Αθήνα, 23 Δεκεμβρίου 2010
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., από το 2007 που διαχωρίστηκε από τον ΟΣΕ Α.Ε. ως εταιρεία σιδηροδρομικής εκμετάλλευσης, παρουσιάζει κάθε χρόνο ζημίες ύψους περίπου 230 εκατομμυρίων ευρώ με συνέπεια το τέλος του 2009 να έχει συσσωρευμένο χρέος πλέον των 700 εκατομμυρίων ευρώ και εξανεμισμένο το αρχικό μετοχικό της κεφάλαιο. Η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, τον Απρίλιο του 2010, με την αρωγή του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ξεκίνησε μια δύσκολη προσπάθεια αναδιάρθρωσης και εξυγίανσης των οικονομικών της Εταιρείας, όπως επίσης και βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών, προσπάθεια της οποίας τους βασικούς άξονες αποτέλεσαν οι παρακάτω δράσεις:
- Τον Ιούνιο του ίδιου έτους αναθεωρήθηκε η πολιτική των δευτερευουσών απολαβών που σε συνδυασμό με τα μέτρα του Υπουργείου Οικονομικών μείωσε το κόστος της μηνιαίας μισθοδοσίας κατά 2 εκατομμύρια ευρώ.
- Τον Ιούνιο, επίσης, ολοκληρώθηκε η μετακόμιση από το κτίριο της Κρατίνου στο Μέγαρο του ΟΣΕ στην Καρόλου, εξοικονομώντας με αυτόν τον τρόπο 800 χιλιάδες ευρώ το χρόνο, από ενοίκια και αλλά έξοδα κτιρίου.
- Τον Αύγουστο του 2010, το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας ενέκρινε τη νέα τιμολογιακή πολιτική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσον αφορά τις μεταφορές εμπορευμάτων καταργώντας τις υπερβολικές εκπτώσεις και ατέλειες, στοχεύοντας παράλληλα στη δρομολόγηση πλήρων αμαξοστοιχιών, ώστε να αυξηθούν τα έσοδα της εταιρείας και να μειωθούν τα έξοδα της κατά περίπου κατά 2 εκατομμύρια ευρώ μηνιαίως.
- Στη διαρκή προσπάθεια αναζήτησης νέων και ελκυστικών για το επιβατικό κοινό δρομολογίων, τον Αύγουστο εισήχθησαν στο πλέγμα νέες κερδοφόρες γραμμές, όπως είναι η "Άγιος Ανδρέας – Πάτρα – Ρίο", στον αντίποδα καταργηθήκαν άκρως ζημιογόνα δρομολόγια όπως το "Αμύνταιο – Κοζάνη", ενώ παράλληλα, αναδιαρθρώθηκαν και ορισμένα προκλητικά χαμηλά τιμολόγια, (όπως εκείνο στο τρενάκι του Πηλίου), με τα συνολικά οφέλη για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να ξεπερνούν τις 150 χιλιάδες ευρώ μηνιαίως.
- Τον Δεκέμβριο του 2010 και μετά από μακρά αναμονή, τέθηκε σε κυκλοφορία η ηλεκτροδοτούμενη γραμμή του Προαστιακού Λιόσια – Κιάτο, γεγονός που εκτός του ότι σημαίνει την οριστική αναβάθμιση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, (ο οποίος ενώνει σε 86 λεπτά το Κιάτο με το Αεροδρόμιο με ένα ενιαίο δρομολόγιο), παράλληλα μεταφράζεται και στη σημαντική μείωση του ενεργειακού κόστους, καθώς και του κόστους συντήρησης του τροχαίου υλικού σε αυτό το δίκτυο.
- Τέλος, πρόσφατα, τέθηκε σε πλήρη λειτουργία και η επίσημη ιστοσελίδα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, www.trainose.gr, η οποία παρέχει τη δυνατότητα του web-ticketing, βελτιώνοντας σημαντικά την υπηρεσία έκδοσης εισιτηρίων και μειώνοντας ταυτόχρονα τις απαιτήσεις σε προσωπικό.
Φυσικά, στο συνολικό εγχείρημα της εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέγιστα συμβάλλει και ο Νόμος 3891/2010 "Αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλες διατάξεις για το σιδηροδρομικό τομέα", που ψηφίστηκε τον περασμένο Οκτώβριο στη Βουλή, ο οποίος, μεταξύ άλλων, προβλέπει αποζημίωση για Υπηρεσίες Δημόσιας Υποχρέωσης, για τις επιβατικές μεταφορές, έως και 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως και μετατάξεις 751 εργαζομένων.
Οι παραπάνω δράσεις σε ετήσια βάση υπολογίζεται να εξοικονομήσουν για την εταιρεία πόρους, οι οποίοι θα καλύπτουν περίπου το 75% του ελλείμματός της. Σύμφωνα, όμως, με τις κοινοτικές οδηγίες και τον Ν. 3891/2010, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να γίνει βιώσιμη το 2011. Στην προσπάθεια αυτή λοιπόν και προκειμένου να εξοικονομηθούν τα υπόλοιπα 55 εκατομμύρια ευρώ του ετήσιου ελλείμματος, το Δ.Σ. της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενέκρινε ένα ισορροπημένο και ρεαλιστικό επιχειρησιακό σχέδιο (Ε.Σ.), το οποίο προβλέπει την αναδιάρθρωση εξαιρετικά ζημιογόνων δρομολογίων, καθώς και την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων σε ανταγωνιστικές διαδρομές, που μέχρι σήμερα παρέμεναν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα.
Στο πλαίσιο της υλοποίησης του Ε.Σ., η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανακοινώνει ότι από το νέο έτος και από την 1η Ιανουαρίου του 2011, αναστέλλονται προσωρινά ζημιογόνα δρομολόγια της Δυτικής Μακεδονίας, της Πελοποννήσου, καθώς και τα διεθνή δρομολόγια. Επίσης, οι τιμές των εισιτηρίων θα κυμαίνονται σε ανταγωνιστικά επίπεδα με άλλα χερσαία μέσα μεταφοράς για τις κοινές αμαξοστοιχίες.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σκοπεύει το επόμενο τρίμηνο να εισαγάγει νέο πλέγμα δρομολογίων, που θα είναι εναρμονισμένο με τις ανάγκες του επιβατικού κοινού. Κύρια σημεία αυτής της δράσης θα είναι:
- Η ενίσχυση του σιδηροδρομικού έργου με συμπληρωματικές οδικές μεταφορές που θα τροφοδοτούν τους σταθμούς του τρένου από μεγάλα αστικά κέντρα. Για πρώτη φορά πόλεις όπως τα Γιαννιτσά, τα Ιωάννινα και τα Γρεβενά θα συνδεθούν μέσω λεωφορείων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τους σταθμούς τρένου στο Πλατύ και στην Καλαμπάκα. Επίσης, η Καλαμάτα και η Τρίπολη θα συνδεθούν οδικά με τον σταθμό της Κορίνθου και τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο αξιοποιώντας έτσι πιο αποτελεσματικά την υπάρχουσα οδική και σιδηροδρομική υποδομή.
- Η απευθείας πρόσβαση της Στέρεας Ελλάδας και της Θεσσαλίας με το Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, η οποία θα εξασφαλίζεται με μια απλή μετεπιβίβαση στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ), όπου πλέον θα σταματούν με ανταπόκριση στον Προαστιακό όλες οι αμαξοστοιχίες του άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης.
- Η σύνδεση των τρένων με το λιμάνι του Πειραιά, από το καλοκαίρι του 2011 και η ανταπόκριση με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, συνδέοντας έτσι τα νησιά των Κυκλάδων και την Κρήτη με την Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα.
- Τέλος, όλα τα προσωρινά καταργηθέντα δρομολόγια θα αξιολογηθούν συστηματικά και θα μελετηθούν δράσεις που θα μετατρέψουν τις γραμμές από ζημιογόνες σε βιώσιμές ή θα βρεθούν συμπληρωματικοί πόροι προκειμένου να ενταχθούν και πάλι στο δίκτυο. Τέτοιες δράσεις θα περιλαμβάνουν την ανάπτυξη θεματικών τρένων προσανατολισμένων σε στοχευόμενες ομάδες επιβατών (π.χ. σχολικές εκδρομές σε Ναύπλιο και Φλώρινα) όπως και τουριστικές διαδρομές σε Θρησκευτικούς και Πολιτιστικούς προορισμούς. Πόροι θα αναζητηθούν επίσης από Δήμους, Περιφέρειες και μεγάλες βιομηχανίες που λειτουργούν στις περιοχές με τα καταργηθέντα δρομολόγια.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πιστεύει ότι, αφού κατορθώσει να γίνει βιώσιμη με τις αναβαθμισμένες δυνατότητες που τις έχουν δοθεί από τον Ν. 3891/2010, σταδιακά και προγραμματισμένα, από τα μέσα του 2011 θα μπει σε πορεία ανάπτυξης και κερδοφορίας αποτελώντας το μέσο μεταφοράς επιλογής του Έλληνα Πολίτη. Σε αυτό το πλαίσιο ανακοινώνονται και οι παρακάτω αλλαγές στη δρομολογιακή και τιμολογιακή πολιτική της, οι οποίες θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2011:
Προσωρινή Αναστολή – Διακοπή Κυκλοφορίας μέχρι νεωτέρας στις γραμμές:- Αθήνα– Αλεξανδρούπολη – Αθήνα
- Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Θεσσαλονίκη
- Λάρισα – Καλαμπάκα – Λάρισα
- Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα – Πάτρα
- Καλαμάτα – Μεσσήνη – ΤΕΙ – Καλαμάτα
- Κόρινθος – Τρίπολη – Ναύπλιο – Κόρινθος
- Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι – Θεσσαλονίκη
- Θεσσαλονίκη – Σόφια – Βουκουρέστι – Θεσσαλονίκη
- Θεσσαλονίκη – Κωνσταντινούπολη – Θεσσαλονίκη
Αλλαγές στο πλέγμα Δρομολογίων:
Η πλειοψηφία των δρομολογίων ταχείας αναβαθμίζονται σε IC και καταργούνται οι σταθμεύσεις τους σε ενδιάμεσους σταθμούς με μικρή επιβατική κίνηση.
Τα δρομολόγια IC Express Αθήνας - Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιούν σταθμεύσεις στο Πλατύ και στο ΣΚΑ, με το συνολικό χρόνο του δρομολογίου να διαρκεί 4 ώρες και 50 λεπτά.
- Τίθενται σε λειτουργία δύο (2) ζεύγη αμαξοστοιχιών Θεσσαλονίκη – Δίκαια – Θεσσαλονίκη.
- Απλοποιούνται οι σταθμεύσεις και οι ανταποκρίσεις σε όλα τα δρομολόγια.
Λεωφορειακές γραμμές (προτεινόμενες και εφόσον υπάρχει ζήτηση):- Αθήνα – Κόρινθος (ανταπόκριση με Προαστιακό)-Τρίπολη - Καλαμάτα – Αθήνα (χωρίς άλλες ενδιάμεσες σταθμεύσεις)
- Πλατύ – Γιαννιτσά – Αλεξάνδρεια-Πλατύ (ανταπόκριση με IC και IC Express)
- Καλαμπάκα – Γρεβενά – Ιωάννινα – Καλαμπάκα (με ανταπόκριση στην Καλαμπάκα)
- Λαμία – Καρπενήσι – Λαμία (με ανταπόκριση σε όλα τα τρένα του Λιανοκλαδίου)
Τιμολογιακή Πολιτική:- Η τιμή των κοινών αμαξοστοιχιών θα είναι ανταγωνιστικές των τιμών των αντίστοιχων δρομολογίων του ΚΤΕΛ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η τιμή στο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Καλαμπάκα από 8,90 διαμορφώνεται στα 15 ευρώ την στιγμή που η τιμή του ΚΤΕΛ για το αντίστοιχο δρομολόγιο είναι 17 ευρώ. Το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα διαμορφωθεί στα 39 ευρώ παρόμοια με το ΚΤΕΛ.
- Οι τιμές των Inter City αμαξοστοιχιών θα διαμορφωθούν ανάλογα με την ανταγωνιστικότητα της γραμμής. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η τιμή στο δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με το Inter City από 36,30 ευρώ διαμορφώνεται στα 55,20 ευρώ και χρόνο ταξιδίου λιγότερο των 5 ωρών.
Τονίζεται ότι πρόθεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι να εφαρμόσει σύντομα ένα σύστημα διαχείρισης εσόδου (yield management) που θα παρέχει εκπτώσεις σε επιβάτες που κλείνουν έγκαιρα εισιτήριο (π.χ. 20% έκπτωση για 3 μέρες προ-πώληση) και βοηθούν στην καλύτερη αξιοποίηση του τροχαίου υλικού και σε πελάτες που χρησιμοποιούν συχνά το τρένο μέσω του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου και δεν επιβαρύνουν την εταιρεία με το κόστος έκδοσης εισιτηρίου. Αυτό το πρόγραμμα θα δώσει την ευκαιρία σε επιβάτες που βοηθούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να κρατήσει το λειτουργικό κόστος χαμηλό να ταξιδεύουν με εισιτήριο χαμηλότερο ακόμα και από το σημερινό.