[Έθνος] Η υπερταχεία του ΟΣΕ για 100 εκατ. την τριετία
Παίρνει μπρος η αξιοποίηση ακινήτων στον ΟΣΕ στο -εγκεκριμένο από την κυβέρνηση- επιχειρησιακό σχέδιο του οποίου προβλέπονται έσοδα της τάξης των 80-100 εκατ. ευρώ σε βάθος τριετίας.
Μπορεί με βάση τη τελευταία αποτίμηση η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, που ανέρχεται σε περίπου 90 εκ. τ.μ. (περί τα 4.500 κτίρια), να υπολογίζεται σε 4,6 δισ. ευρώ, ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΓΑΙΑΟΣΕ, η αξία των προς αξιοποίηση ακινήτων φθάνει το 1 δισ.
Στην πρώτη κατηγορία των προς αξιοποίηση ακινήτων έχουν ήδη επιλεγεί προς πώληση 11 κτίρια και οικόπεδα. Τα προβλεπόμενα έσοδα εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 16,5 εκατ. ευρώ.
Το δεύτερο σκέλος αξιοποίησης περιλαμβάνει τα εμπορευματικά κέντρα στο Θριάσιο Πεδίο και στη Θεσσαλονίκη. Δίνοντας παράταση για τέταρτη φορά, η νέα καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών για την ανάδειξη αναδόχου στο έργο «Ανάπτυξη Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου» είναι η 28η Μαρτίου 2011.
Το αρχικά ενδιαφέρον της κινεζικής Cosco για τη διαχείριση του σταθμού μπορεί να έγινε κάπως αβέβαιο, ωστόσο πηγές του υπουργείου Μεταφορών τονίζουν πως τα τεκμηριωμένα αιτήματα των Κινέζων ικανοποιήθηκαν και το μόνο «αγκάθι» έχει να κάνει με την ελεύθερη ζώνη.
Εμπορικό σε 700 στρέμ.
Το εμπορευματικό κέντρο στη Θεσσαλονίκη θα κατασκευαστεί στο πρώην στρατοπέδο Γκόνου, σε έκταση 700 στρεμμάτων, ενώ η επαναξιολόγηση όλων των μισθωμάτων εκτιμάται ότι θα φέρει επιπλέον έσοδα της τάξης των 5-10 εκατ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ανάμεσα στους 400 φακέλους για μισθωμένα ακίνητα, υπήρξαν μισθώματα της τάξης των πέντε και δέκα ευρώ για διαμερίσματα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, ενώ ενδεικτικό της εικόνας ασυδοσίας ήταν το γεγονός ότι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο όφειλε πάνω από 800.000 ευρώ επειδή δεν κατέβαλλε τα μισθώματα για περισσότερο από 8 μήνες.
Ακραία περίπτωση θεωρείται η απαλλοτρίωση έκτασης 4 στρεμμάτων στη Λάρισα το 1999 λόγω των έργων υπογειοποίησης για τη σήραγγα των Τεμπών.
Ο οργανισμός δαπάνησε 160 εκατ. δραχμές για την έκταση αυτή, στην οποία υπήρχε και μία μονοκατοικία. Τελικά προ ενός μηνός ανακαλύφθηκε ότι οι πρώην ιδιοκτήτες συνέχιζαν να μένουν στη μονοκατοικία.
Εσοδα 16 εκατ. ευρώ προβλέπει το επιχειρησιακό σχέδιο και από την υπαίθρια διαφήμιση κατά μήκος του δικτύου αλλά και από τις εταιρείες κινητής με μισθώσεις θέσεων για εγκατάσταση κεραιών.
Εσοδα 5 εκατ. ευρώ έχουν προβλεφθεί και από τη χρήση φωτοβολταϊκών. Ηδη έχει λάβει άδεια ο οργανισμός για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες του Θριασίου ισχύος 1 MW, ενώ είναι έτοιμο το επενδυτικό σχέδιο, ύψους 35 εκατ. ευρώ, για δημιουργία φωτοβολταϊκού πάρκου στη Θεσσαλία ισχύος 10 MW.
Επίκειται η δημιουργία θυγατρικής για την υποβολή της αίτησης, ενώ στη συνέχεια θα παραχωρηθεί με διαγωνισμό σε ιδιώτη προς εκμετάλλευση.
Σε ιδιώτες πέντε σταθμοί
Η εκμετάλλευση των σιδηροδρομικών σταθμών Αθήνας, Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Λάρισας και Βόλου θα επιτευχθεί με σύμβαση παραχώρησης σε ιδιώτες. Προς αξιοποίηση έχουν επιλεγεί δύο μεγάλα ακίνητα στην Πάτρα, στον Αγιο Διονύσιο και στον Αγιο Αντρέα, συνολικής έκτασης 40 στρεμμάτων και 122 στρέμματα στη Λεύκα Πειραιά, όταν μεταφερθεί το εργοστάσιο του ΟΣΕ που εδρεύει εκεί στο Θριάσιο Πεδίο. Η αξιοποίηση αυτών των ακινήτων θα αποφέρει 46 εκατ. ευρώ.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
|