2010, ενώ άλλες χώρες με πολλά χρόνια εφαρμογής συστημάτων επιβατικών μεταφορών, όπως είπε, συνεχώς προβαίνουν σε βελτιωτικά έργα.
«Δυστυχώς πέσαμε σε περίοδο οικονομικής ύφεσης που ανέτρεψε πολλούς σχεδιασμούς του συστήματος γιατί υπάρχει και το πρόβλημα δανειοδότησης, χρηματοδότησης από τις τράπεζες των ανάδοχων φορέων για να μπορέσουν να εκπληρώσουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις, όπως είναι η υποχρέωση για αλλαγή λεωφορείων τους μέχρι το τέλος του 2012», είπε ο κ. Κωλέττας, ο οποίος διερωτήθηκε αν «θα πρέπει να κλείσουμε το σύστημα γιατί δεν μπορούν (οι εταιρείες) να πάρουν δάνεια για να αντικαταστήσουν τα παλαιά τους λεωφορεία».
Σημείωσε ότι οι συμβάσεις με τους ανάδοχους είναι για δέκα χρόνια, με δικαίωμα ανανέωσης για άλλα πέντε χρόνια.
Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου, το σύνολο της κυβερνητικής συνεισφοράς παγκύπρια για την τριετία 2010 (6 μήνες), 2011 και 2012 θα είναι 140 εκ. ευρώ μέχρι 150 εκ. ευρώ (χωρίς 5% ΦΠΑ). Μέχρι σήμερα έχει καταβληθεί ποσό 113 εκ. ευρώ, ενώ για το υπόλοιπο του 2012 θα απαιτηθεί ένα ποσό της τάξης των 20 εκ. ευρώ.
Εκπρόσωπος των εταιρειών ανέφερε ότι οι εταιρείες λαμβάνουν μηνιαία επιδότηση 1,5 εκ. ευρώ, ενώ το κόστος τους ανέρχεται στα 1,8 εκ. ευρώ, με αποτέλεσμα να δίνουν από την τσέπη τους μέχρι 300.000 ευρώ.
Ο βουλευτής του ΚΣ ΕΔΕΚ Νίκος Νικολαϊδης είπε ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες, το νέο σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών στην Κύπρο, κινδυνεύουν να καταρρεύσουν και αυτό θα έχει ανυπολόγιστες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στον τόπο».
«Κινδυνεύουν να καταρρεύσουν γιατί οι συμβαλλόμενοι που είναι το αρμόδιο Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων και οι ανάδοχοι λεωφορειούχοι απέτυχαν να βρουν λύσεις σε προβλήματα τα οποία επαναλαμβάνονται τα τελευταία δύο χρόνια», πρόσθεσε.
Ο κ. Νικολαϊδης είπε ότι πρέπει να διαφυλαχτούν οι δημόσιες συγκοινωνίες «γιατί τις έχει ανάγκη ο τόπος, τις έχει ανάγκη ο εργαζόμενος, τις έχουν ανάγκη οι φοιτητές, τις έχουν ανάγκη οι μαθητές» και στις παρούσες συνθήκες «είναι και ένα μέτρο κοινωνικής προστασίας των ευάλωτων οικονομικά ομάδων του πληθυσμού μας».
Αναφερόμενος στο τι πρέπει να γίνει, ο κ. Νικολαϊδης είπε ότι «πρέπει χωρίς καθυστέρηση τα προβλήματα, τα οποία υπάρχουν και είναι επαναλαμβανόμενα να αντιμετωπιστούν και να βρεθούν λύσεις» και «αν πρέπει να αξιοποιηθούν οι Υπηρεσίες είτε της Γενικής Ελέγκτριας είτε της Γενικής Λογίστριας είτε οι υπηρεσίες της Νομικής Υπηρεσίας του κράτους, αυτές οι υπηρεσίες πρέπει να αξιοποιηθούν».
«Πρέπει να τηρηθεί η νομοθεσία για παράδειγμα που αφορά για υποχρεώσεις του κράτους σε ό,τι αφορά υποδομές και μέτρα παράπλευρης ωφέλειας στις δημόσιες συγκοινωνίες, πρέπει να δημιουργηθεί το Συμβούλιο Δημόσιων Μεταφορών», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «πρέπει όλα να κινηθούν και μέσα στη δεδηλωμένη πολιτική βούληση, αλλά και μέσα στην απαίτηση της κοινωνίας για να συνεχίσει να προσφέρεται η υπηρεσία των δημόσιων συγκοινωνιών, που αυτή τη στιγμή έχει τεράστια σημασία και για οικονομικούς και για κοινωνικούς λόγους».
Ο κ. Νικολαϊδης είπε ότι η ΕΔΕΚ έχει ετοιμάσει μια σειρά από προτάσεις που αφορούν την επίλυση αυτών των προβλημάτων, την ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών, τη διάσωση του συστήματος των δημόσιων συγκοινωνιών και αυτές τις προτάσεις, όπως είπε, «θα τις κοινοποιήσουμε τις επόμενες ημέρες και θα τις στείλουμε στα συμβαλλόμενα μέρη, τόσο στο αρμόδιο Υπουργείο όσο και στους λεωφορειούχους, ούτως ώστε να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν αυτή την στιγμή μπροστά μας».
Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών Γιώργος Περδίκης κατηγόρησε «την κυπριακή πολιτεία γιατί για ακόμα μια φορά στήνει στο βάρος της πλάτης του Κύπριου καταναλωτή, του Κύπριου πολίτη, μία μεγάλη μαύρη τρύπα».
«Ακούσαμε σήμερα ότι για να ικανοποιηθούν οι άμεσες ανάγκες του συστήματος των δημόσιων συγκοινωνιών πρέπει να εγκριθούν ακόμα τουλάχιστον 21 εκατομμύρια ευρώ», με τη συνολική δαπάνη για το 2012 να ανέρχεται στα 63 εκατομμύρια ευρώ, πρόσθεσε.
Ανέφερε ότι «οι πραγματικές ανάγκες, σύμφωνα και με τις απαιτήσεις σε κάποιο βαθμό δικαιολογημένες των εταιρειών, αξιολογούνται γύρω στα 80 με 100 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, για να λειτουργεί ένα σύστημα δημοσίων συγκοινωνιών το οποίο ακόμα βρίσκεται στην εξέλιξη του», καθώς «δεν έχει ολοκληρωθεί για να είναι αποτελεσματικό και να προσφέρει πραγματική υπηρεσία».
Ο κ. Περδίκης διερωτήθηκε αν «είναι δίκαιο, σωστό και έξυπνο, αυτά τα 80 εκατομμύρια να τα ρίχνουμε και να τα χάνουμε μέσα στη θάλασσα της ανεξέλεγκτης αυτοκίνησης, χωρίς να παίρνεται κανένα μέτρο από αυτά που μας έχουν κατ’ επανάληψη υποδείξει, σειρά ειδικών από διάφορους διεθνείς οργανισμούς».
Ο βουλευτής του Κινήματος διερωτήθηκε «πού είναι οι σταθμοί μετεπιβίβασης, που είναι οι αποκλειστικές λωρίδες των λεωφορείων, που είναι οι στάσεις των λεωφορείων» και πρόσθεσε ότι «αυτή η πολιτεία αποφάσισε να ξοδεύει 80 με 100 εκατομμύρια το χρόνο για ένα παιδί, το οποίο πρέπει να ζήσει, πρέπει να περπατήσει και πρέπει να ευδοκιμήσει και λέγεται δημόσιες συγκοινωνίες».
«Αν λοιπόν θέλουν πραγματικά να κάνουν δημόσιες συγκοινωνίες δεν αρκεί να δίνουμε αυτά τα εκατομμύρια για να τις στηρίξουμε, πρέπει να παρθούν όλα εκείνα τα απαραίτητα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των ιδιωτικών αυτοκινήτων και στροφή των ανθρώπων στις δημόσιες συγκοινωνίες», πρόσθεσε.
Από τη στιγμή, συνέχισε, «που δεν παίρνονται αυτά τα μέτρα είναι χαμένα λεφτά και η ευθύνη ανήκει και στην Κυβέρνηση και στη Βουλή, αλλά και σε όλους τους φορείς που εμπλέκονται στο θέμα αυτό».
Ο κ. Περδίκης είπε ότι «έχουν ξοδέψει 40 εκατομμύρια ευρώ για να δουλέψουν τα εργοστάσια στην Γερμανία και στην Κίνα και να μας φέρουν σύγχρονα λεωφορεία» και «έχουν εργοδοτήσει δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες κοινοτικούς οδηγούς, ενώ θα μπορούσαν να εργοδοτούσαν μόνο Κύπριους οδηγούς».
Ανέφερε ότι «τα εκατομμύρια από τη τσέπη του Κύπριου καταναλωτή, του Κύπριου πολίτη, είναι κρίμα να χρησιμοποιούνται με αυτό τον τρόπο» και «πιστεύουμε ότι έχουν μέλλον στην Κύπρο οι δημόσιες συγκοινωνίες, ακόμα και στην επέκταση τους και στο συνδυασμό τους με το τραμ και με το τραίνο, σχέδια τα οποία», όπως είπε, «υπάρχουν μόνο στα χαρτιά, αλλά είναι υλοποιήσιμα και είναι βιώσιμα με τις παρούσες συνθήκες».
«Φτάνει να υπάρχει όραμα και αποφασιστικότητα και δυστυχώς για ακόμα μια φορά εντοπίζεται ότι δεν υπάρχει αυτό το όραμα και η αποφασιστικότητα», κατέληξε ο κ. Περδίκης.
''Νομίζω ότι οι ιοί των κομπιούτερ θα πρέπει να θεωρηθούν ζωή. Αποκαλύπτει πολλά για την ανθρώπινη φύση το γεγονός ότι η μόνη μορφή ζωής που φτιάξαμε μέχρι σήμερα είναι καθαρά καταστροφική. Φτιάξαμε ζωή κατ’εικόνα και ομοίωσίν μας.''
Stephen Hawking.
|