[Capital.gr] Μακέτα μέχρι νεωτέρας το αεροδρόμιο στο Καστέλλι
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Ούτε ένας επενδυτής δεν υπέβαλε προσφορά για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλλι Κρήτης, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, οι όροι δημοπράτησης του έργου αλλά και η τρέχουσα οικονομική συγκυρία κράτησαν μακριά τους άλλοτε ενδιαφερόμενους ομίλους για το έργο προϋπολογισμού της τάξης των 900 εκατ. ευρώ. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν «προαναγγελθέντα θάνατο», με την διαγωνιστική διαδικασία που είχε παραταθεί πέντε φορές να έληξε «άδοξα» χθες.
Υποσχέσεις
Πλέον οι επικριτές του διδύμου Δ. Ρέππα - Γ. Μαγκριώτη έχουν να προσθέσουν ένα ακόμη βέλος στη φαρέτρα τους, με τον κ. Ραγκούση να παρέλαβε κατά τον ανασχηματισμό του περασμένου Ιούνιου ένα ακανθώδες χαρτοφυλάκιο.
Είναι αξιοσημείωτο ότι από τον Οκτώβριο του 2009 έως σήμερα το τοπίο στον κλάδο των κατασκευών είναι... αγνώριστο. Και αυτό όχι μόνο λόγω της πρωτόγνωρης ύφεσης, αλλά ιδίως λόγω του ανύπαρκτου έργου της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς και βουλευτές όλων των κομμάτων (όπως προκύπτει από παρεμβάσεις τους στη Βουλή).
Είναι αξιοσημείωτο ότι τη στιγμή που το ζητούμενο είναι η προσέλκυση επενδυτών με στόχο την επιστροφή στην ανάπτυξη, το αρμόδιο υπουργείο περιορίστηκε στο... εξαγγέλλειν.
Πριν από περίπου δύο χρόνια, από το βήμα συνεδρίου που είχε διοργανώσει το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο, ο κ. Ρέππας κατηγορούσε τον προκάτοχό του Γ. Σουφλιά για δημοπράτηση έργων υποδομής «χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση». Διαβεβαίωνε δε πως το αεροδρόμιο στο Καστέλλι «θα πραγματοποιηθεί».
«Είμαστε στην τελική ευθεία πια» δήλωνε σε ξένα πρακτορεία ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης, την επόμενη της δεύτερης αναβολής του διαγωνισμού.
Άγονος επενδυτικός προορισμός
Όπως αναφέρουν παράγοντες των κατασκευών, εάν δεν αρθεί το αδιέξοδο στις τέσσερις από τις πέντε υπό κατασκευή και αναβάθμιση εθνικές οδούς, θα είναι σχεδόν αδύνατο να πραγματοποιηθούν νέες μεγάλες επενδύσεις στην Ελλάδα.
«Η αναστολή των κατασκευαστικών εργασιών στους μεγάλους οδικούς άξονες και η κωλυσιεργία της κυβέρνησης να προχωρήσει στην απεμπλοκή τους «παγώνουν» το όποιο επενδυτικό ενδιαφέρον για νέα projects στην Ελλάδα» σημειώνουν στελέχη των εργοληπτών.
Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί το «φιάσκο» του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο του οποίου η δημοπράτηση κατέστη άγονη ύστερα από σειρά αλλεπάλληλων παρατάσεων.
Την ίδια στιγμή, το υψηλό «country risk» της χώρας και η μεγάλη επιφυλακτικότητα των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν νέα έργα υποδομών, ιδίως όσα σχετίζονται με κυκλοφοριακούς φόρτους (που μειώνονται διαρκώς όσο το ΑΕΠ συρρικνώνεται) θέτει εκτός επενδυτικού κάδρου την Ελλάδα.
Η επόμενη μέρα
Με την... Επιτροπή Μεγάλων Έργων και Υποδομών που συστάθηκε τον Φεβρουάριο του 2010, να έχει φέρει μηδενικά αποτελέσματα, οι εγχώριες κατασκευές αναμένεται να παραμείνουν επί μακρόν σε τέλμα, σύμφωνα με εκτιμήσεις εργοληπτών.
Εξάλλου, γεγονός ξεχωριστής σημειολογίας είναι η αδυναμία του αρμόδιου υπουργείου να θέσει σε λειτουργία τους επτά ολοκληρωμένους κατασκευαστικά (κατά 95%) σταθμούς του Μετρό, επειδή ουδείς αρμόδιος κυβερνητικός παράγοντας δέχεται να υπογράψει τη σύμβαση ηλεκτροδότησης των έργων με τη Siemens.
Όσον αφορά το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, αναμένεται, κατά πληροφορίες, να μπει στον «πάγο», καθώς για την ώρα πιθανό «επαναλανσάρισμα» του έργου θεωρείται απίθανο. Το ερώτημα βέβαια είναι τι μέλλει γενέσθαι με τις μελέτες αξίας εκατομμυρίων ευρώ που βρίσκονται σε εξέλιξη και αφορούν την προώθηση του υφιστάμενου σχεδιασμού του έργου.
Ας σημειωθεί ότι αρχικά ενδιαφέρον για το έργο είχαν επιδείξει η Ελλάκτωρ, η J&P Άβαξ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Μηχανική, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η Vinci, η Hochtief και η Archirodon.
Πηγή:www.capital.gr
|